Udostępnij
Tweetnij

Microsoft: 100 mln sprzedanych licencji Windows 8, a co z tabletami z okienkami?

Microsoft w końcu przerwał milczenie na temat sprzedaży nowych okienek. Może was to zdziwi, ale Windows 8 sprzedaje się niemal tak dobrze, jak „siódemka”. W sześć i pół miesiąca od premiery systemu gigant z Redmond sprzedał już 100 milionów licencji. Tami Reller- CFO Microsoftu uchyliła również nieco rąbka tajemnicy na temat kolejnej odsłony systemu, którą znamy pod kryptonimem Windows Blue. Nowe okienka mają stanowić odpowiedź na prośby użytkowników. Co jednak z samymi tabletami z Windows 8 i Windows RT? Czy urządzenia te mają szansę kiedyś odnieść rynkowy sukces?

Microsoft w końcu przerwał milczenie na temat sprzedaży nowych okienek. Może was to zdziwi, ale Windows 8 sprzedaje się niemal tak dobrze, jak „siódemka”. W sześć i pół miesiąca od premiery systemu gigant z Redmond sprzedał już 100 milionów licencji. Tami Reller- CFO Microsoftu uchyliła również nieco rąbka tajemnicy na temat kolejnej odsłony systemu, którą znamy pod kryptonimem Windows Blue. Nowe okienka mają stanowić odpowiedź na prośby użytkowników. Co jednak z samymi tabletami z Windows 8 i Windows RT? Czy urządzenia te mają szansę kiedyś odnieść rynkowy sukces?

Przeczytaj koniecznie >> 8 aplikacji, które usprawnią twoją produktywność w Windows 8

Planujesz zakup tabletu Surface Pro?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Microsoft dosyć długo kazał nam czekać na wyniki sprzedaży systemu Windows 8. Ostatni raz informacje te przekazano w styczniu, gdy pochwalono się 60 milionami sprzedanych licencji. Później z kolei gigant z Redmond nabrał wody w usta i kazał sobie czekać… do teraz!

Microsoft dziś w nocy zdradził, że do tej pory sprzedano ponad 100 milionów licencji Windows 8. Osiągnięcie wyniku zajęło sześć i pół miesiąca od rynkowej premiery. Dla porównania, Windows 7 również sprzedał się w pierwsze pół roku 100 mln razy. „Ósemka” zdaje się więc prawie dotrzymywać kroku poprzedniej wersji systemu. Widzimy jednak, że sprzedaż Windows 8 w ostatnich trzech miesiącach nieco spadła. W pierwsze trzy miesiące system nabyto 60 mln razy (a więc średnio 20 mln sztuk na miesiąc), a w ostatnich trzech już tylko łącznie 40 mln. Wynika to między innymi z zakończenia ofert promocyjnych na nowy system. Do 31 stycznia Windows 8 oferowany był w bardzo atrakcyjnych cenach. Na przykład uaktualnienie do wersji Pro kosztowało tylko 129 złotych. Teraz więcej.

Tami Reller – CFO Microsoftu przekazała również kilka informacji na temat projektu Windows Blue. Co prawda niezbyt rzeczowych, ale i tak wartych wzmianki. Po pierwsze „niebieskie okienka” ma być odpowiedzią na prośby użytkowników. Jakie? Tego już Reller nie powiedziała. Jedną z najbardziej wyczekiwanych funkcji jest przywrócenie klasycznego menu Start, który zastąpiono ekranem startowym z aplikacjami. Wiele osób chce jednak mieć możliwość wyboru. Reller co prawda dosłownie nie potwierdziła tej funkcji, ale z jej wypowiedzi wynika, że jest brana pod uwagę.

Reller przekazała również, że więcej informacji na temat Windows Blue poznamy w przeciągu kilku najbliższych tygodni. Najprawdopodobniej przyjdzie nam jednak poczekać do końcówki czerwca. Wtedy też odbędzie się tegoroczna konferencja Build, a nowe okienka mają być jednym z głównych „gwoździ programu” tego wydarzenia. Wtedy też spodziewamy się upublicznienia systemu do testów.

Ciekawostką jest również, że obecnie lista certyfikowanych dla Windows 8 i RT urządzeń obejmuje aż 2400 pozycji. Z kolei ze Sklepu Windows pobrano już 250 milionów aplikacji, a każdego miesiąca ściągane jest 90% oferty sklepu.

Co jednak z tabletami z Windows 8, które (delikatnie mówiąc) nie sprzedają się zbyt dobrze? Jedynie Microsoft może pochwalić się tutaj jakimiś konkretnymi wynikami. W zeszłym kwartale gigant z Redmond sprzedał 900 tysięcy sztuk Surface (informacja pochodzi z raportu IDC, gdyż Microsoft do tej pory ani razu nie pochwalił się wynikami sprzedaży własnych tabletów). Pozostali producenci już niewiele. Z nieoficjalnych informacji wynika, że na rynek w pierwszym kwartale trafiło zaledwie 3 miliony tabletów z Windows i RT.

Główną przyczyną kiepskiej sprzedaży systemu jest oczywiście wysoka cena tabletów z Windows. To z kolei spowodowane jest ich obecną formą. W sprzedaży znajdują się tylko urządzenia z 10,1-calowymi i większymi wyświetlaczami. Koszt produkcji takich tabletów jest znacznie wyższy niż mniejszych, 7- lub 8-calowych „dachówek”.

Na szczęście wszystko ma szansę się zmienić już w drugiej połowie tego roku. Po premierze Windows Blue. Nowy system zadebiutuje między innymi ze wsparciem dla mniejszych wyświetlaczy dotykowych. Wtedy też możemy spodziewać się licznych konstrukcji wyposażonych w 7 i 8-calowe ekrany (podobne urządzenie przygotowuje AcerIconię W3). Wtedy też moglibyśmy spodziewać się ceny nieprzekraczającej 300 dolarów. Obecnie za najtańsze tablety z Windows 8 (jak Asus VivoTab Smart) musimy zapłacić co najmniej 399 dolarów.

 

Dawid Długosz

Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij