Udostępnij
Tweetnij

Wyniki finansowe Apple za Q1. Jest dobrze, ale sprzedaż iPadów spada

Wczoraj wieczorem firma z Cupertino ujawniła wyniki finansowe za pierwszy kwartał (dla Apple był to drugi kwartał roku fiskalnego) tego roku. Firma z Cupertino z pewnością nie ma powodów do narzekań. Przychody i zyski rosną. Niestety, nie można tego powiedzieć o sprzedaży iPadów. W zeszłym kwartale Apple sprzedało „tylko” 16,35 mln tabletów, a więc o ponad 3 mln mniej niż w adekwatnym okresie sprzed roku.

Logo firmy Apple

Wczoraj wieczorem firma z Cupertino ujawniła wyniki finansowe za pierwszy kwartał (dla Apple był to drugi kwartał roku fiskalnego) tego roku. Firma z Cupertino z pewnością nie ma powodów do narzekań. Przychody i zyski rosną. Niestety, nie można tego powiedzieć o sprzedaży iPadów. W zeszłym kwartale Apple sprzedało „tylko” 16,35 mln tabletów, a więc o ponad 3 mln mniej niż w adekwatnym okresie sprzed roku.

Przeczytaj koniecznie >> Jak skutecznie chronić dane na iPadzie przed kradzieżą?

Cenisz sobie produkty Apple?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wczoraj firma z Cupertino ujawniła wyniki finansowe i sprzedaży za pierwszy kwartał tego roku (dla Apple był to Q2 roku fiskalnego).

W zeszłym kwartale przychody firmy z Cupertino wyniosły 45,6 miliarda dolarów (rok wcześniej była to kwota 43,6 mld dolarów), a zysk netto wyniósł 10,2 mld dolarów (w Q1 2013 roku zysk netto wyniósł 9,5 mld dolarów) lub 11,62 dolara na akcję. Warto dodać, że 66% zysków Apple w Q1 pochodziło ze sprzedaży produktów i usług poza Stanami Zjednoczonymi. Na chwilę obecną firma z Cupertino ma 150,6 mld dolarów w gotówce i papierach wartościowych.

Już 15 maja Apple zamierza wypłacić udziałowcom dywidendy, które zostaną powiększone o 3,29 dolara na akcję. Firma z Cupertino deklaruje również, że przed końcem 2015 roku zamierza przeznaczyć ponad 130 miliardów dolarów w zakresie własnego programu zwrotu kapitału.

Przejdźmy teraz do wyników sprzedaży, które zapewne są nieco bardziej interesujące. W zeszłym kwartale Apple sprzedało następującą ilość produktów (w nawiasach dla porównania wyniki z Q1 2013 roku);

  • iPhone – 43,7 milionów (37,4 milionów);
  • iPad – 16,35 milionów (19,5 milionów);
  • Mac – 4,1 milionów (4 miliony).

Na poniższym wykresie opracowanym przez Macrumors możecie zobaczyć, w jakim stopniu poszczególne produkty wygenerowały dochody w zeszłym kwartale.

q22014piechart

Przyglądając się wynikom sprzedaży produktów nie można mieć żadnych zastrzeżeń do iPhone’ów lub komputerów Mac. Tutaj sytuacja jest stabilna. Co jednak stało się w przypadku iPadów? W czwartym kwartale 2013 roku firma z Cupertino sprzedała niemal 10 mln więcej tabletów (i był to rekordowy wynik). Tymczasem w zeszłym kwartale sprzedaż iPadów mocno poleciała w dół. W adekwatnym okresie sprzed roku Apple sprzedało 19,5 mln tabletów. Doszło do sytuacji, że dochód ze sprzedaży tego typu urządzeń stanowił tylko 17% całości. Dla porównania, sprzedaż iPhone’ów stanowiła aż 57% dochodów firmy.

W trakcie wczorajszej telekonferencji głos w sprawie spadku sprzedaży iPadów zabrał sam Tim Cook. CEO Apple stwierdza, że poniekąd jest to wina Microsoftu, który mocno ociągał się z wprowadzeniem pakietu Office na iPada (ten został udostępniony w App Store dopiero pod koniec marca). Mimo spadku sprzedaży Tim Cook i tak jest zadowolony. Do tej pory sprzedano już 210 milionów iPadów. To wynik, którym nie może pochwalić się żadna inna firma. Ponadto CEO Apple dodaje, że iPad generuje w sieci cztery razy większy ruch niż wszystkie pozostałe tablety razem wzięte. Ponadto warto zauważyć, że w tym samym czasie od debiutu (a więc od czterech lat) sprzedano dwa razy więcej iPadów niż iPhone’ów w latach 2007-2010. To oznacza, że tablet z iOS w rzeczywistości jest szybciej adaptowanym produktem niż iPhone.

Nieco mniejsze zainteresowanie iPadami w Q1 wynika również z oczekiwania na nowe modele. Apple niezbyt często odświeża własne portfolio tabletów i spodziewamy się, że nowe iPady zadebiutują najwcześniej około września.

Źródło: Apple, Macrumors

sferis.pl - przyjazny sklep internetowy

Dawid Długosz

Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij