Firma analityczna IDC opublikowała raport związany ze sprzedażą tabletów internetowych w pierwszym kwartale tego roku. Od początku stycznia do końca marca na rynek trafiło 50,4 milionów tego typu urządzeń, a więc 3,9% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku. Liderem na rynku pozostaje Apple, które w Q1 sprzedało 16,4 mln iPadów. To niemal co trzeci sprzedany w tym okresie tablet. Kolejne dwa miejsca na podium przypadły Samsungowi oraz Asusowi.
Przeczytaj koniecznie >> Chiński rynek tabletów. Jak w rzeczywistości wygląda i kto tam jest liderem?
Kolejny kwartał za nami, a więc IDC ponownie opublikowało kwartalny raport obejmujący sprzedaż tabletów internetowych. W Q1 2014 roku sprzedano 50,4 milionów „dachówek”. To tylko o 3,9% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku, gdy na rynek trafiło 48,6 milionów tabletów. Dlaczego wzrost był tak mały? Okazuje się, że wiele nowych modeli zaprezentowanych w styczniu do sprzedaży trafiło dopiero w marcu. Ponadto pierwszy kwartał roku, a więc okres zaraz po świątecznym szale zakupów zazwyczaj nigdy nie sprzyja zwiększonej sprzedaży.
Jak z kolei wyglądał udział poszczególnych producentów? Pierwsza piątka przedstawia się następująco:
- Apple – firma z Cupertino nadal pozostaje liderem rynku. Niemal co trzeci sprzedany tablet w Q1 był iPadem. Apple sprzedało w zeszłym kwartale 16,4 mln tabletów (i zaliczyło spadek w skali rok/rok o 16,1%), co dało mu rynkowy udział w postaci 32,5% (rok wcześniej było to 40,2%);
- Samsung – drugie miejsce przypadło Samsungowi, który robi co może, aby dogonić Apple. W pierwszym kwartale Koreańczycy sprzedali 11,2 milionów tabletów (a więc o 32% więcej niż rok wcześniej), co dało im rynkowy udział w postaci 22,3%. Co ciekawe, Samsung niedawno stwierdzał, przy okazji omawiania wyników finansowych za Q1 2014 roku, iż sprzedał nieco więcej (13 mln) tabletów;
- Asus – trzecie miejsce przypadło Asusowi z wynikiem na poziomie 2,5%. Tajwańczycy sprzedali więc znacznie mniej tabletów niż Apple i Samsung. Ponadto w skali rok/rok również zaliczyli spadek w postaci 2,8%;
- Lenovo – Chińczycy z Lenovo w pierwszym kwartale 2014 roku sprzedali 2,1 milionów tabletów. Okazuje się, że to ponad trzy razy więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku, gdy Lenovo sprzedało tylko około 600 tysięcy tabletów;
- Amazon – pierwszą piątkę zamyka Amazon z wynikiem 1 miliona, co przełożyło się na rynkowy udział w postaci 1,9%. To niemal dwa razy gorszy wynik niż osiągnięty rok wcześniej, gdy Amazon sprzedał 1,8 mln Kindle Fire.
Pozostali producenci zrealizowali w pierwszym kwartale tego roku zamówienia na 17,2 milionów tabletów, co przekłada się na rynkowy udział w postaci 34,2%. Warto dodać, że raport IDC obejmuje nie tylko typowe tablety internetowe, ale również urządzenia hybrydowe i typu 2w1.
Tak wyglądał pierwszy kwartał tego roku. Jak z kolei sytuacja ma wyglądać w obecnym? Jeśli wierzyć prognozom Digitimes Research, to w drugim kwartale 2014 roku na rynek trafi więcej tabletów – ponad 60 milionów. Liderem rynku ma pozostać Apple, ale Koreańczycy z Samsunga mają już mocno deptać po piętach. Prognozuje się, że różnica w udziale na rynku pomiędzy obiema firmami wyniesie tylko około 2%. Więcej na ten temat przeczytacie w tym artykule. Kto wie, a może już za kilka miesięcy dojdzie do przełomu i będziemy mieć nowego lidera? O tym przekonamy się z czasem.
Źródło: IDC