2/3 sprzedanych w Q2 2013 tabletów pracowało w oparciu o Androida
Rynek tabletów internetowych bezapelacyjnie należy od jakiegoś czasu do Androida. Choć Apple nadal pozostaje liderem wśród poszczególnych producentów, tak sam system iOS już kilka miesięcy temu poddał się platformie Google i nie zanosi się tutaj na żadne zmiany trendów. Firma z Cupertino w drugim kwartale tego roku sprzedała niespełna 15 milionów iPadów, a producenci tabletów z Androidem dwa razy tyle. Przyjrzyjmy się z bliska wynikom sprzedaży tabletów za drugi kwartał 2013 roku.
Rynek tabletów internetowych bezapelacyjnie należy od jakiegoś czasu do Androida. Choć Apple nadal pozostaje liderem wśród poszczególnych producentów, tak sam system iOS już kilka miesięcy temu poddał się platformie Google i nie zanosi się tutaj na żadne zmiany trendów. Firma z Cupertino w drugim kwartale tego roku sprzedała niespełna 15 milionów iPadów, a producenci tabletów z Androidem dwa razy tyle. Przyjrzyjmy się z bliska wynikom sprzedaży tabletów za drugi kwartał 2013 roku.
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tablet. Z Wi-Fi czy 3G?
Większość firm już ogłosiła własne wyniki finansowe (jak i sprzedaży) za drugi kwartał tego roku. Pora więc na małe podsumowanie rynku, który interesuje nas najbardziej, a więc tabletów internetowych.
Apple nadal liderem, ale…?
Firma z Cupertino, która od 2010 roku pozostaje bezapelacyjnym liderem na rynku tabletów internetowych, nadal utrzymuje własną pozycję. W drugim kwartale tego roku Apple sprzedało 14,6 milionów sztuk iPadów, co jest z pewnością wynikiem godnym pozazdroszczenia. Niestety, ale jest pewne ale.
Okazuje się, że Apple zaliczyło (po raz pierwszy w historii) stratę w wynikach sprzedaży iPada względem rok do roku. W Q2 2013 roku sprzedano o 14% mniej tabletów z iOS niż w adekwatnym okresie sprzed roku. Tak więc wszystko wskazuje na to, że dobre lata Apple ma już za sobą.
iOS spada, a umacnia się Android
Gdy jeden z systemów mobilnych spada na rynku, to jego kosztem umacnia się inny. To naturalny stan rzeczy. Bezapelacyjnym liderem na rynku wśród poszczególnych OS-ów mobilnych jest obecnie Android. Platforma Google prześcignęła iOS już w czwartym kwartale 2012 roku, gdy na rynek trafiło więcej tabletów z Androidem niż iPadów. Sytuacja z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przechyla szalę na korzyść systemu Google.
Okazuje się, że w drugim kwartale tego roku na rynek trafiło aż 34,6 milionów sztuk tabletów z Androidem (w liczbie tej zawarte są również urządzenia chińskich producentów, tzw. White-Box), a więc o 87% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku, gdy na rynek trafiło 18,5 mln sztuk tabletów z systemem Google. Tak wynika z raportu firmy Strategy Analytics. To oznacza, że 2 na 3 sprzedane w Q2 2013 roku tablety wyposażone były w Androida. Warto dodać, że w zeszłym kwartale zrealizowano łącznie zamówienia na 51,7 mln sztuk tabletów.
Poza tym w Q2 2013 roku na rynek trafiło 2,3 mln tabletów z Windows (o czym wspominaliśmy już wcześniej) oraz około 100 tysięcy Playbooków, o których dziś już mało kto już pamięta.
Kto po Apple?
Firma z Cupetrtino pozostaje liderem rynku tabletów, ale po piętach coraz mocniej depcze jej konkurencja z Korei Południowej – Samsung. Koreańczycy sprzedali w drugim kwartale tego roku aż 8,8 mln sztuk tabletów, a więc o około 10% więcej niż w Q1 2013 roku. W przeciwieństwie do Apple, Samsung zaliczył więc wzrost sprzedaży.
Trzecie miejsce przypadło Asusowi z wynikiem 1,6 mln sprzedanych tabletów, czwarte z kolei firmie Acer (1,5 mln sprzedanych tabletów), która debiutuje w zestawieniu Top 5 producentów tego typu urządzeń. Amazon spadł na piąte miejsce (z wynikiem 1,1 mln sprzedanych tabletów) i tym samym usunął z pierwszej piątki Microsoft, który musiał zadowolić się tym razem szóstą pozycją z podobnym wynikiem, co w pierwszym kwartale tego roku – 900 tysięcy sprzedanych tabletów Surface.
Źródło: BGR, Strategy Analytics