IDC: sprzedaż tabletów w Europie środkowej rośnie jak na drożdżach
Nie ukrywajmy, ale tablety internetowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Z najnowszej analizy firmy analitycznej IDC wynika, że sytuacja wygląda tak samo również w naszych okolicach, a więc środkowej i wschodniej Europie (w państwach CEE). W tym rejonie starego kontynentu sprzedaż tabletów w drugim kwartale 2013 roku wzrosła aż o 175.6% względem adekwatnego okresu sprzed roku, a w kolejnych latach ma być jeszcze lepiej
Nie ukrywajmy, ale tablety internetowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Z najnowszej analizy firmy analitycznej IDC wynika, że sytuacja wygląda tak samo również w naszych okolicach, a więc środkowej i wschodniej Europie (w państwach CEE). W tym rejonie starego kontynentu sprzedaż tabletów w drugim kwartale 2013 roku wzrosła aż o 175.6% względem adekwatnego okresu sprzed roku, a w kolejnych latach ma być jeszcze lepiej
Przeczytaj koniecznie >> 10 najlepszych trików na tablety z Androidem
Wzrost sprzedaży tabletów internetowych odnotowywany jest praktycznie na całym świecie. Również w naszym kraju, gdzie tego typu urządzenia wręcz podbiły serca Polaków i od jakiegoś czasu nad Wisłą przeżywamy prawdziwy boom na tablety. Tylko w pierwszym kwartale tego roku kupiliśmy aż 375 tysięcy sztuk tabletów. Co ciekawe, sytuacja jest bardzo podobna również u naszych sąsiadów.
Serwis Digitimes opublikował nowy raport (który oparto na danych dostarczonych przez firmę IDC), z którego wynika, że Europa środkowo-wschodnia przeżywa obecnie prawdziwą obsesję na punkcie tabletów. Wystarczy tylko przyjrzeć się danym ze sprzedaży tego typu urządzeń z kilku ostatnich lat i wszystko staje się jasne.
- 2011 rok – 3,5 milionów sprzedanych tabletów;
- 2012 rok – 10 milionów sprzedanych tabletów;
- 2013 rok – niemal 17 milionów sprzedanych tabletów.
Tylko w drugim kwartale tego roku na rynek wschodnioeuropejski trafiło aż 3,6 milionów tabletów, a więc aż o 175.6% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku. Prognoza IDC zakłada, że w przyszłym roku będzie jeszcze lepiej i w państwach Europy środkowo-wschodniej zostanie sprzedanych ponad 20 milionów tabletów internetowych.
Jakie z kolei tablety kupujemy my i nasi europejscy sąsiedzi? Z ustaleń IDC wynika, że są to przede wszystkim urządzenia pracujące w oparciu o Androida. Nie ukrywajmy, ale tablety wyposażone w system Google są po prostu znacznie tańsze niż rozwiązania z Windows lub iPad, co w konsekwencji sprawia, że klienci chętniej je wybierają. W drugim kwartale tego roku 84% wszystkich sprzedanych na terenie państw CEE tabletów wyposażonych było właśnie w Androida. Tablety z Windows RT i Windows 8 stanowiły z kolei zaledwie 3% całości, a pozostały udział przypadł firmie Apple i jej iPadom, ale warto zaznaczyć, że względem drugiego kwartału 2012 roku udział tabletów z iOS spadł aż o 9,2%.
Powyższe trendy mają utrzymać się w kolejnych latach. Na terenie państw CEE duże znaczenie ma cena i stąd też wynika duża popularność Androida – komentuje Nikolina Jurisic, menadżer IDC CEMA i dodaje, że ceny nadal powinny stopniowa spadać. Głównie z powodu ilości importowanych tabletów, których cena nie przekracza 80 dolarów. Warto jednak odnotować, że w najbliższych latach własną pozycję na rynku mają umocnić okienka Microsoftu. Windows RT ma szansę w 2017 roku osiągnąć udział w postaci… 1%, ale tablety z Windows 8 mają cieszyć się większą popularnością. Za 4 lata ma również umocnić się pozycja iPada, do około 13%.
Trendy, które obserwujemy na terenie Europy środkowowschodniej pokrywają się w zasadzie z tym światowymi. Sprzedaż tabletów cały czas rośnie, a tymczasem innych urządzeń komputerowych, jak desktopy i laptopy, zaczyna spadać. Oczywiście o wszystkim decyduje tutaj cena, jak i coraz większa funkcjonalność, którą oferują tablety internetowe. Nierzadko tego typu urządzenie jest w stanie zastąpić nam notebooka.
Źródło: Digitimes, IDC