Rynek tabletów w Q1 wg IDC. Apple traci, Android zyskuje, a Microsoft poza podium

Firma analityczna IDC opublikowała najnowszy raport związany ze sprzedaż tabletów internetowych za pierwszy kwartał tego roku. Wyniki sprzedaży nie pozostawiają złudzeń. Apple nadal traci na rynku i udział iPada spadł poniżej poziomu 40%. Umacnia się z kolei Android. Microsoft również nie może pochwalić się zbyt dobrymi wynikami. Gigant z Redmond w Q1 2013 roku sprzedał tylko 900 tysięcy sztuk Surface, a więc niewiele.

Przeczytaj koniecznie >> Poradniki w serwisie Tablety.pl

 Loading ...

Analitycy IDC opracowali najnowszy raport związany ze sprzedażą tabletów internetowych w pierwszym kwartale 2013 roku. Przyjrzyjmy się z bliska detalom i postarajmy się wyciągnąć wnioski.

Zacznijmy może od ostatniej firmy w zestawieniu, czyli Microsoftu. Na uwagę zasługuje fakt, że gigant z Redmond po raz pierwszy znalazł się w pierwszej piątce zestawienia IDC (w raporcie za Q4 2012 roku nie udało się). Microsoft sprzedał w pierwszym kwartale tego roku zaledwie 900 tysięcy własnych tabletów, co dało firmie udział na rynku w postaci 1,8%. Nie wiemy jednak, jaki dokładnie udział miały poszczególne modele Surface. IDC wspomina tylko, że wiele z nich stanowiły tablety Surface Pro, ale konkretnych danych brak.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej firmom, które uplasowały się na podium. Pierwsze miejsce przypadło oczywiście Apple. To raczej nikogo nie powinno dziwić. Firma z Cupertino od lat dzierży palmę pierwszeństwa, ale z kwartału na kwartał traci udziały na rynku. W Q1 2013 roku po raz pierwszy Apple spadło poniżej bariery 40%. Nie zmienia to faktu, że jest ciągle liderem na rynku z 19,5 mln sztuk sprzedanych tabletów (z czego 64% rzekomo stanowiły iPady mini). Niemniej, iOS nie jest już liderem na rynku systemów dla „dachówek”. Teraz jest nim Android.

Producenci tabletów z Androidem zanotowali naprawdę niezłe wyniki sprzedaży. Na drugim miejscu zestawienia uplasował się Samsung, który sprzedał aż 8,8 milionów tabletów, co dało firmie udział na poziomie 17,9%. Koreańczycy umacniają więc od kilku miesięcy własną pozycję. W skali rok/rok Samsung zanotował wzrost sprzedaży tabletów na poziomie aż 282,6%! Powodów do narzekań nie może mieć również Asus. Tajwańczycy sprzedali 2,7 mln własnych tabletów (możemy się domyślać, że najwięcej Nexusów 7) i uplasowali się na trzeciej pozycji z udziałem na poziomie 5,5%. Producent również zaliczył niesamowity wzrost. Względem adekwatnego okresu sprzed roku aż o 350%!

Czwarte miejsce przypadło z kolei Amazonowi. Tablety z rodziny Kindle Fire sprzedały się w liczbie 1,8 mln sztuk. Gigant rynku e-commerce może pochwalić się rynkowym udziałem na poziomie 3,7%. Inne firmy, których nie uwzględniono w zestawieniu IDC sprzedały łącznie 15,5 mln tabletów. Z podsumowania wynika, że w pierwszym kwartale tego roku na rynek trafiło aż 49,2 mln tabletów. To 142,4% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku, gdy sprzedano „tylko” 20,3 mln tabletów.

Warto zauważyć, że sprzedaż tabletów względem czwartego kwartału 2012 roku nieznacznie spadła. Pomiędzy październikiem, a grudniem na rynek trafiło ponad 52 mln „dachówek”. Jest to jednak najgorętszy okres w roku i w zasadzie nie powinno dziwić, że pierwszy kwartał tego roku jest nieco gorszy od poprzedniego.

Raport IDC nie udziela niestety odpowiedzi na temat rynkowego udziału poszczególnych platform systemowych. W przypadku iOS mamy jasne informacje, bo system dostępny jest tylko w iPadach. Możemy jednak pokusić się o stwierdzenie, że udział Androida jest większy niż 50%, gdyż tablety z Windows nie sprzedają się zbyt dobrze.

Dawid Długosz: Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.
Powiązane wpisy
Disqus Comments Loading...

W serwisie wykorzystywane są pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkownika oraz do zbierania informacji statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.