Microsoft próbował już na wiele sposobów walczyć z Apple. Jednym z ostatnich „wynalazków”, którym gigant z Redmond chce rzucić rękawicę firmie z Cupertino i jej iPadowi są tablety z rodziny Surface. Urządzeń spodziewamy się już na rynku w październiku. Pytanie tylko: czy Microsoft rzeczywiście ma szansę stanąć z Apple w szranki za pomocą Surface? A może producenta okienek czeka sromotna porażka na rynku? Podobnie jak w przypadku odtwarzaczy multimedialnych Zune, które nigdy nie zagroziły pozycji iPoda?
Przeczytaj koniecznie >> Planujesz zakup tabletu z Windows RT jesienią? Będziesz miał ograniczony wybór
Microsoft był niegdyś gigantem rynku IT. Niestety, jakiś czas temu stracił własną pozycję na rzecz Apple’a, które umacnia się z kwartału na kwartał, a jego iPad zaprezentowany ponad dwa lata temu okazał być się strzałem w dziesiątkę. Gigant z Redmond w rzeczywistości było o krok do przodu przed firmą z Cupertiną. Mowa oczywiście o projekcie Microsoft Courier, który został jednak porzucony jakiś czas przed premierą iPada. Dziś w Redmond zapewne plują sobie w twarz za tą decyzję i obecnie Microsoft stara się nadgonić stracone miesiące.
Microsoft zamierza w chwale powrócić na rynek tabletów internetowych już pod koniec października tego roku za pomocą systemu Windows 8, który skrojono przede wszystkim pod kątem obsługi na wyświetlaczach dotykowych. Nie wiemy jaką przyszłość czekają nowe okienka. Na komputerach PC na pewno odniesie sukces (jak każda wersja okienek), ale czy na tabletach również…?
Microsoft zdaje się zresztą naśladować Apple i zmienia własny model biznesowy. Zdaje się, że gigant z Redmond mocno pozazdrościć firmie z Cupertino jej iPada i… półtora miesiąca temu zapowiedział własne tablety z rodziny Surface. Warto przypomnieć sobie, że nie byle jakie. Poza samymi tabletami Microsoft zaprezentował gros akcesoriów, które mają sprawić, że Surface będą bardziej przyjazne użytkownikom urządzeń.
Rodzi się jednak pytanie: czy Microsoft Surface ma szansę nie tyle zdetronizować iPada (to raczej nie jest w stanie zrobić na razie nikt), ale raczej w ogóle stanąć nim do równej walki na rynku tabletów internetowych? Cóż… analitycy firmy Canalys nie pozostawiają Microsoftowi żadnych złudzeń. Surface giganta z Redmond może zaliczyć taką samą wtopę jak inny produkt firmy – odtwarzacze multimedialne Zune, które miały rzekomo stanowić udaną alternatywę dla iPodów od Apple.
Dobrze pamiętamy jak skończyła się historia Zune? Jeśli nie, to gwoli przypomnienia wyglądało to tak (w wielkim skrócie), że Microsoft wypuścił na rynek dwie generacje odtwarzaczy (Zune i Zune HD). Te jednak przepadły na rynku bez większego sukcesu, podczas gdy Apple w tym samym czasie sprzedawało miliony egzemplarzy własnych iPodów. Koniec końców, gigant z Redmond zakończył ich produkcję, wycofał się z rozwijania odtwarzaczy multimedialnych i… musiał przełknąć gorycz porażki.
Analitycy firmy Canalys sugerują, że podobny do Zune los może podzielić również Microsoft Surface! Microsoftowi wytyka się ceny, ograniczenia stawiane przez platformę (przede wszystkim w wariancie z Windows RT, czyli nowych okienkach dla architektury ARM), jak i również ograniczony rynek sprzedaży. Gigant z Redmond zamierza oferować własny tablet wyłącznie we własnych sklepach (zarówno online, jak i fizycznych). Dostęp do tych drugich jest jednak mocno ograniczony na świecie. iPada z kolei kupimy bez większego problemu niemal wszędzie, nawet w abonamencie na internet mobilny u pierwszego lepszego operatora.
Microsoft może popełnić z Surface ten sam błąd co z Zune, a więc zawęzić dostępność urządzenia początkowo jedynie do Stanów Zjednoczonych (ewentualnie jeszcze Kanady). To sprawi, że tablet będzie trudno dostępny, a co za tym idzie liczba potencjalnych odbiorców będzie bardzo zawężona. W konsekwencji wyniki sprzedaży mogą być grubo poniżej oczekiwań.
Warto również wspomnieć, że początkowo spodziewamy się w sprzedaży (pod koniec października) tabletu Surface z Windows RT. Ten niestety będzie co prawda tani, ale z drugiej strony nie zapewni kompatybilności ze starszymi aplikacjami pisanymi pod kątem okienek Microsoftu. Tak więc niekoniecznie musi wydawać się dobrym wyborem. Wariant z Windows 8 Pro z kolei może pojawić się w sprzedaży dopiero na początku 2013 roku… czy to aby trochę nie będzie już za późno?