Firma Canalys opublikowała nowy raport, w którym podsumowano rynek tabletów internetowych w drugim kwartale tego roku. W okresie od kwietnia do czerwca zrealizowano zamówienia na ponad 34 miliony „dachówek”, z czego ponad połowę stanowiły tablety pracujące w oparciu o Androida. Apple co prawda pozostaje liderem rynku wśród producentów (z udziałem na poziomie niespełna 43%), ale iOS już nim nie jest.
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tablet do gier za mniej niż tysiąc złotych. Na co zwracać uwagę?
Firma analityczna Canalys opublikowała raport, w którym ujęto sprzedaż tabletów internetowych w drugim kwartale tego roku. Z informacji ujawnionych przez firmę wynika, że w okresie od kwietnia do końca czerwca na rynek trafiło ponad 34 miliony tabletów, a więc o 42,9% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku.
Liderem wśród producentów pozostaje oczywiście Apple. Firma z Cupertino zaliczyła jednak w w drugim kwartale spadek (względem rok do roku) i w Q2 sprzedała tylko 14,6 milionów iPadów (14% mniej niż w adekwatnym okresie sprzed roku). Co nie zmienia faktu, że Apple nadal króluje. Niestety, nie można tego samego powiedzieć o systemie iOS. Z raportu Canalys wynika, że najpopularniejszym OS-em na tabletach jest teraz Android.
Tablety z Androidem stanowiły aż 53% wszystkich urządzeń tego typu, które sprzedano w drugim kwartale. iPad musiał zadowolić się wynikiem na poziomie 42,7%. Pozostałe 4,3% stanowią tablety z… Windows i innymi systemami.
Wzrost udziałów Androida zawdzięczamy jest przede wszystkim takim firmom, jak Samsung, Acer i Lenovo, które w zeszłym kwartale sprzedały średnio około 300% więcej tabletów niż rok temu.
Samsung, który uplasował się na drugiej pozycji, sprzedał w drugim kwartale tego roku 7,37 milionów sztuk tabletu. W porównaniu do Q2 2012 roku, gdy Koreańczycy zrealizowali zamówienia na niespełna 2 mln sztuk, jest więc naprawdę dobrze. Warto dodać, że Samsung ma już udział na rynku tabletów w postaci ponad 21%.
Kolejne, trzecie miejsce przypadło Amazonowi. Amerykanie sprzedali w drugim kwartale ponad 1,5 mln sztuk Kindle Fire. Również znacznie więcej niż rok wcześniej. Czwarta i piąta pozycja przypadła firmom Lenovo oraz Acer, które sprzedały w Q2 – odpowiednio – 1,477 milionów i 1,457 mln sztuk dachówek. Pozostali producenci zrealizowali zamówienia na ponad 7,7 mln tabletów.
Z informacji ujawnionych przez firmę Canalys wynika również, że 68% wszystkich tabletów sprzedanych w drugim kwartale roku miało wyświetlacze dotykowe o przekątnej mniejszej niż 9 cali. Tak więc czasy, gdy na rynku królował 9,7-calowy iPad już dawno odeszły w zapomnienie.
Co jednak ciekawe, raport Canalys nie pokrywa się z informacjami opublikowanymi przez Strategy Analitycs, z których wynikało, że na rynek w Q2 2013 roku trafiło niemal 50 mln tabletów. Pamiętajmy jednak, że raport Canalys nie obejmuje producentów z państwa środka (tak zwanych White-Box).
Gdzie tkwi sukces Androida? Oczywiście w coraz większym zróżnicowaniu dostępnych modeli tabletów, jak i w cenie. W tym roku rozpoczęła się masywna ofensywa uznanych producentów tabletów, którzy najpierw wprowadzili do oferty pierwsze dachówki z Androidem w cenie poniżej 150 dolarów, a niedawno pułap został obniżony do 130 dolarów.
Z kolei porażka Apple spowodowana jest zbyt długim czasem oczekiwania na nowe modele iPadów. Wiemy, że firma z Cupertino zamierza odświeżyć własne portfolio tabletów dopiero jesienią. Spodziewajmy się więc, że trzeci kwartał tego roku również nie będzie specjalnie udany dla Apple.
Źródło: Canalys