Strony internetowe przez lata rozrosły się z prostych, na ogromne i ciężkie (zarówno rozmiarowo jak i wydajnościowo) witryny. Jest to wyjątkowo odczuwalne podczas przeglądania ich z urządzeń mobilnych. Z projektem Przyśpieszonym Stron Mobilnych Google stara się to naprawić.
Projekt ten o angielskiej nazwie Accelerated Mobile Pages ma na celu opracowania swego rodzaju silniku opartego na AMP HTML, dzięki któremu mobilne wersje stron nadal zawierać będą mogły bogate animacje, filmy wideo, czy różnego rodzaju reklamy, przy zachowaniu małych rozmiarów całej witryny.
Google w swoim oświadczeniu napisało, że projekt ten opierać się będzie na trzech filarach: zawartość, dostępność oraz reklamy. Dzięki otwartym źródłom i specyfikacjom deweloperzy tworzyć będą mogli różnego rodzaju dodatki będące zgodne z założeniami firmy, podczas gdy ona zapewniać będzie wsparcie technologiczne, chociażby w postaci swoich wydajnych serwerach cache, pozwalających ładować strony jeszcze szybciej.
Na sam start wsparcie dla tego projektu (oczywiście oprócz Google) zadeklarowało już wiele dużych firm i organizacji, takich jak WordPress, Twitter, LinkedIn, Adobe Analytics i Pinterest. Teraz możemy mieć jedynie nadzieję, że z takimi “plecami” przedsięwzięcie zakończy się powodzeniem, każdy zapewne zgodzi się z tym, że coraz częściej strony w wersji mobilnej okazują się równie nieprzyjemne w obsłudze, co ich pełne odpowiedniki.
Źródło: Google Blog