Firma analityczna IDC opublikowała nowe prognozy związane z rynkiem tabletów internetowych na ten rok, jak i 2019 rok. Wzrost sprzedaży zostanie znacząco przyhamowany. Udział poszczególnych platform, poza iOS, ma się cały czas umacniać, ale nie będą to rekordowe wzrosty, które obserwowaliśmy w zeszłych latach. Jak w niedalekiej przyszłości ma przedstawiać się rynek tabletów? Przyjrzyjmy się raportowi IDC z bliska.
Przeczytaj koniecznie >> iPad już nie jest najpopularniejszym w Polsce urządzeniem mobilnym do przeglądania internetu
Wzrosty, ale nie tak duże jak prognozowano rok czy dwa lata temu
IDC (International Data Corporation) prognozuje, że w tym roku zostanie sprzedanych „tylko” 234,5 mln tabletów. To tylko o niecałe 5 milionów więcej niż w zeszłym roku, gdy na rynek trafiło 229,7 mln sztuk tego typu urządzeń.
To oczywiście nadal wiele tabletów, ale znacznie mniej niż prognozowano kilka lat temu, gdy mówiono nawet o ponad 400 milionach sprzedanych tabletów w 2015 roku. Widać, że prognozy uległy zmianom i to niemałym. Już rok temu zaczęliśmy obserwować pierwsze spadki sprzedaży, które zaliczyły między innymi firmy Apple czy Samsung, a więc giganci rynku. Ich kosztem umocniły się producenci tańszych tabletów, którzy sprzedają ich coraz więcej. W tym roku będzie podobnie.
Android liderem rynku i to się nie zmieni
Najpopularniejszymi w tym roku tabletami będą te pracujące w oparciu o Androida. W tym roku zostanie sprzedanych 158,1 mln takich urządzeń, co ma przełożyć się na rynkowy udział w postaci 67,4%. Widzimy więc, że 2 na 3 sprzedane tablety będą wyposażone w Androida. Dla porównania, w zeszłym roku sprzedano podobną ilość tabletów z systemem Google – dokładnie 154,7 mln sztuk.
Windows w górę, a iPad w dół
IDC nie pozostawia złudzeń. Apple w tym roku musi ponownie liczyć się z gorszymi wynikami sprzedaży. W zeszłym roku Apple sprzedało 63,5 mln iPadów. W tym roku na rynek ma trafić 60,3 mln sztuk tabletów z systemem iOS. Co nie zmienia faktu, że Apple nadal pozostanie liderem rynku wśród producentów. Tegoroczny udział platformy iOS na rynku tabletów ma wynieść 25,6%. To o 2% mniej niż w 2014 roku.
Natomiast tablety z Windows mają w tym roku się umocnić. W zeszłym roku sprzedano 11,6 mln sztuk tabletów z systemem Microsoftu. W tym roku producenci tabletów z Windows mają zrealizować zamówienia na ponad 16 mln sztuk. To przełoży się na udział w rynku w postaci 7%. W zeszłym roku Windows miał udział na poziomie 5,1%.
Optymistyczne prognozy na 2019 rok
IDC postanowiło wybiec nieco dalej w przyszłość i prognozuje również wyniki sprzedaży na 2019 rok. Wtedy na rynek ma trafić ponad 269 milionów tabletów. Znacząco udział umocni Windows. IDC sugeruje, że za cztery lata zostanie sprzedanych 38 milionów tabletów z systemem Microsoftu. Apple i producenci tabletów z Androidem również mogą liczyć na nieco lepsze wyniki sprzedaży.
Czy tak jednak będzie? Od około roku mówi się o problemie stagnacji na rynku tabletów. To w konsekwencji w końcu musi przełożyć się na spadki sprzedaży tego typu urządzeń. Tym bardziej, że rynek jest już nasycony tabletami, a te nie są tak często wymieniane na nowe, jak smartfony. Przekonało się o tym Apple, które początkowo sądziło, że iPad będzie miał krótszy cykl życia. Tymczasem ten jest dłuższy.
Tak więc prognozy IDC na 2019 rok można uznać za mocno optymistyczne. To jednak tylko prognoza i z czasem okaże się, czy pokryje się z rzeczywistością. Obserwując rynek tabletów można jednak mieć pewne wątpliwości.
Źródło: IDC