Firma analityczna IDC opublikowała najnowszy raport związany ze sprzedażą tabletów internetowych w trzecim kwartale tego roku, gdy na rynek trafiło łącznie 47,6 milionów sztuk tego typu urządzeń. iPad nadal jest liderem na rynku, ale system iOS już dawno ustąpił pierwsze miejsce Androidowi, który ponownie umocnił swoją pozycję. Przyjrzyjmy się całemu zestawieniu z bliska.
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tablet do gier za mniej niż tysiąc złotych. Na co zwracać uwagę?
Jak co kwartał, tak i teraz firma analityczna IDC podsumowała rynek tabletów internetowych za poprzednie trzy miesiące. Okazuje się, że od początku lipca do końca września na rynek trafiło łącznie 47,6 mln sztuk tabletów. To oznacza wzrost względem adekwatnego okresu sprzed roku aż o 36,7%. Rok temu na rynek trafiło „tylko” 34,8 mln sztuk tego typu urządzeń.
Jak z kolei przedstawia się lista poszczególnych producentów? Przyjrzyjmy się pierwszej piątce z bliska:
- Apple – tablet firmy z Cupertino nadal jest najpopularniejszym urządzeniem tego typu. Apple sprzedało w trzecim kwartale 14,1 mln sztuk iPadów (a od 2010 roku niemal 170 mln). Mimo wszystko udział tabletu z iOS maleje. Obecnie iPad musi zadowolić się już tylko 29,6% udziałem na rynku. Pamiętajmy jednak, że wiele osób czekało na nowe modele;
- Samsung – Koreańczycy z kwartału na kwartał sprzedają coraz więcej tabletów internetowych. W Q3 2013 roku Samsung zrealizował zamówienia na 9,7 milionów sztuk tabletów, co dało mu udział na rynku w postaci 20,4% i wzrost względem adekwatnego okresu sprzed roku na poziomie 123%;
- Asus – trzecie miejsce przypadło Tajwańczykom, co zapewne nikogo nie dziwi? W zeszłym kwartale zadebiutował nowy Nexus 7, który stanowi dobre połączenie ceny do oferowanej funkcjonalności. Asus w Q3 sprzedał 3,5 mln sztuk tabletów (udział na poziomie 7,4%) i względem zeszłego roku zaliczył wzrost o 53,9%;
- Lenovo – portfolio Chińczyków co chwilę wzbogacane jest o nowe modele tabletów, przede wszystkim z Androidem i względem Q3 2012 roku Lenovo zaliczyło wzrost sprzedaży aż o ponad 420%! W zeszłym kwartale Lenovo sprzedało 2,3 mln tabletów;
- Acer – piąte miejsce przypadło Acerowi, który posiada wiele ciekawych i zarazem niedrogich tabletów z Androidem. Tajwańczycy sprzedali w Q3 2013 roku 1,2 mln sztuk tabletów i również zaliczyli duży skok w skali rok/rok, bo na poziomie aż 346,3%.
Szczegółowe dane możecie podejrzeć na poniższej tabeli.
W pierwszej piątce zabrakło takich firm, jak Microsoft, Dell lub Amazon. W przypadku pierwszej z firm to w sumie już nie dziwi, a z kolei gigant rynku e-commerce dopiero odświeżył portfolio Kindle Fire i ma spore szanse powrócić na listę już w tym kwartale.
Najgorętszy okres sprzedaży dopiero jednak przed nami. Świąteczna gorączka i szał zakupów może w obecnym kwartale wywołać pewne przetasowania wśród listy najpopularniejszych producentów. Apple i Samsung z pewnością nie stracą własnych pozycji i w zasadzie, dzięki nowym iPadom, firma z Cupertino może nieco odrobić straty na rynku. Jak będzie w rzeczywistości, to przekonamy się dopiero za kilka miesięcy. Jedno jest pewne. Na rynek w czwartym kwartale tego roku z pewnością trafi znacznie więcej tabletów internetowych niż w Q3. Jeśli mielibyście się pokusić o wytypowanie przybliżonej liczby tabletów, które zostaną sprzedane w Q4, to ile byście obstawili?
Źródło: IDC