City Interactive: „Wchodzimy na rynek tabletów”

Udało nam się przeprowadzić rozmowę z Pawłem Feldmanem, Business Development Managerem w City Interactive. Na co dzień zajmuje się on działem tego studia, który tworzy gry na tablety PC. Jeżeli jesteście ciekawi, co takiego wynikło z tej rozmowy, to zapraszamy do lektury poniższego tekstu.

 

Tablety.pl: Przyznam się uczciwie, że informacja o dywizji tabletowej City Interactive była dla mnie zaskoczeniem. Widać, że nie marnujecie czasu po sukcesie Snipera i rozwijacie się na wszystkie strony. Czy możesz nam zdradzić co nieco na temat waszej ogólnej strategii względem tego tabletowego rynku?

Paweł Feldman: City Interactive dostrzega potencjał na rynkach smarfonowych, tabletowych oraz wszelkich platformach oferujących rozgrywkę społecznościową. Niestety, często produkcje pojawiające się tam mają jeszcze trochę za mało „gry w grze” oraz brakuje im szeroko rozumianej wysokiej jakości wykonania. Uważamy, że z naszym doświadczeniem w tworzeniu gier na duże platformy czyli PC i konsole jesteśmy w stanie dostarczyć użytkownikom platform mobilnych i online’owych coś więcej, czyli produkty będące pełnoprawnymi grami najwyższej jakości jednocześnie korzystającymi ze wszystkich dobrodziejstw „mniejszych braci”. Wierzymy, że możemy zrobić wiele rzeczy lepiej i tym samym zaistnieć również jako wiodący developer i wydawca także na iOS’a, Androida czy gier MMO.

 

Jeżeli chodzi o tablety, to macie zamiar iść bardziej w kierunku gier wideo, czy może myślicie również o tworzeniu aplikacji użytkowych?

PF: Zdecydowanie w kierunku gier wideo. City Interactive to spółka gamingowa i będziemy robić to co robimy najlepiej tyle, że w nowym środowisku developerskim. Mamy mnóstwo pomysłów na wykorzystanie unikalnych funkcjonalności nowych platform do gier, na przykład geolokacji i rzeczywistości rozszerzonej w przypadku smartfonów oraz tabletów.

 

Czy rozpoczęliście już prace nad jakimiś projektami, czy może nadal jesteście na etapie zbierania załogi?

PF: Rozpoczęliśmy prace koncepcyjne nad projektami, ale jednocześnie kompletujemy załogę. Przeszukujemy rynek w poszukiwaniu mniejszych, acz zdolnych i doświadczonych, zespołów developerów, jak i firm zajmujących się produkcją tego typu gier i zainteresowanych bliską relacją z City Interactive. Zapraszam wszystkich, którzy czują się na siłach, do kontaktu i współpracy. Wszelkie informacje kontaktowe można znaleźć na naszej stronie internetowej.

Chyba podstawowe pytanie, które ciśnie się na usta – czy zobaczymy Snipera na tabletach z Androidem lub na iPadzie?

PF:Na razie nie mogę niczego potwierdzić w tym momencie, ale oczywiście bierzemy taką możliwość pod uwagę.

 

Wspomniałeś wcześniej o grach MMO – plany co do tego gatunku dotyczą właśnie rynku mobilnego, czy pecetowego? Pytam o to, bo ostatnio jeden z szefów NCSoft,Jeremy Gaffney, mówił, że jest jeszcze za wcześnie na MMO na tabletach, podając jako powód brak stabilizacji na tej platformie.

Myślimy o obydwu rynkach. Nie do końca zgadzam się z Panem Gaffney’em, że duże gry MMO, szczególnie RPG z kilkuletnim cyklem produkcyjnym, ciężko jest dopasować do tak dynamicznie zmieniających się warunków, jakie widać na rynku tabletów czy smartfonów. Chyba, że chce się od razu dogodzić użytkownikom wszystkich tych platform, tylko po co to robić? Już pojawiają się pierwsze tytuły jak np. Order & Chaos firmy Gameloft, które są pełnoprawnymi grami MMO z długim cyklem produkcji i dużym budżetem. Potężna i ciągle powiększająca się baza urządzeń pracujących na iOS, moim zdaniem nie tylko uzasadnia, a co więcej zachęca do stworzenia projektu MMO.

 

Kiedy możemy się spodziewać pierwszych tytułów City Interactive na Android Market lub AppStore?

PF: Zrobiliśmy już pierwsze kroki w AppStore wypuszczając Chronicles of Mystery na iOS. Kolejnych kroków możecie się spodziewać raczej wcześniej niż później. :)

 

Czy nie masz poczucia, że trochę zbyt późno zaczęliście poważnie myśleć o platformach mobilnych? Czy może nie dało się wcześniej? W końcu z każdym dniem konkurencja na rynku rośnie coraz bardziej.

PF: Nie boimy się konkurencji i czujemy się na siłach stworzyć i wprowadzić na rynek tytuły, które znajdą swoje miejsce w sercach graczy. Moim zdaniem rynek ten nie jest jeszcze zagospodarowany i jest mnóstwo miejsca dla firm ze świeżym i innowacyjnym podejściem, doświadczeniem w tworzeniu gier oraz dysponujących odpowiednim kapitałem.

 

Jeżeli macie już plany wydawania gier, to jaką strategię wobec nich wybierzecie? Macie zamiar robić naprawdę porządne gry z rozmachem za większe kwoty, czy może skupicie się na tańszych, prostszych tytułach, które będą dostępne za 1 dolara, ale z regularnymi dostawami świeżego DLC?

PF: Obie strategie sprawdzają się na rynku więc nie mamy zamiar się ograniczać. Mamy świetne zaplecze designerskie i developerskie stąd możemy sobie pozwolić na to, by myśleć o dywersyfikacji typów produktów, nad którymi pracujemy.

 

Gier z jakich gatunków możemy spodziewać się od City Interactive na tabletach?

PF: Dobrze czujemy się w m.in w shooterach, przygodówkach i grach akcji jednak nie mówię tym samym, że zajmiemy się w przypadku tabletów tylko i wyłącznie tymi gatunkami. Tablet to platforma o innej specyfice, innych zasadach użytkowania oraz innym profilu użytkownika. Staramy się bardzo rozważnie planować tytuły tak, by dokładnie wpasowały się w środowisko gestów, multitouchu, akcelerometrów i innych rozwiązań, które dają nam właśnie tablety.

 

Gdybyś mógł swobodnie ponarzekać na którąś z cech dzisiejszych tabletów, to co byś wytknął?

PF: Powiedziałbym, że nie ma jednego, który byłby idealny i odpowiadał mi w 100% jako użytkownikowi. Na przykład iPad rządzi bezsprzecznie jeśli chodzi o aplikacje oraz design tak urządzeń jak i interfejsu, ale jest dość zamkniętą platformą. Brak obsługi Flasha jest szczególnie bolesny. Z kolei tablety na Androidzie cechuje dużo większa otwartość, często świetne parametry techniczne, ale nadal jest ubogo jeśli chodzi o aplikacje. Moim zdaniem również domyślny interfejs użytkownika jest po prostu brzydki. Idealny tablet byłby hybrydą obydwu tych systemów, ale nie można mieć wszystkiego, prawda? Poza tym dzięki zróżnicowaniu mamy napędzającą się wzajemnie konkurencję na rynku. Cieszy mnie natomiast, że tablety stają się właśnie pełnoprawną platformą do gier oferującą zupełnie nowe doświadczenia z dostarczanej rozrywki.

 

Co sądzisz o kontrowersyjnej polityce Apple jeżeli chodzi o podział zysku z aplikacji umieszczanych na AppStore?

PF:Apple posiada jedyny, potężny kanał dystrybucji aplikacji na swoje urządzenia z bazą użytkowników przekraczającą 195 mln. Moim zdaniem mogą sobie pozwolić na dyktowanie warunków. ;)

 

Dziękuję za rozmowę.

PF:Również dziękuję.

Grzegorz Bonter:
Powiązane wpisy
Disqus Comments Loading...

W serwisie wykorzystywane są pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkownika oraz do zbierania informacji statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.