Chiński rynek smartfonów: Samsung poddał się Xiaomi. Apple wskakuje na drugie miejsce
Firma analityczna IDC opublikowała nowy raport, w którym podsumowała chiński rynek smartfonów, zarówno w czwartym kwartale, jak i całym 2014 roku. Samsung w zeszłym roku w końcu poddał się Xiaomi i tym samym doczekaliśmy się nowego lidera. Apple również nieźle sobie poradziło, zwłaszcza w czwartym kwartale zeszłego roku, gdy sprzedało w samych Chinach ponad 13 milionów iPhone’ów!
Firma analityczna IDC opublikowała nowy raport, w którym podsumowała chiński rynek smartfonów, zarówno w czwartym kwartale, jak i całym 2014 roku. Samsung w zeszłym roku w końcu poddał się Xiaomi i tym samym doczekaliśmy się nowego lidera. Apple również nieźle sobie poradziło, zwłaszcza w czwartym kwartale zeszłego roku, gdy sprzedało w samych Chinach niemal 13 milionów iPhone’ów! Jak dokładnie wyglądał rynek smartfonów w Chinach? Przyjrzyjmy mu się z bliska.
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które z modeli były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku!
Z informacji przekazanych przez IDC wynika, że w zeszłym kwartale w Chinach sprzedano aż 107,5 mln sztuk smartfonów. To oznacza wzrost o 19,1% względem adekwatnego okresu z 2013 roku. Natomiast w całym 2014 roku sprzedano 420,7 mln smartfonów (20% więcej niż w 2013 roku), co czyni Chiny największym rynkiem na świecie. Przyjrzyjmy się z bliska szczegółom raportu IDC. Zacznijmy od sprzedaży w zeszłym kwartale.
1. Xiaomi – pierwsze miejsce przypadło chińskiego producentowi, który w zeszłym kwartale sprzedało aż 14 milionów smartfonów. To dało firmie udział na rynku w postaci 13,7%. W ten sposób Xiaomi polepszyło wyniki aż o 150%.
2. Apple – firma z Cupertino w końcu wskoczyła na chińskie podium. Było to możliwe dzięki większym iPhone’om 6, które cieszyły się w tym państwie dużym zainteresowaniem. W zeszłym kwartale Apple sprzedało w Chinach 12,6 mln iPhone’ów, co przekłada się na udział na poziomie 12,3%. To prawie dwa razy więcej niż w czwartym kwartale 2013 roku.
3. Huawei – Chińczycy też nieźle sobie poradzili. Wszak to ich rynek. Huawei sprzedało w zeszłym kwartale 11,3 mln smartfonów i również zaliczyło wzrost sprzedaży (względem Q4 2013 roku) o 28,3%.
4. Lenovo – kolejny chiński producent, ale tym razem z nieco gorszymi wynikami. Lenovo sprzedało w zeszłym kwartale mniej smartfonów (9,7 mln sztuk, spadek o 14,3%) niż w adekwatnym okresie 2013 roku.
5. Samsung – Koreańczycy zdają się być największymi przegranymi w Chinach. Jeszcze rok temu firma miała w garści prawie 20% tamtejszego rynku i była absolutnym liderem. Niestety, w zeszłym kwartale Samsung sprzedał w Chinach „tylko” 8 milionów smartfonów (prawie o 50% mniej), co przełożyło się na spadek w zestawieniu IDC na piątą pozycję.
Jak natomiast wyglądał cały 2014 rok na chińskim rynku smartfonów? Tutaj liderem także jest Xiaomi, które polepszyło swoje wyniki (względem całego 2013 roku) aż o niemal 190%. Drugie miejsce przypada Samsungowi, który miał niewiele mniejszy udział w postaci 12,1%. Niemniej, Koreańczycy w zeszłym roku sprzedali w Chinach ponad 22% mniej smartfonów niż rok wcześniej. Na kolejnych trzech pozycjach mamy Lenovo, Huawei i Coolpad. Wszystkie z tych firm polepszyły sprzedaż smartfonów na chińskim rynku. Apple nie ma w czołówce. Pozostali producenci mieli łączny udział w postaci ponad 44%. Szczegóły znajdziecie w poniższych tabelach.
Widzimy, że 2014 rok przyniósł sporo zmian na chińskim rynku smartfonów. Nowy lider, coraz większe zainteresowanie iPhone’ami i utrata pozycji przez Samsunga. Czy w tym roku dojdzie do większych zmian? O tym przekonamy się z czasem. Jest bardzo możliwe, że Apple będzie próbowało powalczyć z Xiaomi o koronę. Może to być jednak trudne, bo chiński gigant ma w ofercie także smartfony w przedziale cenowym, w którym Apple jest nieobecne i właśnie tańsze modele napędzają tamtejszy rynek.
źródło: IDC