Tablety nie sprzedają się tak dobrze jak zakładano
Sprzedaż tabletów w Polsce jest znacznie mniejsza niż zakładano. Nawet umowy producentów urządzeń z operatorami komórkowymi mogą nie przynieść oczekiwanych efektów i będzie trzeba zweryfikować tegoroczne plany sprzedaży. A te były bardzo optymistyczne.
Sprzedaż tabletów w Polsce jest znacznie mniejsza niż zakładano. Nawet umowy producentów urządzeń z operatorami komórkowymi mogą nie przynieść oczekiwanych efektów i będzie trzeba zweryfikować tegoroczne plany sprzedaży. A te były bardzo optymistyczne.
Juliusz Niemotko, szef Acera w Polsce, twierdzi, że umowy z operatorami to jedyny sposób na sprzedaż tabletów na masową skalę. Urządzenia są tańsze, bo klienci podpisują umowę na określony okres, w trakcie którego muszą opłacać abonament. Już niedługo w ten właśnie sposób sprzedawany będzie we współpracy z T-Mobile tablet Acer Iconia 501 z modułem 3G. Nie zmienia to jednak faktu, że Acer urealnia tegoroczny plan sprzedaży – z zakładanych 40 tysięcy sztuk do około 10 tysięcy. Czterokrotnie mniej.
Według szacunków GfK Polonia w tym roku w Polsce nabywców miało znaleźć co najmniej 100 tysięcy tabletów, czyli dziesięć razy więcej niż w roku ubiegłym. W te ambitne założenia nie wierzą jednak przedstawiciele Acera i Samsunga. Innego zdania jest natomiast Bartosz Jeziorański, szef Asusa w Polsce, który twierdzi, że szacunki te są całkiem realne.
Zaskakująco kiepsko sprzedają się tablety z modułami 3G, pozwalające na korzystanie z internetu za pośrednictwem sieci komórkowej. Urządzenia te są droższe niż analogiczne modele wyposażone tylko w WiFi, a na dodatek klienci nie są skłonni płacić za dostęp do internetu na tablecie, tym bardziej że część z nich opłaca już pakiety danych, z których korzysta w telefonie komórkowym. Nie jest to dobra wiadomość dla operatorów, którym zależy na sprzedaży usług transmisji danych. O to jednak nie martwi się Adam Getka z Samsunga, który jest spokojny o sprzedaż tabletów swojej firmy z modułem 3G i według którego to właśnie ta grupa urządzeń sprzedaje się najlepiej.
Problem niskiej sprzedaży tabletów dotknie również wydawców, którzy zainwestowali już w dystrybucję swoich tytułów na platformy mobilne albo mają zamiar zrobić to w najbliższej przyszłości. W Polsce mamy już kilka tytułów, które z mniejszym lub większym powodzeniem istnieją na tabletach, na przykład Przekrój, Newsweek, Polityka czy ostatnio Dziennik Gazeta Prawna. Wygląda jednak na to, że rynek nie jest zbytnio przychylny tego typu przedsięwzięciom. The Daily, dostępny tylko na iPadzie dziennik wydawany przez należącą do Ruperta Murdocha News Corp., przynosi olbrzymie straty. Tabletowy Wired, pomimo ciepłego przyjęcia, stale notuje spadek sprzedaży. Nie jest dobrze, mimo że na tak zwanym zachodzie sprzedaż tabletów ma się całkiem nieźle.
via Forsal