IDC: tablety z Androidem wyprzedziły iPada. Apple nadal liderem na rynku, ale iOS już nie

Stało się! iOS w końcu poddał się hegemonii Androida na rynku tabletów internetowych. Z najnowszej raportu firmy analitycznej IDC wynika, że w zeszłym kwartale po raz pierwszy sprzedano więcej „dachówek” pracujących pod kontrolą systemu Google’a niż iPadów. Nie zmienia to jednak faktu, że Apple ciągle pozostaje liderem na rynku tabletów, ale musi już zadowolić się udziałem na poziomie mniejszym niż 50%. Czy trend w tym roku również się utrzyma?

Przeczytaj koniecznie >> 10 najciekawszych trików na tablety z Androidem

 Loading ...

Na początku zeszłego kwartału opublikowaliśmy szczegółowy raport na temat sprzedaży tabletów za okres Q3 2012 roku. Już wtedy przewaga Apple nad Androidem była niewielka (zaledwie kilka procent). Wtedy też pojawiły się pierwsze sugestie, że iOS wkrótce zostanie zdetronizowany, jako najpopularniejsza platforma systemowa dla „dachówek”, a miejsce lidera obejmie Android. Tak też się stało, o czym świadczy obszerny raport firmy analitycznej IDC, która podsumowała wyniki sprzedaży tabletów internetowych za czwarty kwartał zeszłego roku. Rządy iOS dobiegły końca, a nowym królem rynku jest Android!

Z raportu IDC wynika, że udział tabletów z iOS w czwartym kwartale zeszłego roku wyniósł już mniej niż 50%, dokładnie 43,6%. Apple sprzedało w tym okresie 22,9 milionów iPadów, co zdecydowanie stawia firmę na pierwszym miejscu wśród innych producentów tabletów. Niemniej, sam udział iOS spadł o niemal 10% względem poprzedniego kwartału. Apple z pewnością nie ma jednak powodów do niezadowolenia. W zeszłym kwartale firma z Cupertino sprzedała niemal 50% więcej iPadów niż w adekwatnym okresie 2011 roku.

Drugie miejsce na rynku tabletów w Q4 2012 roku przypadło Samsungowi, który wprowadził w tym czasie do sprzedaży Nexusa 10 z niesamowitym wyświetlaczem o rozdzielczości 2560 x 1600 pikseli. Koreańczycy sprzedali w zeszłym kwartale 7,9 milionów tabletów, co odpowiada udziałowi na rynku w postaci 15,1%. Kolejne miejsce należy do Amazonu. Nowe Kindle Fire znalazły aż 6 milionów nabywców, a gigant rynku e-commerce zagarnął sobie w ten sposób 11,5% udziałów.

Czwarte miejsce przypadło Asusowi, który zawdzięcza sukces głównie dzięki Google Nexusowi 7. Urządzenie sprzedaje się, jak świeże bułeczki. Tablety tajwańskiej firmy w Q4 2012 roku znalazły 3,1 miliona nabywców (udział na rynku w postaci 5,8%). Warto tutaj dodać, że Asus zaliczył największy wzrost sprzedaży względem Q4 2011 roku, bo aż o ponad 400%! Piąte miejsce z kolei należy do Barnes & Noble z udziałem na poziomie 1,9% i milionem sprzedanych tabletów Nook.

Pozostali producenci zagarnęli sobie 22,1% torciku, co oznacza sprzedaż na poziomie 11,6 milionów sztuk tabletów. W tym przede wszystkim z Androidem. Dokładnych danych na temat sprzedaży tabletów z Windows 8 i Windows RT nie mamy, ale największy sukces odniósł tutaj Microsoft i jego Surface. Mimo wszystko trudno tutaj mówić o spektakularnym sukcesie, gdyż tablety giganta z Redmond znalazły tylko 900 tysięcy nabywców, a więc bardzo niewielu. W zasadzie, to Microsoft zaliczył falstart na rynku tabletów. Łącznie w zeszłym kwartale zeszłego roku sprzedano 52,5 miliona tabletów internetowych, czyli o ponad 75% więcej niż w adekwatnym okresie 2011 roku.

Tablety z iOS zakończyły więc (po niemal trzech latach) swoje panowanie na rynku. Sukces Androida tkwi przede wszystkim w różnorodności urządzeń oraz cenach. Najprostsze urządzenia tego typu można kupić już za mniej niż 100 dolarów (w Polsce poniżej 200 złotych), a ich różnorodność sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Czy iPad ma szansę jeszcze kiedykolwiek zdetronizować Androida na rynku tabletów i odebrać sobie pierwsze miejsce? Na to się już raczej nie zanosi…

Dawid Długosz: Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.
Powiązane wpisy
Disqus Comments Loading...

W serwisie wykorzystywane są pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkownika oraz do zbierania informacji statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.