Tablety w Q1 2012 roku. iPad ma się dobrze, ale Android znowu gorzej
Tablety internetowe sprzedają się coraz lepiej. Najnowsze wyniki sprzedaży, jak i raporty firm analitycznych zajmujących się badaniem rynku nie pozostawiają złudzeń, iż tego typu urządzenia wręcz kanibalizują tradycyjne komputery PC. Jak wyglądała sprzedaż tabletów w zeszłym kwartale? Bardzo imponująco, choć nieco gorzej niż pod koniec zeszłego roku. W Q1 2012 roku producenci sprzedali dwa razy tyle tabletów co w adekwatnym kwartale z zeszłego roku. A kto jest liderem na rynku?
Tablety internetowe sprzedają się coraz lepiej. Najnowsze wyniki sprzedaży, jak i raporty firm analitycznych zajmujących się badaniem rynku nie pozostawiają złudzeń, iż tego typu urządzenia wręcz kanibalizują tradycyjne komputery PC. Jak wyglądała sprzedaż tabletów w zeszłym kwartale? Bardzo imponująco, choć nieco gorzej niż pod koniec zeszłego roku. W Q1 2012 roku producenci sprzedali dwa razy tyle tabletów co w adekwatnym kwartale z zeszłego roku. A kto jest liderem na rynku?
Przeczytaj koniecznie >> Jakie tablety kupujemy? Te tanie
Tablety w czwartym kwartale zeszłego roku sprzedawały się jak świeże bułeczki. Klienci kupili grubo ponad 25 milionów urządzeń tego typu, z czego gros z nich stanowiły iPady marki Apple (dokładnie 15,4 milionów sztuk). Na początku tego roku, po przedświątecznym szale zakupowych sprzedaż tabletów jednak spadła. To oczywiście nikogo nie dziwiło. Przed gwiazdką od wielu lat notujemy drastyczny boom na elektronikę użytkową, a więc ostatnimi czasy również tablety. Mimo wszystko zeszły kwartał producenci tabletów mogą uznać za udany, a przynajmniej niektórzy z nich.
Z najnowszych raportów firm analitycznych Canalys oraz IDC wynika, że sprzedaż tabletów uległa w Q1 2012 rok zwiększeniu względem analogicznego okresu czasu z 2011 roku. Co ciekawe, według ich szacunków aż podwójnie!
Raport Canalys nie pozostawia złudzeń. Ogólna sprzedaż PC wzrosła względem pierwszego kwartału z 2011 roku aż o 21%. Siłę napędową stanowiły tutaj jednak przede wszystkim tablety internetowe, które stanowiły aż 19% wszystkich sprzedanych komputerów. Dla porównania, sprzedaż desktopów wzrosła tylko o 8%, a notebooków o 11%. Nietrudno więc zauważyć, jakie z urządzeń przyczyniły się najbardziej do ogólnego wzrostu zakupów komputerów.
Świetne wyniki sprzedaży (choć nie rekordowe) pozwoliły zachować Apple pierwsze miejsce na rynku. Gwoli przypomnienia, firma z Cupertino sprzedała w pierwszym kwartale tego roku niemal 12 milionów iPadów i 4 miliony komputerów Mac. (gdyby pod uwagę nie brać tabletów, to liderem byłoby jednak HP, które sprzedało tylko 40 tysięcy więcej komputerów PC niż Apple.).
Zapewne zastanawiacie się jednak jak wyglądał rynek tylko samych tabletów internetowych? Odpowiedź na to pytanie udziela najnowszy raport firmy IDC. Oczywiście liderem pozostaje Apple, które z wynikiem 11,8 milionów sprzedanych iPadów nie ma sobie równych. Warto tutaj zauważyć, że wynik na pewno byłby znacznie lepszy, gdyby nie rynkowy debiut długo wyczekiwanego iPada trzeciej generacji, który pojawił się w sprzedaży już pod koniec minionego kwartału.
Ogólnie w pierwszym kwartale 2012 roku zakupiliśmy łącznie 17,4 milionów tabletów, a więc mniej niż w czwartym kwartale 2011 roku, ale znacznie więcej niż rok temu. Proste przeliczenie i okazuje się, że Apple umocniło swoją pozycję aż o kilkanaście procent! iPad miał w zeszłym kwartale 68% (54,7% w Q4 2011 roku). Spadła więc sprzedaż tabletów z Androidem, które miały nieco wcześniej ponad 40% rynku (głównie dzięki świetnej sprzedaży taniego Kindle Fire). Na drugiej pozycji uplasował się Samsung, a na trzeciej Amazon. Ciekawostką jest, że Kindle Fire stracił niemal 13% rynku w zaledwie trzy miesiące. Do przetasowania doszło również na czwartym i piątym miejscu. Po Amazonie uplasowało się chińskie Lenovo, a na piąte miejsce spadło Barnes & Noble. Szacunki IDC nieco nie pokrywają się z danymi przedstawionymi w raporcie Canalys, gdyż według pierwszej z firm sprzedaż tabletów względem pierwszego kwartału 2011 roku (gdy sprzedano 7,9 milinów tabletów) polepszyła się o 120%, a więc więcej.
Zastanawia nas jak wygląda sprzedaż tabletów w Polsce. Czy również uległa podwojeniu względem analogicznego okresu sprzed roku? Być może niedługo poznamy odpowiedź również na to pytanie…
Dodatkowe pytanie konkursowe: kto był liderem na rynku tabletów w pierwszym kwartale 2012 roku? Osoba, która jako pierwsza udzieli poprawnej odpowiedzi na to pytanie wygrywa ZAGG invisibleSHIELD dla tabletu Samsung Galaxy Tab 10.1! Więcej informacji na temat naszego dodatkowego pytania konkursowego znajdziecie pod tym adresem.