Firma Gemius opublikowała nowy raport, z którego wynika, że dwoma najpopularniejszymi urządzeniami, z których użytkownicy łączą się z internetem mobilnym są iPad oraz iPhone. Badanie przeprowadzono w wielu krajach na terenie Europy, Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki. Gdzie króluje tablet z iOS, a gdzie z kolei najpopularniejszy jest smartfon Apple’a? Sprawdźcie sami.
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tablet do gier za mniej niż tysiąc złotych. Na co zwracać uwagę?
„Internet mobilny iPadem stoi” – tak ostatni własny raport podsumował Gemius i przyglądając się jego detalom trudno się temu dziwić. Zanim jednak przejdziemy do konkretów, to warto przyjrzeć się z bliska metodologii badania. Gemius przeprowadził analizę rynku mobilnego w dniach 21-27 października tego roku w wielu krajach na terenie Europy, Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki. Okazuje się, że praktycznie w każdym z analizowanych państw iPad był najpopularniejszym urządzeniem, z którego użytkownicy nawiązywali połączenie z internetem mobilnym.
Dla przykładu, iPad w takiej Danii generuje niemal aż połowę ruchu w internecie mobilnym. Dokładnie ma udział na poziomie 47%. Całkiem niezłe udziały tablet z iOS ma również w Mołdawii, Ukrainie, Rosji i Estonii, gdzie generuje 30% lub więcej całego ruchu w internecie mobilnym. W Polsce z kolei iPad stanowi 23% generowanego przez nas ruchu.
Jedynie w dwóch z badanych państw nie był na pierwszym miejscu – w Macedonii i Chorwacji. W tym państwach liderem jest iPhone, który generuje ruch na poziomie – odpowiednio – 21% i 23%. Co nie zmienia faktu, że zaraz po nim w tych krajach na drugim miejscu plasują się tablety z iOS. Udziały w konkretnych państwach możecie podejrzeć na poniższym wykresie.
iGadżety są więc bardzo popularne. Jak widać, nie tylko nad Wisłą. Warto zauważyć, że praktycznie we wszystkich państwach objętych badaniem Gemius na drugim miejscu, po iPadzie, prawie wszędzie plasuje się iPhone. Z jednym wyjątkiem i jest to Estonia, gdzie na 2. pozycji znalazł się tablet Samsung Galaxy Tab 2, który ma 11% udział w całym ruchu w internecie mobilnym tego kraju.
Gdzie tkwi tak duży sukces iUrządzeń (przecież wcale nie tanich), również w państwach, które nie należą do najbogatszych? „Kiedy w 2010 roku Steve Jobs wprowadzał swój pierwszy iPad, pojawiło się wiele sceptycznych głosów” – komentuje Marcin Wichrowski z Wydziału Informatyki Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych i dodaje „Tymczasem firma Apple zrewolucjonizowała sposób korzystania z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Oferowane przez nią technologie wyznaczyły światowe kierunki ich rozwoju. Dla wielu użytkowników produkty tej firmy stały się symbolem innowacyjności”.
Jakby nie patrzeć, iPad nadal pozostaje liderem na rynku tabletów internetowych. Co prawda jego udział stopniowo maleje, a wzrasta liczba tabletów z Androidem, ale sprzedaż nie spada i firma z Cupertino zasadniczo notuje cały czas wzrost w skali rok/rok (wyjątkiem był drugi kwartał tego roku, kiedy to Apple sprzedało mniej iPadów niż w Q2 2012 roku).
W zeszłym tygodniu do sprzedaży trafił nowy model – iPad Air, który już zbiera bardzo pozytywne opinie i recenzje. Z pewnością więc nowy iPad odniesie duży sukces, a w niedługim czasie do sprzedaży ma trafić również długo wyczekiwany iPad mini z 7,9-calowym wyświetlaczem klasy Retina o rozdzielczości 2048 x 1536 pikseli. Ten model, jak i większy brat z pewnością sprawią, że Apple zaliczy w tym kwartale kolejny rekord sprzedaży.
Źródło: Gemius