Firma Nokia przedstawiła dziś HERE — pierwszą lokalizacyjną usługę opartą na chmurze, która udostępnia najlepsze na świecie funkcje map i lokalizacji użytkownikom różnych urządzeń i systemów operacyjnych. Wprowadzając nową markę HERE, Nokia pragnie przyczynić się do powstania usług i urządzeń lokalizacyjnych nowej generacji, które będą zapewniać przydatne funkcje mobilne użytkownikom z całego świata.
Przeczytaj koniecznie >> 10 najlepszych trików na tablety z Androidem
„Użytkownicy oczekują wysokiej klasy map, a pod marką HERE możemy połączyć ofertę usług lokalizacyjnych firmy Nokia, dzięki którym będą mogli skuteczniej poznawać świat i dzielić się swoimi odkryciami —Stephen Elop, CEO firmy Nokia. „W ramach marki HERE możemy także wykorzystać ponad 20-letnie doświadczenie w dziedzinie usług lokalizacji i udostępnić swoją ofertę użytkownikom innych urządzeń oraz systemów operacyjnych. Uważamy, że dzięki temu nasze wiodące na rynku usługi map i lokalizacji zyskają więcej użytkowników, którzy będą także przyczyniać się do ich rozwoju”.
Usługi lokalizacji nie tylko na platformach Nokia
W celu poszerzenia zasięgu usług lokalizacji zostanie udostępniona mobilna wersja internetowa map HERE do systemu iOS. Aplikacja, oparta na HTML5, będzie oferować funkcje pracy offline, pieszą nawigację głosową oraz wskazówki dotyczące podróżowania środkami transportu publicznego. Aplikację będzie można pobrać ze sklepu Apple App Store w nadchodzących tygodniach.
Firma Nokia poinformowała również o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z Mozillą, które zaowocuje nowymi funkcjami lokalizacji w systemie Firefox OS. Nokia planuje udostępnienie mobilnej wersji internetowej map HERE w nowym systemie Firefox OS w następnym roku. Obie firmy współpracują nad zapewnieniem użytkownikom jak najlepszych funkcji map w systemie Firefox OS.
„Mozilla jest liderem w wykorzystaniu narzędzi HTML5, dzięki tworzeniu platform do pisania aplikacji, a funkcje lokalizacyjne są kluczową częścią tej platformy” powiedział Jay Sullivan, Vice President of Products w Mozilla. „Cieszymy się ze współpracy z firmą Nokia, ponieważ połączenie systemu operacyjnego Firefox i platformy HERE da programistom wielkie możliwości stworzenia wyjątkowych aplikacji mobilnych.”
Firma Nokia zaprezentowała także referencyjną aplikację dla systemu Android i zapowiedziała dostępność interfejsów programowania aplikacji (API) map dla tego systemu na początek roku 2013. Umożliwi to deweloperom zewnętrznym tworzenie aplikacji lokalizacyjnych z materiałami firmy Nokia na urządzenia z systemem Android.
Innowacyjna kartografia
W celu zwiększenia możliwości oferty HERE w zakresie obrazu trójwymiarowego Nokia planuje przejęcie firmy earthmine. Firma earthmine z siedzibą w Berkeley w Kalifornii opracowała technologię rejestracji danych 3D, która wzbogaci usługę o nowe możliwości kartograficzne. Nokia spodziewa się sfinalizowania transakcji do końca roku 2012.
„Niełatwo jest stworzyć dobre mapy, ale usługi lokalizacyjne zmieniają sposób naszej interakcji ze światem rzeczywistym” — powiedział Michael Halbherr, Executive Vice President ds. Location & Commerce i marki HERE. „Dlatego też nieustannie inwestujemy w najbardziej wszechstronną ofertę usług lokalizacji na świecie”.
Świat lepiej widoczny dzięki LiveSight™
Firma Nokia zaprezentowała także kolejną nowość — LiveSight™, technologię opartą na bardzo dokładnej, trójwymiarowej mapie świata. LiveSight™ zapewnia najbardziej precyzyjne i intuicyjne funkcje rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki tej technologii można poznawać świat za pośrednictwem aparatu w telefonie komórkowym. Jako pierwsza możliwości technologii LiveSight udostępnia aplikacja Nokia Miasto w obiektywie, opracowana wyłącznie z myślą o smartfonach Nokia Lumia.
„Wprowadzenie nowej marki na rynku map i lokalizacji to dobra decyzja firmy Nokia. Dysponuje ona najwyższej klasy atutami w tej dziedzinie. Naszym zdaniem znaczenie usług map i lokalizacji będzie rosnąć w kontekście urządzeń i usług nowej generacji w różnych segmentach rynku” — powiedział Crawford Del Prete, Executive Vice President i szef badań światowych firmy IDC.