Rynek tabletów internetowych bezapelacyjnie należy od jakiegoś czasu do Androida. Choć Apple nadal pozostaje liderem wśród poszczególnych producentów, tak sam system iOS już kilka miesięcy temu poddał się platformie Google i nie zanosi się tutaj na żadne zmiany trendów. Firma z Cupertino w drugim kwartale tego roku sprzedała niespełna 15 milionów iPadów, a producenci tabletów z Androidem dwa razy tyle. Przyjrzyjmy się z bliska wynikom sprzedaży tabletów za drugi kwartał 2013 roku.
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tablet. Z Wi-Fi czy 3G?
Większość firm już ogłosiła własne wyniki finansowe (jak i sprzedaży) za drugi kwartał tego roku. Pora więc na małe podsumowanie rynku, który interesuje nas najbardziej, a więc tabletów internetowych.
Apple nadal liderem, ale…?
Firma z Cupertino, która od 2010 roku pozostaje bezapelacyjnym liderem na rynku tabletów internetowych, nadal utrzymuje własną pozycję. W drugim kwartale tego roku Apple sprzedało 14,6 milionów sztuk iPadów, co jest z pewnością wynikiem godnym pozazdroszczenia. Niestety, ale jest pewne ale.
Okazuje się, że Apple zaliczyło (po raz pierwszy w historii) stratę w wynikach sprzedaży iPada względem rok do roku. W Q2 2013 roku sprzedano o 14% mniej tabletów z iOS niż w adekwatnym okresie sprzed roku. Tak więc wszystko wskazuje na to, że dobre lata Apple ma już za sobą.
iOS spada, a umacnia się Android
Gdy jeden z systemów mobilnych spada na rynku, to jego kosztem umacnia się inny. To naturalny stan rzeczy. Bezapelacyjnym liderem na rynku wśród poszczególnych OS-ów mobilnych jest obecnie Android. Platforma Google prześcignęła iOS już w czwartym kwartale 2012 roku, gdy na rynek trafiło więcej tabletów z Androidem niż iPadów. Sytuacja z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przechyla szalę na korzyść systemu Google.
Okazuje się, że w drugim kwartale tego roku na rynek trafiło aż 34,6 milionów sztuk tabletów z Androidem (w liczbie tej zawarte są również urządzenia chińskich producentów, tzw. White-Box), a więc o 87% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku, gdy na rynek trafiło 18,5 mln sztuk tabletów z systemem Google. Tak wynika z raportu firmy Strategy Analytics. To oznacza, że 2 na 3 sprzedane w Q2 2013 roku tablety wyposażone były w Androida. Warto dodać, że w zeszłym kwartale zrealizowano łącznie zamówienia na 51,7 mln sztuk tabletów.
Poza tym w Q2 2013 roku na rynek trafiło 2,3 mln tabletów z Windows (o czym wspominaliśmy już wcześniej) oraz około 100 tysięcy Playbooków, o których dziś już mało kto już pamięta.
Kto po Apple?
Firma z Cupetrtino pozostaje liderem rynku tabletów, ale po piętach coraz mocniej depcze jej konkurencja z Korei Południowej – Samsung. Koreańczycy sprzedali w drugim kwartale tego roku aż 8,8 mln sztuk tabletów, a więc o około 10% więcej niż w Q1 2013 roku. W przeciwieństwie do Apple, Samsung zaliczył więc wzrost sprzedaży.
Trzecie miejsce przypadło Asusowi z wynikiem 1,6 mln sprzedanych tabletów, czwarte z kolei firmie Acer (1,5 mln sprzedanych tabletów), która debiutuje w zestawieniu Top 5 producentów tego typu urządzeń. Amazon spadł na piąte miejsce (z wynikiem 1,1 mln sprzedanych tabletów) i tym samym usunął z pierwszej piątki Microsoft, który musiał zadowolić się tym razem szóstą pozycją z podobnym wynikiem, co w pierwszym kwartale tego roku – 900 tysięcy sprzedanych tabletów Surface.
Źródło: BGR, Strategy Analytics