NVIDIA prezentuje Projekt Logan z układem graficznym architektury Kepler (wideo)
Najbliższa przyszłość przetwarzania obrazu to według firmy NVIDIA architektura Kepler, która w najbliższej przyszłości trafi do urządzeń mobilnych pod nazwą „Kepler Mobile”. Dzisiaj, w ramach konferencji Siggraph 2013, potentat zademonstrował swój najnowszy układ graficzny tej architektury – Logan.
Najbliższa przyszłość przetwarzania obrazu to według firmy NVIDIA architektura Kepler, która w najbliższej przyszłości trafi do urządzeń mobilnych pod nazwą „Kepler Mobile”. Dzisiaj, w ramach konferencji Siggraph 2013, potentat zademonstrował swój najnowszy układ graficzny tej architektury – Logan.
Przeczytaj koniecznie >> Recenzja ASUS VivoTab Smart – z „okienkami” mu do twarzy
Obsługujący technologię CUDA procesor, według zapewnień firmy ma być dla urządzeń mobilnych kamieniem milowym takim, jakim dla komputerów PC był odrębny układ GPU. Jak zapewniają „Zieloni”, już na tę chwilę Logan jest na tyle dopracowanym układem, że wykorzystuje mniej niż jedną trzecią energii zużywanej przez obecne chipy graficzne, przy jednocześnie porównywalnej wydajności. Producent nie omieszkał nadmienić, że to oczywiście pozostawia otwartą furtkę dla zwiększania taktowań rdzeni i tym samym przyrostu wydajności układu.
Kepler obsługuje wszystkie obecne wersje bibliotek OpenGl, włączając w to ostatnio zaprezentowaną OpenGL 4.4, a także standardową OpenGL 3.0. Układ umożliwi również obsługę grafiki zgodnej z DirectX 11, co – przynajmniej teoretycznie – sprawi, że Logan będzie bardzo atrakcyjną bazą dla producentów gier. Nie można zapomnieć o bardzo popularnych technologiach CUDA 5.0, antyaliasingu, algorytmach postprocessingu, symulacji fizyki czy tesselacji, których obsługę również zapewni nowy GPU. Kepler może zostać wykorzystany do obliczeń wykonywanych całkowicie przez GPU, choćby technologii rozpoznawania mowy.
W trakcie demonstracji NVIDIA wykorzystała pewnego… pana, znanego doskonale z nie tak odległego, oficjalnego pokazu karty graficznej dla platformy PC – GeForce GTX Titan. „Ira” to działający w czasie rzeczywistym (mówimy oczywiście o obrazie wyświetlanym na ekranie) model ludzkiej głowy, który ruchami i mimiką prezentuje sprawność wyświetlania grafiki, cieni, światła, etc. Warto tu wspomnieć, że w trakcie dzisiejszych pokazów dokonano pomiaru zużycia prądu przez referencyjny model tabletu z układem Logan oraz, dla porównania, z komputerem PC. Wynik? Nietrudno się domyśleć – różnica jest kolosalna – (odpowiednio) 2-3 przeciwko 250 watom.
Produkcja układów Logan ma ruszyć w pierwszym kwartale 2014 roku. Poniżej możecie obejrzeć dwa materiały wideo z dzisiejszej prezentacji chipu.