Coraz częściej kupujemy tablety internetowe. To oczywiście fakt znany nam wszystkim od wielu miesięcy. Co jednak powiecie na to, że w roku pańskim 2012 rynek „dachówek” urósł tak mocno, że nawet specjaliści z firm analitycznych są zaskoczeni, bo ich prognozy okazały być się… nietrafne? Z racji jeszcze lepszych wyników sprzedaży niż do niedawna zakładano. Na to wygląda, a najlepszym potwierdzeniem tych faktów są nowe raporty firm IDC oraz DisplaySearch.
Przeczytaj koniecznie >> 10 najciekawszych trików na tablety z Androidem
Ten rok z pewnością należał do tabletów internetowych. Co prawda nie dysponujemy jeszcze wynikami sprzedaży za ten kwartał, który z pewnością okaże być się rekordowy (sugeruje się, że samo Apple może sprzedać nawet 26 milionów iPadów!). Spokojnie, dowiemy się już niedługo, zaraz po nowym roku. Tymczasem z raportów opracowanych przez firmy analityczne wynika, że jest jeszcze lepiej niż zakładano we wcześniejszych prognozach. Tym samym analitycy poczuli się nieco… zaskoczeni!
Z najnowszej analizy firmy IDC wynika, że do końca tego roku zostanie sprzedanych ponad 5 milionów więcej tabletów niż zakładano. Do końca 2016 roku ich liczba wzrośnie o 160 milionów! Z informacji ujawnionych przez firmę DisplaySearch wynika z kolei, że produkcja podzespołów do tabletów znacznie wzrosła i obecnie jest większa niż cały biznes związany z produkcją elementów dla typowych komputerów.
Z raportu firmy DisplaySearch wynika, że na przełomie września oraz października tego roku po raz pierwszy w historii odnotowano wyższą produkcję paneli dotykowych dla tabletów niż matryc dla zwykłych komputerów. Dokładnie 18,7 milionów sztuk versus 16,9 milionów tradycyjnych paneli.
Firma IDC nie pozostała obojętna na te wyniki i również zweryfikowała własne raporty związane z prognozami na temat sprzedaży tabletów internetowych. Początkowo zakładano sprzedaż tabletów „jedynie” na poziomie 117,1 milionów sztuk do końca obecnego roku. Teraz z kolei IDC zmieniło własną prognozę i sugeruje 122,3 miliony urządzeń tego typu sprzedanych do końca 2012 roku. Co ciekawe, IDC prognozuje również na temat tabletów z Windows 8, które obecnie nie cieszą się największym zainteresowaniem. Udział „dachówek” z nowymi okienkami Microsoftu na pokładzie do końca 2016 roku ma ulec potrojeniu. Obecnie szacuje się, że wynosi zaledwie 3%.
Sławomir Stanik, Country Manager w ASUS Polska tak skomentował najnowsze prognozy wspomnianych firm analitycznych: „sprzedaż tabletów stale rośnie i to w bardzo szybkim tempie. Szacujemy, że w 2013 roku ASUS sprzeda ich o 50 procent więcej niż w 2012, czyli ok. 700-800 tys. sztuk. Doskonałym przykładem jest Nexus 7, którego sprzedaż od dnia polskiej premiery do końca roku wyniesie około 40 tysięcy sztuk. W przyszłym roku na rynku pojawi się wiele urządzeń z Windows 8. Według naszej prognozy sprzedaż tabletów ASUSa z najnowszym systemem Microsoft osiągnie pułap 15-20 procent w 2013 roku. Popyt na takie urządzenia mobilne powoduje obniżenie przez największych producentów cen produktów, które stają się coraz bardziej atrakcyjne dla użytkowników.” W zasadzie trudno się z tym nie zgodzić!
Gdzie tkwi tak duży sukces tabletów internetowych w tym roku? Przede wszystkim w rosnącej na rynku konkurencji oraz znaczącym obniżkom cen. Dziś już bez problemu kupimy tablet za niespełna 200 złotych, co jeszcze w zeszłym roku było nie do pomyślenia. Poza tym urządzenia z wyższej półki cechują się coraz lepszą specyfikacją techniczną. Tak więc każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.