Wspominaliśmy wam już o kilku raportach podsumowujących rynek tabletów internetowych w drugim kwartale tego roku (między innymi pochodzących od firm Canalys i Strategy Analytics), a teraz z kolei własne podsumowanie opublikowali specjaliści z firmy analitycznej IDC. Co prawda zestawienie IDC różni się nieco od tych (o szczegółach za chwilę) pochodzących od „konkurencji,” ale trendy pozostają tutaj bez zmian. Apple traci na rynku tabletów i udziały iPada spadają, a tymczasem Android się umacnia.
Przeczytaj koniecznie >> Uruchamiamy gry z iPada na telewizorze
Najnowszy raport firmy analitycznej IDC tylko podkreśla obowiązujące ostatnimi czasy na rynku tabletów trendy. Udziały Apple spadają i to dosyć mocno. Podobnie, jak i sprzedaż samego iPada. Firma z Cupertino sprzedała w Q2 tylko 14,6 milionów tabletów z iOS, a więc o ponad 14% mniej niż w adekwatnym okresie sprzed roku. Z wyliczeń IDC wynika, że udział iPada na rynku względem Q2 2012 roku spadł prawie dwukrotnie (z 60,3% na 32,4%).
Kolejna, druga pozycja należy do Samsunga. Koreańczycy zanotowali bardzo wysoki wzrost sprzedaży tabletów w drugim kwartale. Samsung sprzedał w Q2 ponad 8 milionów dachówek, co dało mu udział na rynku w postaci 18%. Wzrost sprzedaży względem adekwatnego okresu sprzed roku wyniósł aż 277%!
Trzecie miejsce przypadło Asusowi. Tajwańczycy sprzedali w drugim kwartale 2 miliony tabletów, co dało im udział w postaci 4,5%. Co ciekawe, Asus nie znalazł się w pierwszej piątce w raporcie Canalys i można było podejrzewać, że Tajwańczycy wypadli z ligi. Jak się jednak okazuje, tak się nie stało.
Kolejna miejsca przypadły firmom Lenovo (1,5 mln sprzedanych tabletów) oraz Acer (1,4 mln). Pozostali producenci sprzedali 17,5 milionów tabletów. Łącznie w drugim kwartale tego roku zrealizowano zamówienia na 45,1 milionów „dachówek”, co daje nam wzrost sprzedaży na poziomie niemal 60% względem Q2 2012 roku. Dokładne detale możecie podejrzeć w poniższej tabeli.
Teraz przyjrzyjmy się udziałom poszczególnych systemów operacyjnych. Tutaj z pewnością nie dziwi was fakt, że rynek tabletów już od kilku miesięcy należy do Androida? W Q2 tego roku sprzedano ponad 28 milionów tabletów z tym systemem. To dało platformie Google udział na rynku w postaci aż 62,6%. iOS przypadło drugie miejsce z wynikiem 32,5%. Jeszcze rok temu sytuacja wyglądała odwrotnie.
Tablety z Windows 8 i RT stanowiły tylko 4,5% wszystkich sprzedanych w Q2 tego typu urządzeń. Warto odnotować, że w przypadku drugiej z wymienionych platform na rynek trafiło tylko 200 tysięcy sztuk tabletów, a więc bardzo niewiele. To oznacza, że tylko co dziesiąty sprzedany tablet z okienkami Microsoftu pracował w oparciu o system Windows RT. Gigant z Redmond niedawno przyznał się, że Surface RT przyniósł firmie aż 900 milionów dolarów. Obecnie Microsoft wyprzedaje własne tablety, gdyż po prostu wyprodukował ich więcej niż mógł sprzedać. Gigant z Redmond również wypadł z listy Top 5 producentów, gdzie w Q1 tego roku mógł jeszcze pochwalić się 5. pozycją.
Warto również zauważyć udział platformy BlackBerry OS. Okazuje się, że Playbooki ciągle się sprzedają i w zeszłym kwartale kupiło je 100 tysięcy osób. Udział innych systemów operacyjnych na rynku tabletów w Q2 wyniósł zaledwie 0,2%.
Tym samym alternatywne systemy mobilne względem Androida oraz iOS nadal stanowią na rynku tylko ciekawostkę. Mało kto wykazuje nimi większe zainteresowanie. Jest również mało prawdopodobne, że cokolwiek zmieni się na rynku w przeciągu najbliższych miesięcy. Wygląda na to, że Android już nie odda pozycji lidera…
Źródło: IDC