Udostępnij
Tweetnij

Surface Pro debiutuje w sprzedaży, czyli druga szansa dla Microsoftu

9 lutego jest oficjalnym dniem premiery tabletów z serii Microsoft Surface Pro. Gigant z Redmond na pewno wiąże z tym urządzeniem wielki nadzieje. Tym bardziej, że protoplasta tabletu, czyli Surface z Windows RT nie odniósł (delikatnie mówiąc) rynkowego sukcesu. Surface Pro stanowi więc drugą szansę dla Microsoftu w walce z Apple oraz producentami „dachówek” z Androidem. Czy tym razem się uda?

9 lutego jest oficjalnym dniem premiery tabletów z serii Microsoft Surface Pro. Gigant z Redmond na pewno wiąże z tym urządzeniem wielki nadzieje. Tym bardziej, że protoplasta tabletu, czyli Surface z Windows RT nie odniósł (delikatnie mówiąc) rynkowego sukcesu. Surface Pro stanowi więc drugą szansę dla Microsoftu w walce z Apple oraz producentami „dachówek” z Androidem. Czy tym razem się uda?

Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tani tablet. Na co zwracać uwagę?

Na co przede wszystkim zwracasz uwagę podczas zakupu tabletu?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Microsoft w czerwcu zeszłego roku zaprezentował dwa tablety internetowe z własnym logo. Surface z Windows RT oraz Surface Pro z Windows 8 Pro na pokładzie. Pierwszy z nich debiutował w sprzedaży pod koniec października zeszłego roku. Niestety, choć gigant z Redmond wiązał z nim naprawdę wielkie nadzieje w starciu z weteranami rynku tabletów (jak Apple, czy producentami „dachówek” z systemem Google’a), tak niespecjalnie mu się udało osiągnąć wyznaczone cele. Według różnych szacunków firm analitycznych w czwartym kwartale 2012 roku Microsoft sprzedał tylko od 650 tysięcy do 900 tysięcy sztuk Surface, a więc bardzo niewiele w porównaniu z konkurencją (Apple w tym czasie sprzedało prawie 23 mln sztuk iPada). Dokładnych wyników niestety nie znamy, bo Microsoft nabrał wody w usta i przemilczał ten fakt.

Dziś z kolei, to jest 9 lutego ma miejsce oficjalna premiera tabletów Suraface Pro, a więc bardziej zaawansowanej (ale przede wszystkim zgodnej z architekturą x86) wersji tabletu, który pracuje pod kontrolą systemu Windows 8 Pro.

Microsoft oficjalnie uruchomił sprzedaż Surface Pro na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. Niestety, na informacje związane z dostępnością na kolejnych rynkach musimy niestety jeszcze poczekać. Zanim przejdziemy do detali na temat cen, to najpierw przyjrzyjmy się specyfikacji technicznej urządzenia, która obejmuje:

  • Procesor Intel Core i5 trzeciej generacji (Ivy Bridge) ze zintegrowanym układem grafiki HD 4000;
  • Wyświetlacz Clear Type LCD przekątnej 10,6 cali i rozdzielczości full HD (1920 x 1080 pikseli) z 10-punktowym multi-touch;
  • 4 GB pamięci operacyjnej RAM (pracującej w trybie dual-channel);
  • Dysk SSD o pojemności 64 lub 128 GB;
  • czytnik kart pamięci microSDXC;
  • Wi-Fi b/g/n (dwuzakresowy);
  • Port audio 3,5 mm;
  • Bateria 42 Whr (z informacji ujawnionych przez Microsoft wynika, że pozwoli na maksymalnie 4,5 godziny pracy na jednym ładowaniu);
  • Pełnowymiarowy port USB 2.0;
  • Bluetooth 4.0 LE (czyli o zmniejszonym zapotrzebowaniu na energię);
  • Dwie kamery HD o rozdzielczości 720p;
  • Pełnowymiarowy port USB 3.0 oraz mini DisplayPort do podłączania zewnętrznych wyświetlaczy;
  • Złącze dokujące Cover Port;
  • Czujnik światła, akcelerometr, żyroskop oraz kompas;
  • Zasilacz o mocy 48 W umożliwiający również ładowanie akcesoriów podłączanych za pomocą portu USB (maksymalnie 5 W).

Model ten poza zastosowanym systemem, procesorem oraz wyświetlaczem różni się jeszcze innymi elementami względem Surface z Windows RT. Tych z was, którzy są zainteresowani tą tematyką, to odsyłamy do lektury tego artykułu.

Teraz kolej na ceny. Te niestety nie są niskie i przedstawiają się następująco:

  • Surface Pro z dyskiem o pojemności 64 GB – 899 dolarów;
  • Surface Pro z dyskiem o pojemności 128 GB – 999 dolarów.

Warto dodać, że są to ceny za sam tablet i nie obejmują żadnych dodatkowych akcesoriów (jak TouchCover).

Porównując ceny do iPada 4. generacji z wyświetlaczem Retina niestety tablety Microsoftu wypadają na tym tle nieco gorzej. Prosty przykład. Za 100 dolarów mniej, a więc w cenie 799$ możemy zakupić tablet Apple’a, który posiada aż 128 GB pamięci na dane, a nie 64 GB (warto również dodać, że dla użytkownika końcowego w tym wariancie Surface Pro do wykorzystania pozostaje grubo mniej niż połowa pamięci).

Czy więc Microsoft rzeczywiście ma szansę w starciu z iPadem przy takich cenach? Wydaje być się to mało prawdopodobne. Samo wsparcie dla starszych programów pisanych z myślą o Windows, to trochę za mało. Ponadto Surface Pro oferuje ponad dwa razy krótszy czas na baterii. Brak również opcji z modemem zapewniającym łączność w sieciach komórkowych. Czyżby więc Microsoft już przepadł na rynku tabletów? Na udzielenie odpowiedzi na to pytanie jest jeszcze zbyt wcześnie, ale osobiście nie wróżymy Redmond sukcesu…

Dawid Długosz

Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij