Całkiem możliwe, że 2013 rok będzie w końcu należeć przede wszystkim do tabletów internetowych, którymi zainteresowanie ze strony konsumentów jest coraz większe. Jeśli wierzyć prognozom kalifornijskiej firmy analitycznej NPD DisplaySearch, to w tym roku liczba sprzedanych „dachówek” ma szansę osiągnąć wartość około 240 milionów sztuk. W tym samym okresie czasu liczba sprzedanych laptopów ma być o 33 miliony mniejsza.
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tani tablet. Na co zwracać uwagę?
Zeszły rok zdecydowanie był udany dla producentów tabletów internetowych. Nie tylko dla Apple, które w październiku pochwaliło się ponad 100 milionami sprzedanych do tej pory iPadów. Również dla wielu innych producentów, w tym przede wszystkim urządzeń z Androidem. Malejące ceny i coraz większy wybór urządzeń sprawiły, że zainteresowanie tabletami ciągle rośnie. I z pewnością nie zmieni się to w tym roku. Co jednak ciekawe, właśnie 2013 rok może być tym, w którym tablety definitywnie zdeklasują notebooki i staną się najczęściej kupowanymi urządzeniami komputerowymi na świecie.
Richard Shim, jeden z analityków kalifornijskiej firmy NPD DisplaySearch sugeruje (na podstawie modelu badań opartym na kwartalnych danych sprzedaży komputerów i tabletów), że w obecnym roku zostanie sprzedanych aż 240 milionów tabletów na całym świecie. Dla porównania, liczba zamówień zrealizowanych na laptopy w 2013 roku wynieść ma „tylko” 207 milionów sztuk.
Z założeń raportu NPD DisplaySearch wynika, że w tym roku umocnią się na rynku urządzenia wyposażone w wyświetlacze o przekątnej 7 lub 8 cali. Ich udział na rynku wynieść ma 45% (108 milionów). Spaść ma z kolei udział tabletów z wyświetlaczem o przekątnej 9,7 cali (a więc przede wszystkim „dużego” iPada) do wartości 17% (41 milionów). Pozostały udział w torciku przypadnie tabletom z innymi przekątnymi ekranów, w tym przede wszystkim 10,1-calowym „dachówkom”.
Czy prognoza NPD DisplaySearch rzeczywiście się spełni? Jest to całkiem możliwe. Tym bardziej, że tablety już prześcignęły notebooki na kilku ważnych rynkach, w tym w Chinach czy Ameryce Północnej. Ich globalna dominacja jest więc rzeczywiście już tylko kwestią czasu. Ponadto we wrześniu zeszłego roku liczba wyprodukowanych dla tabletów matryc przewyższyła ilość tradycyjnych wyświetlaczy dla komputerów.
Richard Shim sugeruje ponadto, że Ameryka Północna pozostanie w tym roku największym rynkiem zbytu dla producentów tabletów internetowych na świecie z udziałem około 35% (85 milionów), a drugie miejsce przypadnie Chinom, z wynikiem 27% (65 milionów).
Warto tutaj również przytoczyć rodzimy rynek „dachówek”. Z raportu opublikowanego niedawno na łamach Gazety Prawnej wynika, że w zeszłym roku w Polsce sprzedano około 800-900 tysięcy tabletów internetowych (warto dodać, że tylko Manta Multimedia sprzedała w kraju ponad 100 tysięcy tabletów w cenie poniżej tysiąca złotych). Rzekomo w tym roku sprzedaż tabletów w Polsce może poprawić się nawet o około 40% i liczba urządzeń tego typu, które zakupią Polacy ma szansę osiągnąć wartość 1,3 milionów sztuk.