Najnowszy raport Digitimes Research nie pozostawia złudzeń. Czwarty kwartał zeszłego roku zdecydowanie należał do tabletów internetowych. Od października do grudnia na rynek trafiło ponad 78 mln sztuk tego typu urządzeń, a więc o 25% więcej niż w Q3. Co ciekawe, mniej niż 1/3 z nich stanowiły iPady. Liderem na rynku okazał się być Android. Przede wszystkim w postaci 7-calowych modeli, które okupiły 31% wszystkich sprzedanych w tym okresie tabletów.
Przeczytaj koniecznie >> Porozmawiajmy o wyświetlaczach dotykowych
Okres przedświąteczny jest tym czasem, gdy na świecie kupujemy najwięcej elektroniki użytkowej. Od kilku lat coraz częściej sięgamy po tablety internetowe i nie inaczej było w zeszłym kwartale.
Digitimes Research przygotował ciekawy raport, z którego wynika, że w czwartym kwartale 2013 roku na rynek trafiło 78,45 mln tabletów internetowych. To o 25% więcej niż w trzecim kwartale. Z kolei w skali rok/rok wzrost wyniósł 29,8%. Okazuje się, że 29,7% z nich stanowiły iPady, a więc wynika z tego, że Apple sprzedało około 23 mln tabletów z iOS. Dokładne detale na ten temat poznamy już w za dwa dni, w poniedziałek wieczorem.
Liderem na rynku w Q4 2013 pozostał Android. W zeszłym kwartale ponad połowa sprzedanych tabletów (dokładnie 51,2%) pracowało w oparciu o ten system. Z kolei Windows musiał zadowolić się udziałem na poziomie zaledwie 3,9%.
36,6% wszystkich sprzedanych w Q4 2013 roku tabletów stanowiły urządzenia markowych producentów innych niż Apple. Z kolei tablety chińskich firm (tzw. white-box) zakończyły zeszły kwartał z udziałem na poziomie 33,8%.
Raport Digitimes Research dostarcza nam również wielu innych ciekawych informacji. Warto tutaj wspomnieć między innymi o udziale konkretnych przekątnych ekranów. Podsumowanie przedstawia się następująco:
- 7-calowe tablety – 31%;
- 9-9,7-calowe tablety – 25,4%;
- 7,9-calowe modele – 19,7%;
- 10-calowe tablety – 15,8%;
- 8-calowe modele – 7,6%.
Jak więc widać, największym zainteresowaniem klientów cieszyły się 7-calowe modele. Nic w tym dziwnego, gdyż są to najtańsze urządzenia. Ciekawy jest dosyć skromny udział 8-calowych modeli. Do niedawna sugerowano, że zainteresowanie niby będzie wzrastać. Na razie jednak tego nie widać.
Jak z kolei przedstawia się udział poszczególnych producentów? Według analizy firmy Digitimes następująco. Po Apple mamy firmę Samsung Electronics z 17,4%, następnie Amazon (5,4%), Lenovo (4,2%), Asustek Computer (2,8%), Google (1,4%), Acer (1%), Dell (0,8%), a zestawienie zamyka Hewlett-Packard (0,5)%. Udział pozostałych firm jest mniejszy niż 0,5%.
W raporcie Digitimes Research możemy jeszcze znaleźć informacje związane z udziałem poszczególnych producentów z Tajwanu oraz typów technologii dotykowych stosowanych w tabletach. Najwięcej tabletów posiadało rozwiązania dotykowe oparte na GF2 – 41,5%. Druga pozycja przypadła GFF z udziałem na poziomie 38,6%. Takie rozwiązania jak OGS i GG były rzadziej stosowane – odpowiednio – 9,8% i 9,5%. Tajwańscy producenci tabletów zrealizowali zamówienia na ponad 32 mln tabletów, a udział poszczególnych firm przedstawia się następująco: Foxconn Electronics (52,7%), Pegatron (24,4%), Compal Electronics (12%), Quanta Computer (6,6%) oraz Wistron (4,2%).
Tak więc mamy już jako taki pogląd na to, co działo się na rynku tabletów w zeszłym kwartale. Już w niedługim czasie własne raporty powinny opublikować firmy IDC oraz Gartner. Wtedy też poznamy nowe prognozy związane ze sprzedażą na najbliższe kilka lat.
Źródło: Digitimes