W Q4 na rynek trafiło ponad 78 mln tabletów
Najnowszy raport Digitimes Research nie pozostawia złudzeń. Czwarty kwartał zeszłego roku zdecydowanie należał do tabletów internetowych. Od października do grudnia na rynek trafiło ponad 78 mln sztuk tego typu urządzeń, a więc o 25% więcej niż w Q3. Co ciekawe, mniej niż 1/3 z nich stanowiły iPady. Liderem na rynku okazał się być Android. Przede wszystkim w postaci 7-calowych modeli, które okupiły 31% wszystkich sprzedanych w tym okresie tabletów.
Najnowszy raport Digitimes Research nie pozostawia złudzeń. Czwarty kwartał zeszłego roku zdecydowanie należał do tabletów internetowych. Od października do grudnia na rynek trafiło ponad 78 mln sztuk tego typu urządzeń, a więc o 25% więcej niż w Q3. Co ciekawe, mniej niż 1/3 z nich stanowiły iPady. Liderem na rynku okazał się być Android. Przede wszystkim w postaci 7-calowych modeli, które okupiły 31% wszystkich sprzedanych w tym okresie tabletów.
Przeczytaj koniecznie >> Porozmawiajmy o wyświetlaczach dotykowych
Okres przedświąteczny jest tym czasem, gdy na świecie kupujemy najwięcej elektroniki użytkowej. Od kilku lat coraz częściej sięgamy po tablety internetowe i nie inaczej było w zeszłym kwartale.
Digitimes Research przygotował ciekawy raport, z którego wynika, że w czwartym kwartale 2013 roku na rynek trafiło 78,45 mln tabletów internetowych. To o 25% więcej niż w trzecim kwartale. Z kolei w skali rok/rok wzrost wyniósł 29,8%. Okazuje się, że 29,7% z nich stanowiły iPady, a więc wynika z tego, że Apple sprzedało około 23 mln tabletów z iOS. Dokładne detale na ten temat poznamy już w za dwa dni, w poniedziałek wieczorem.
Liderem na rynku w Q4 2013 pozostał Android. W zeszłym kwartale ponad połowa sprzedanych tabletów (dokładnie 51,2%) pracowało w oparciu o ten system. Z kolei Windows musiał zadowolić się udziałem na poziomie zaledwie 3,9%.
36,6% wszystkich sprzedanych w Q4 2013 roku tabletów stanowiły urządzenia markowych producentów innych niż Apple. Z kolei tablety chińskich firm (tzw. white-box) zakończyły zeszły kwartał z udziałem na poziomie 33,8%.
Raport Digitimes Research dostarcza nam również wielu innych ciekawych informacji. Warto tutaj wspomnieć między innymi o udziale konkretnych przekątnych ekranów. Podsumowanie przedstawia się następująco:
- 7-calowe tablety – 31%;
- 9-9,7-calowe tablety – 25,4%;
- 7,9-calowe modele – 19,7%;
- 10-calowe tablety – 15,8%;
- 8-calowe modele – 7,6%.
Jak więc widać, największym zainteresowaniem klientów cieszyły się 7-calowe modele. Nic w tym dziwnego, gdyż są to najtańsze urządzenia. Ciekawy jest dosyć skromny udział 8-calowych modeli. Do niedawna sugerowano, że zainteresowanie niby będzie wzrastać. Na razie jednak tego nie widać.
Jak z kolei przedstawia się udział poszczególnych producentów? Według analizy firmy Digitimes następująco. Po Apple mamy firmę Samsung Electronics z 17,4%, następnie Amazon (5,4%), Lenovo (4,2%), Asustek Computer (2,8%), Google (1,4%), Acer (1%), Dell (0,8%), a zestawienie zamyka Hewlett-Packard (0,5)%. Udział pozostałych firm jest mniejszy niż 0,5%.
W raporcie Digitimes Research możemy jeszcze znaleźć informacje związane z udziałem poszczególnych producentów z Tajwanu oraz typów technologii dotykowych stosowanych w tabletach. Najwięcej tabletów posiadało rozwiązania dotykowe oparte na GF2 – 41,5%. Druga pozycja przypadła GFF z udziałem na poziomie 38,6%. Takie rozwiązania jak OGS i GG były rzadziej stosowane – odpowiednio – 9,8% i 9,5%. Tajwańscy producenci tabletów zrealizowali zamówienia na ponad 32 mln tabletów, a udział poszczególnych firm przedstawia się następująco: Foxconn Electronics (52,7%), Pegatron (24,4%), Compal Electronics (12%), Quanta Computer (6,6%) oraz Wistron (4,2%).
Tak więc mamy już jako taki pogląd na to, co działo się na rynku tabletów w zeszłym kwartale. Już w niedługim czasie własne raporty powinny opublikować firmy IDC oraz Gartner. Wtedy też poznamy nowe prognozy związane ze sprzedażą na najbliższe kilka lat.
Źródło: Digitimes