iPad już nie jest najpopularniejszym w Polsce urządzeniem mobilnym do przeglądania internetu
Przez lata w Polsce najpopularniejszym urządzeniem mobilnym, z którego przeglądaliśmy internet, był iPad marki Apple. To jednak już przeszłość, bo przyglądając się dziś statystykom na stronie ranking.pl udało mi się dostrzec, że urządzenie to straciło koronę w zestawieniu. Najpopularniejszym w kraju urządzeniem, z którego obecnie przeglądamy sieć www, jest… iPhone!
Przez lata w Polsce najpopularniejszym urządzeniem mobilnym, z którego przeglądaliśmy internet, był iPad marki Apple. To jednak już przeszłość, bo przyglądając się dziś statystykom na stronie ranking.pl udało mi się dostrzec, że urządzenie to straciło koronę w zestawieniu. Najpopularniejszym w kraju urządzeniem, z którego obecnie przeglądamy sieć www, jest… iPhone!
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które z modeli były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku!
Już na samym wstępie warto wspomnieć, że iPhone już kiedyś mógł pochwalić się mianem urządzenia, z którego Polacy najczęściej przeglądali internet mobilnie. Było tak do września 2011 roku. Potem nastąpił przełom i na miejsce lidera wskoczył iPad, który nad Wisłą debiutował w sprzedaży rok wcześniej. Tablet z iOS szybko zaskarbił sobie uznanie wśród Polaków i przez wiele miesięcy był tym urządzeniem, które generowało w kraju najwięcej ruchu internetowego.
Tak było przez kilka lat, a tymczasem na przełomie listopada i grudnia 2014 roku doszło do przełomu, co zdradza nam grupa Gemius SA. Okazuje się, że w tym czasie iPhone odebrał iPadowi miano lidera i tym samym powrócił na tron w polskim internecie. iPad spadł na drugie miejsce. Co ciekawe, iPhone cały czas się umacnia. Natomiast tablet Apple pomalutku traci udziały. W przedostatnim tygodniu stycznia smartfony Apple odpowiadały za prawie 14% całego ruchu w polskim internecie generowanym z urządzeń mobilnych. Natomiast w przypadku iPada było to już mniej niż 12%. W „szczytowym okresie” (w styczniu 2013 roku) iPad odpowiadał za niemal 16,5% całego ruchu w sieci, który pochodził z urządzeń mobilnych.
Z czego wynika utrata pozycji lidera? Oczywiście z procesu kanibalizowania iPadów przez smartfony z większymi ekranami. W tym przede wszystkim przez iPhone’y 6, Model 6 Plus z 5,5-calowym wyświetlaczem jest w stanie z powodzeniem zastąpić wielu osobom mały tablet. Przeglądanie stron internetowych na takim ekranie oraz coraz większa liczba aplikacji optymalizowanych pod kątem iPhone’ów 6 sprawia, że iPad idzie w odstawkę i coraz mniej osób po niego sięga.
Jak dobrze wiemy, sprzedaż iPadów przez cały 2014 rok spadała. W zeszłym kwartale firma z Cupertino sprzedała ich 21,4 mln. Dla porównania, w najlepszym okresie (czwartym kwartale 2013 roku) była to liczba o niemal 5 mln większa. Natomiast sprzedaż iPhone’ów rośnie. Doskonale widać to po wynikach Apple za poprzedni kwartał, gdy firma z Cupertino sprzedała ponad 74 mln iPhone’ów. To absolutny rekord w historii firmy. Wyniki sprzedaży przekładają się na rosnącą pozycję iPhone’ów także w polskim internecie, co właśnie obserwujemy.
Mimo wszystko Apple nie pozostaje najpopularniejszym producentem urządzeń mobilnych w Polsce. To miano należy do Samsunga, z którego to urządzeń generowana jest 1/3 całego ruchu mobilnego w polskiej sieci. Apple plasuje się na drugim miejscu. W styczniu iGadżety wygenerowały 26% takiego ruchu w rodzimym internecie. Trzecie miejsce należy do Sony z udziałem na poziomie niespełna 12,7%.
Warto także zauważyć, że systemy na urządzenia mobilne odpowiadają za coraz większy ruch internetowy w Polsce. W styczniu Android odpowiadał za około 13% ruchu. Natomiast urządzenia z iOS za około 3,2%. Tak więc gros ruchu w polskim internecie nadal generują komputery, a nie smartfony czy tablety, ale te ostatnie coraz więcej. Warto także wspomnieć, że trzecim najpopularniejszym urządzeniem przenośnym w Polsce jest… Samsung Galaxy S4, który odpowiada za około 3,3% ruchu w rodzimym, mobilnym internecie.
Źródło: własne (via ranking.pl)