iCloud Drive, Dysk Google, OneDrive czy Dropbox? Co wybrać?
Jedną z nowości wprowadzonych wraz z nowymi wersjami systemów operacyjnych Apple jest iCloud Drive, czyli rozwinięcie obecnych wcześniej Dokumentów iCloud. Jest to usługa znacznie bardziej zaawansowana i z dużo większym potencjałem od swojego poprzednika. Jak jednak wypada na tle konkurentów, jakimi są przede wszystkim Dropbox, Google Drive i OneDrive?
Jedną z nowości wprowadzonych wraz z nowymi wersjami systemów operacyjnych Apple jest iCloud Drive, czyli rozwinięcie obecnych wcześniej Dokumentów iCloud. Jest to usługa znacznie bardziej zaawansowana i z dużo większym potencjałem od swojego poprzednika. Jak jednak wypada na tle konkurentów, jakimi są przede wszystkim Dropbox, Google Drive i OneDrive?
Przeczytaj koniecznie >> Poradniki w serwisie Tablety.pl
iCloud Drive
Zacznijmy zatem od przedstawienia najmłodszego produktu, czyli dysku oferowanego przez Apple. iCloud Drive to jeden z elementów chmury iCloud, w której znajdują się też m.in. zdjęcia, kontakty, notatki, przypomnienia czy kopie zapasowe. Do korzystania z dysku potrzebne jest urządzenie oparte o system OS X Yosemite, iOS 8 albo Windows. Dostęp do plików możemy uzyskać też wchodząc przez przeglądarkę internetową – w ten sposób można też edytować pliki pakietów biurowych. Najwięcej korzyści mogą mieć użytkownicy urządzeń spod znaku nadgryzionego jabłka, bo to właśnie iUrządzenia są najlepiej zintegrowane z tą chmurą. Czynności, które musi wykonać użytkownik ograniczono do minimum, a cała reszta dzieje się sama. Z iCloud Drive korzystają też aplikacje przygotowane przez Apple jak Pages czy Numbers oraz mogą swoje dane przechowywać tam aplikacje firm trzecich. Oczywiście, można do katalogu iCloud Drive skopiować pliki niebędące powiązane z iOS-em czy OS X, aby mieć do nich dostęp – zupełnie jak w każdej normalnej chmurze. Jednak Apple nie zmusza do ich rozwiązania – deweloperzy mogą dać możliwość używania ich rozwiązań i przyznawania dostępu do plików znajdujących się w innych chmurach również z poziomu systemu, a nie tylko aplikacji. Jeśli natomiast chodzi o pojemność, to użytkownik otrzymuje 5 GB pamięci na całą zawartość iCloud. Premiera iCloud Drive spowodowała jednak zmianę pakietów płatnych. Obecnie prezentują się one następująco (ceny za 1 miesiąc): 20 GB za 0,99€, 200 GB za 3,99€, 500 GB za 9,99€ oraz 19,99€ za 1 TB.
Google Drive
Jak wiadomo, Google jest jednym z największych konkurentów Apple. Oferuje też własny dysk – Google Drive. Na start dostajemy 15 GB, które dzielone jest z mailem i zdjęciami w pełnym rozmiarze (jeśli wybierze się standardowy rozmiar, czyli maks. 2048 pikseli na dłuższym boku, to może ich być nieskończenie wiele). Poza darmowym w ofercie znajdują się także i płatne pakiety: 100 GB za 1,99$, 1 TB za 9,99$, 10 TB za 99,99$, 20 TB za 199,99$ i 30 TB za 299,99$. Klient Dysku Google jest dostępny na platformach: Windows, OS X, Android oraz iOS. Ponadto dostęp offline do danych jest możliwy z poziomu aplikacji w przeglądarce Google Chrome, podobnie jak edycja dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji.
OneDrive
OneDrive, dawniej znany jako SkyDrive, to chmura stworzona przez Microsoft. Dostępne plany wyglądają dość podobnie do oferowanych przez Google. W darmowej wersji dostajemy 15 GB na pliki, które możemy rozszerzyć polecając OneDrive znajomym (maksymalnie 10 znajomych, a za każdego dostaniemy 500 MB pojemności) albo włączając automatyczne tworzenie kopii zapasowych i zapisywanie zdjęć z aparatu (do końca września otrzymamy drugie 15 GB, po tym czasie już tylko dodatkowe 3 GB). Plany płatne to natomiast 100 GB za 8 zł i 200 GB za 16 złotych. To jednak nie wszystko – Microsoft ma w swojej ofercie pakiety biurowe Office 365. Nie są one płatne jednorazowo jak dotychczas, lecz w abonamencie. Jego cena w wersji dla 1 użytkownika to 29,99 zł miesięcznie albo 299,99 zł rocznie. Poza standardowymi aplikacjami pakietu Office dla komputerów, zyskujemy też ich tabletowe odpowiedniki oraz 1 TB dodatkowej pamięci dla 1 użytkownika (w wersji na 5 stanowisk aż do 5 TB) i 60 minut na rozmowy przez Skype’a. Aplikacje OneDrive dostępne są na urządzenia z systemem Windows, OS X, Windows Phone, iOS, Android oraz na Xboxa.
Dropbox
Dropbox to chyba najpopularniejsza usługa dysku w chmurze. Choć oferuje najmniejszą początkową pojemność, bo tylko 2 GB, to jego przewagą są aplikacje na wszystkie najpopularniejsze platformy (oficjalne dla Windows, OS X, Linux, Android, iOS, Blackberry, Kindle Fire, ale także nieoficjalne – np. dla Windows Phone) oraz API wykorzystywane przez twórców na całym świecie. Wiele innych programów czy usług wykorzystuje Dropboxa, przez co deweloperzy nie muszą tworzyć własnych sposobów na synchronizowanie danych między urządzeniami – wystarczy podpiąć aplikację do konta. Pojemność natomiast można powiększyć na wiele sposobów – przez polecanie znajomych (500 MB za każdego aż do uzyskania 16 GB), automatyczne przesyłanie zdjęć, połączenie z Mailboxem czy inne, ograniczone czasowo możliwości. Dostępna jest tylko jedna płatna taryfa – Dropbox Pro, czyli 1 TB za 9,99€ miesięcznie albo 99,99€ rocznie.
Podsumowanie
Usługa | iCloud Drive | Google Drive | OneDrive | Dropbox |
---|---|---|---|---|
Początkowa pojemność | 5 GB | 15 GB | 15 GB | 2 GB |
Maksymalna darmowa pojemność | 5 GB | 15 GB | 23/35 GB | 22 GB |
Dostępne platformy | OS X, Windows, iOS | Windows, OS X, Android, iOS | Windows, OS X, Windows Phone, Android, Xbox | Oficjalnie: Windows, OS X, Linux, Android, iOS, Blackberry, Kindle Fire; nieoficjalnie wiele więcej, w tym Windows Phone |
Płatne pakiety (miesięcznie) | 20 GB za 0,99€, 200 GB za 3,99€, 500 GB za 9,99€, 19,99€ za 1 TB |
100 GB za 1,99$, 1 TB za 9,99$, 10 TB za 99,99$, 20 TB za 199,99$, 30 TB za 299,99$ |
100 GB za 8 zł, 200 GB za 16 złotych Office 365 z 1 TB pojemności od 29,99 zł |
1 TB za 9,99€ |
Podsumowanie | iCloud Drive to rozwiązanie przede wszystkim kierowane do użytkowników urządzeń firmy Apple. Tylko dla nich będzie ona czymś więcej niż zwykłym dyskiem w sieci i tylko oni docenią dodatkowe funkcje i ścisłą integrację z ekosystemem. Myślę jednak, że każdy iUżytkownik będzie zadowolony z tego, co ona oferuje, a wielu z pewnością wykupi któryś z większych pakietów, pomimo nie najniższej ceny. | Google Drive to z kolei można by powiedzieć domyślny wybór użytkowników Androida. Dostęp do tego dysku uzyskuje się wraz z utworzeniem konta Google i to z usługami tej firmy, jak na przykład pakiet biurowy, jest najbardziej związany. To i konkurencyjne ceny pakietów na pewno sprawi, że wielu z was skorzysta z tej chmury. | O OneDrivie w zasadzie można powiedzieć tyle, co o Google Drivie, tylko że powiązana jest z usługami i aplikacjami Microsoftu. Pakiet Office i systemy Windows coraz bardziej zaczynają polegać właśnie na takim rozwiązaniu, a jestem przekonany, że ten trend będzie postępować. Niemniej, na razie integracja raczej jest zbyt luźna, a usługi za mało popularne, by stanowiło to rzeczywistą przewagę nad resztą stawki. | Dropbox to podstawowa chmura, z której korzystam. Jej popularność sprawia, że twórcy innych aplikacji chętnie korzystają z API, przez co przechowuje dane wielu z nich. Minusem jest na pewno bardzo mała początkowa pojemność i brak mniejszych płatnych pakietów w ofercie. 2 GB w obecnych czasach to zdecydowanie zbyt mało i choć ja przez lata użytkowania zdołałem tę ilość wolnego miejsca zwielokrotnić, to nie wyobrażam sobie rozpoczynania przygody z Dropboxem w 2014 roku. |