Android Market kontra App Store – co i za ile się sprzedaje?
Serwis technologiczny TechCrunch dolał oliwy do ognia płonącego na polu bitwy zwolenników czołowych systemów mobilnych, czyli Androida oraz iOS. Opublikowane statystyki porównują ze sobą szczegółowo usługi cyfrowej dystrybucji obu przeciwników zarówno pod kątem cen, jak i tego, jakie kategorie aplikacji są kupowane. Kto wyszedł zwycięsko z tej konfrontacji?
Serwis technologiczny TechCrunch dolał oliwy do ognia płonącego na polu bitwy zwolenników czołowych systemów mobilnych, czyli Androida oraz iOS. Opublikowane statystyki porównują ze sobą szczegółowo usługi cyfrowej dystrybucji obu przeciwników zarówno pod kątem cen, jak i tego, jakie kategorie aplikacji są kupowane. Kto wyszedł zwycięsko z tej konfrontacji?
Przeczytaj także >> Apple jednak spada, Android ma już niemal 40% rynku tabletów
Zagraniczny serwis dane pozyskał od twórców Chomp – multiplatformowej wyszukiwarki aplikacji. Informacje dotyczą okresu maj-grudzień 2011, ponieważ dopiero w lutym wystartowała aplikacja mobilna na Androida, a od maja dane zaczęły się stabilizować na obu platformach względem siebie. Oto czego możemy się z nich dowiedzieć…
Pierwszy wykres pokazuje wyraźny rozłam pomiędzy oboma platformami w kwestii ilości ściąganych gier. Android wykazuje tendencję spadkową w ilości ściąganych pozycji, kiedy to użytkownicy iOS zdają się coraz bardziej interesować grami, zwiększając tym samym ogólną ilość pobieranych tytułów. W samym grudniu gry stanowiły 36,1% wszystkich pobrań w iTunes, a w przypadku Android Market było to tylko 22%. Uważamy, że może to się wiązać z różnymi potrzebami użytkowników obu systemów.
Następny wykres pokazuje, w jakim kierunku idą użytkownicy systemu Google podczas zakupów w Markecie:
Aplikacje rozrywkowe – ta kategoria zauważalnie zyskała na popularności w ostatnich miesiącach, by w grudniu wyprzedzić gry w ilości najczęściej pobieranych aplikacji w Android Market. Podzielamy zdanie redaktora serwisu TechCrunch, że po użytkownikach systemu można by się było spodziewać większego udziału aplikacji użytkowych.
Czy w przypadku iTunes również można mówić o zaskoczeniu wynikami?
Powyższe wyniki można sformułować w następujący sposób: osoby korzystające z iUrządzeń wykorzystują je jako składową swojego stylu życia, na co wskazuje kupowanie tam muzyki (i zapewne słuchanie jej na tych urządzeniach) oraz aplikacji pomocnych przy motywacji, a także sumowaniu wyników aktywności fizycznej. Dobrze trzymają się również aplikacje użytkowe, pomocne w czynnościach życia codziennego.
Bardzo interesująco wyglądają wykresy dotyczące średnich cen aplikacji w obu usługach:
Średnia cena aplikacji w iTunes wzrosła blisko o 50% do poziomu 0,67 $. W Android Market trend był odwrotny – średnia cena aplikacji zmalała do pułapu zaledwie 0,09 $.
Ciekawie w kontekście powyższych danych wypada średni koszt tylko płatnych aplikacji:
Tutaj przewagę zyskuje Android, ale nie ma czym się chwalić, gdyż nie świadczy to dobrze o treści sprzedawanej użytkownikom systemu. iTunes oferuje wiele aplikacji w cenie 0,99 $, co obniża średni koszt aplikacji – Android Market jest po prostu droższy. Nie powinno więc nikogo dziwić, że w przypadku użytkowników systemu Google odsetek płatnych ściągnięć wynosi jedynie 5%, co jest słabym wynikiem w porównaniu do 22% w iTunes.
TechCrunch udostępniło jeszcze listy 10 najpopularniejszych aplikacji na obu platformach. Oto one:
10 najpopularniejszych aplikacji na Androida:
- Pandora
- Lookout Mobile Security
- Zedge Ringtones
- Advanced Task Killer
- Handcent SMS
- Dolphin Browser
- The Weather Channel
- TuneIn
- GasBuddy
10 najpopularniejszych aplikacji na iOS:
- Angry Birds
- Dropbox
- IMDb
- Pandora
- Angry Birds Seasons
- SoundHound
- Netflix
- Angry Birds Rio
Co mówią nam wszystkie powyższe dane statystyczne o użytkownikach obu systemów? Z pewnością posiadacze sprzętów z systemem iOS o wiele większy nacisk kładą na szeroko pojęty lifestyle, ich urządzenia służą za coś więcej niż zaawansowane telefony, w przeciwieństwie do posiadaczy Androidów. Na pewno osoby robiące zakupy w iTunes są bardziej skore kupić więcej programów i wydać więcej pieniędzy, stawiając na gry oraz aplikacje pokroju Netflix czy Instagram. Na Android Market kupuje się narzędzia do „zabijania” zadań czy lepszej obsługi SMSów.