Firma analityczna IDC opublikowała raport podsumowujący rynek sprzedaży smartfonów w pierwszym kwartale tego roku. Na samym podium nie doszło do zmian i jest ono nadal okupowane przez tych samych trzech producentów: Samsunga, Apple i Huawei. Co jednak ciekawe, na czwartym i piątym miejscu pojawili się debiutanci, którzy strącili z tych pozycji firmy Lenovo i Xiaomi. Chińskie marki coraz bardziej rosną w siłę.
IDC (International Data Corporation) czeka zawsze do momentu, aż Apple opublikuje własne wyniki sprzedaży oraz finansowe za poprzedni kwartał i zaraz po tym wrzuca własny raport podsumowujący sprzedaż smartfonów za ostatnie trzy miesiące. Apple opublikowało własne wyniki we wtorek, a raport IDC upubliczniono w środę, a więc wczoraj.
Z wyliczeń IDC wynika, że w zeszłym kwartale sprzedano 334,9 mln smartfonów. To tylko o 0,2% więcej niż w pierwszym kwartale 2015 roku. Tak więc było o mały włos i mogło dojść do historycznego spadku sprzedaży smartfonów. Było blisko.
Liderem rynku smartfonów pozostaje Samsung, który w zeszłym kwartale sprzedał 81,9 mln sztuk tego typu urządzeń. To nieco mniej niż w analogicznym okresie sprzed roku, gdy Koreańczycy zrealizowali zamówienia na 500 tysięcy więcej smartfonów. Samsung zapewne zaliczyłby większe spadki sprzedaży, gdyby nie premiera Galaxy S7 i Galaxy S7 edge, które trafiły na rynek w marcu. Drugie miejsce nadal należy do Apple’a. Jak dobrze wiemy, w zeszłym kwartale doszło do historycznego spadku sprzedaży iPhone’ów. Firma z Cupertino sprzedała ponad 10 mln mniej telefonów niż rok wcześniej – dokładnie 51,1 mln sztuk. Szerzej na ten temat wspominaliśmy tutaj. Trzecie miejsce także bez zmian. Nadal należy do Huawei, które w zeszłym kwartale sprzedało 27,5 mln sztuk smartfonów. Chiński gigant jako jedyny na podium zaliczył lepsze wyniki. Huawei sprzedało od początku stycznia do końca marca o 58,4% więcej telefonów niż w adekwatnym okresie sprzed roku.
Podium bez zmian, ale na czwartym i piątym miejscu mamy debiutantów z Państwa Środka. Firmy Oppo i Vivo, które wyparły własnych kolegów z Chin – Lenovo i Xiaomi. Oppo sprzedało w zeszłym kwartale 18,5 mln smartfonów. To o 153,2% więcej niż w pierwszym kwartale 2015 roku. Vivo z kolei sprzedało 14,3 mln smartfonów. To oznacza wzrost względem Q1 2015 roku o 123,8%. Pozostali producenci, których IDC już nie wymienia z nazwy, sprzedali w zeszłym kwartale łącznie 141,5 mln smartfonów, a więc o 11,4% mniej niż w analogicznym okresie sprzed roku.
Jest bardzo możliwe, że w przyszłym kwartale dojdzie do historycznego spadku sprzedaży smartfonów na całym świecie. Ludzie coraz bardziej liczą na innowacyjność, a obecnie producenci prześcigają się w tworzeniu podobnych telefonów w różnych przedziałach cenowych. I oczywiście, pewne flagowce nadal wyróżniają się na tle innych marek, ale pamiętajmy, że spadek sprzedaży iPadów również z czasem pociągnął za sobą spadek sprzedaży wszystkich tabletów. Na rynku smartfonów może być podobnie.
Źródło: idc