Apple ma już „tylko” 50,4% rynku tabletów. Podda się Androidowi?

Apple do tej pory jest liderem na rynku tabletów internetowych. Co jednak ciekawe, udziały firmy z Cupertino zaczynają pomału słabnąć. Z najnowszego raportu firmy analitycznej IDC wynika, że Apple posiada już tylko nieco ponad 50% rynku, a Android zaczął się coraz bardziej umacniać. Czy kolejne miesiące sprawią, że platforma Google zacznie dominować na rynku dachówek, a iOS będzie musiał zadowolić się już tylko drugą pozycją?

Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tani tablet. Na co zwracać uwagę?

Apple sprzedało w trzecim kwartale tego roku 14 milionów sztuk iPada. Rekord nie został więc pobity. Słabsza sprzedaż (choć i tak bardzo zadowalająca) w okresie od licpa do września tego roku wynika z kilku przyczyn. Po pierwsze okres wakacyjny raczej nie sprzyja zakupom elektroniki konsumenckiej tak, jak w innych porach roku. Po drugie w przeciągu kilku ostatnich miesięcy mieliśmy do czynienia z bardzo dużym natężeniem plotek na temat mniejszego iPada, czyli mini, a potem z kolei związanych z odświeżonym modele z wyświetlaczem Retina o przekątnej 9,7 cali. Gros potencjalnych klientów z pewnością wstrzymał się z zakupem do momentu wprowadzenia przez Apple do oferty nowych tabletów.

Tymczasem firma analityczna IDC opublikowała nowy raport będący podsumowaniem wyników sprzedaży tabletów internetowych za trzeci kwartał tego roku. Okazuje się, że „słabsze” wyniki Apple spowodowały drastyczny spadek udziału firmy na rynku dachówek, do zaledwie 50,4%. Tak niskiego udziału Apple jeszcze nigdy nie miało. Względem adekwatnego okresu z zeszłego roku oznacza to spadek niemal o 10%!

Z raportu IDC wynika, że szybko rośnie zainteresowanie tabletami z Androidem. Samsung, który może pochwalić się drugą pozycją w rankingu sprzedał w trzecim kwartale aż 5,1 milionów tabletów, co oznacza ponad czterokrotny wzrost względem Q3 2011 roku! Koreańczykom przypadło 18,4% udziału w torciku. Kolejne miejsca należą do Amazonu (2,5 mln, 9%), Asusa (2,4 mln, 8,6%) i Lenovo (400 tyś., 1,4%). Pozostali producenci sprzedali w poprzednim kwartale łącznie 3,3 milionów sztuk tabletów, co daje im udział na poziomie 12,2% rynku.

Warto dodać, że łącznie w trzecim kwartale tego roku producenci tabletów zrealizowali zamówienia na 27,8 milionów tabletów. To niemal 50% więcej niż w adekwatnym kwartale zeszłego roku, gdy sprzedano 18,6 milionów dachówek.

Czyżby więc Apple miało wkrótce się poddać na rynku Androidowi? Niekoniecznie. Po pierwsze pamiętajmy, że przed nami przedświąteczny okres zakupów, a właśnie wtedy (rok temu) Apple pobiło rekord sprzedaży iPada. Tablety są zresztą jednym z najchętniej wybieranych prezentów pod choinkę. Na pewno w tym roku nie będzie inaczej. Poza tym jesteśmy już po premierze nowych modeli dachówek z iOS. Zainteresowanie iPadem mini na pewno będzie niemałe i całkiem możliwe, że firma z Cupertino wkrótce odzyska utracone kawałki torciku. Z drugiej strony w tym kwartale debiutują również pierwsze tablety z Windows 8 i Windows RT. Czy jednak te urządzenia będą w stanie nadszarpnąć pozycje iOS na rynku tabletów? Chyba raczej nie… Głównie ze względu na wysoką cenę.

Dawid Długosz: Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.
Powiązane wpisy
Disqus Comments Loading...

W serwisie wykorzystywane są pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkownika oraz do zbierania informacji statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.