Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowe tablety Microsoftu z serii Surface 2, które zaprezentowano 23 września, oficjalnie zadebiutowały w sprzedaży na terenie pierwszych państw. Gdzie i za ile można już zakupić od ręki Surface 2? Przyjrzyjmy się z bliska nowej propozycji Microsoftu.
Przeczytaj koniecznie >> Windows RT – czy dni tej platformy na tabletach są już policzone?
Microsoft zaprezentował nowe tablety z serii Surface 2 pod koniec września i przekazał, że ich rynkowa premiera odbędzie się 22 października, a więc wczoraj. Tak też się stało (pomijając małą wpadkę brytyjskiego Argos, które przez omyłkę uruchomiło sprzedaż kilka dni temu), gdyż Surface 2 oficjalnie debiutuje na rynku.
Zanim przejdziemy do informacji na temat ceny i dostępności Surface 2, to najpierw przypomnijmy sobie specyfikację techniczną tabletu, która obejmuje następujące elementy:
- wyświetlacz ClearType o przekątnej 10,6 cala i rozdzielczości full HD (1920 x 1080 pikseli);
- czterordzeniowy procesor Nvidia Tegra 4;
- 2 GB pamięci operacyjnej RAM;
- 32 lub 64 GB pamięci wewnętrznej na dane;
- Wi-Fi b/g/n, Bluetootha 4.0;
- wideokamerkę 3,5 Mpix i aparat fotograficzny 5 Mpix;
- złącze USB 3.0 i wyjście wideo;
- baterię, która zapewnia do 10 godzin pracy na jednym ładowaniu.
Tablet ma wymiary 274 x 171 x 8,9 mm, waży 680 gramów i pracuje w oparciu o najnowszą wersję okienek, czyli Windows RT 8.1 (która notabene bywa nieco problematyczna). Znajdziemy tutaj również uaktualniony pakiet biurowy Office RT – wraz z nową aplikacją Outlook.
Pora więc przejść do informacji związanych z ceną, jak i dostępnością. Surface 2 można zakupić od ręki w sklepach Microsoft Store, jak i wielu wybranych partnerów giganta z Redmond. Jego cenę w przypadku modelu z 32 GB pamięci na dane ustalono na 449 dolarów. Model z 64 GB kosztuje o 100 dolarów więcej. Tablet jest dostępny nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również na wybranych rynkach w Europie, w tym w Wielkiej Brytanii.
Czy nowy Surface ma szansę odnieść sukces, co nie udało się pierwszej generacji tego tabletu? Microsoft kilka miesięcy temu przekazał, że na Surface z Windows RT stracił aż 900 milionów dolarów i zaraz po tym uruchomił wyprzedaż urządzenia obniżając jego cenę aż o 150 dolarów, co mimo wszystko zapewne niespecjalnie przyczyniło się do podniesienia wyników sprzedaży.
Druga generacja Surface z pewnością jest lepszym urządzeniem od prekursora. Ma lepszy wyświetlacz dotykowy, znacznie wydajniejszy procesor i oferuje dłuższy czas pracy na baterii. Mimo wszystko, nadal pracuje w oparciu o okienka dla architektury ARM, w które obecnie wierzy już chyba tylko sam Microsoft. Większość partnerów firmy już podziękowała platformie Windows RT i obecnie skupia się na urządzeniach z „pełnym” Windows 8. Microsoft musi więc walczyć o swoje praktycznie sam.
Trudno powiedzieć, na ile udoskonalony Surface przyczyni się do spopularyzowania Windows RT na rynku. Ta platforma nadal jeszcze raczkuje i boryka się z problemami wieku dziecięcego. Przede wszystkim brakuje na Windows RT wielu aplikacji, które znamy chociażby z Androida lub iOS.
Cena Surface 2 (choć nieco niższa od pierwszej generacji tabletu) również nie napawa optymizmem. Gdyby Microsoft zszedł poniżej bariery 299 dolarów, to nowy Surface miałby szansę bardziej namieszać na rynku tabletów, a tak… niewiele wskazuje na to, że tak się stanie. Kto wie, a może uda się wraz z domniemanym Surface Mini, który rzekomo jest w trakcie przygotowywania?