Za nami kolejny kwartał, a więc (tradycyjnie już) firma analityczna IDC podsumowała okres od października do grudnia 2013 roku. Okazuje się, że udział iPada na rynku tabletów nadal maleje. Głównie na rzecz urządzeń z systemem Google, czyli Androidem. W zeszłym kwartale na rynek trafiło niemal 77 milionów tabletów internetowych, a więc prawie o 30% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku i był to jak do tej pory najlepszy okres sprzedażowy dla tego typu urządzeń w historii. Jak przedstawia się zestawienie pięciu pierwszych producentów? Odpowiedź na to pytanie, jak i kilka innych poznacie z lektury tego artykułu.
Przeczytaj koniecznie >> Krótki test popularnych przeglądarek internetowych na Androida
Apple trzy dni temu ogłosiło własne wyniki sprzedaży za czwarty kwartał 2013 roku, a więc tradycyjnie już firma analityczna IDC kilka dni później opublikowała podsumowanie rynku tabletów za ten okres.
Od początku października do końca grudnia na rynek trafiło 76,9 milionów tabletów internetowych. W porównaniu z Q4 2012 roku (gdy sprzedano 60 mln tabletów) wzrost w skali rok/rok wyniósł aż 28,2%!
Kto tym razem znalazł się na podium? Liderem bezapelacyjnie nadal pozostaje Apple, które w czwartym kwartale sprzedało rekordową liczbę iPadów – 26 milionów sztuk! Mimo wszystko udział tabletu z iOS na rynku spada. Urządzenia z Androidem sprzedają się coraz lepiej. iPad w Q4 2013 roku musiał zadowolić się udziałem na poziomie 33,8%. Jeszcze rok temu było to niemal 40%.
Druga pozycja przypadła Samsungowi, który sprzedał aż 14,5 miliona tabletów, a więc o około 2 mln więcej niż sugerowano wcześniej. Koreańczycy zawdzięczają sukces głównie licznym promocjom na modele z serii Galaxy Taby 3 oraz wprowadzeniu do sprzedaży jesienią udanego Galaxy Note 10.1 2014 Edition. Udział Samsunga na rynku zamknął się na poziomie 18,8%.
Trzecie miejsce przypadło Amazonowi. Tablety z serii Kindle Fire cieszą się zawsze dużym zainteresowaniem w okresie przedświątecznym i nie inaczej było tym razem. Gigant rynku e-commerce sprzedał 5,8 mln tabletów, ale… zaliczył (jako jedyny z pierwszej piątki) spadek sprzedaży względem Q4 2012 roku – o 1,7%.
Na czwartym miejscu uplasował się Asus, który jesienią zeszłego roku wprowadził do oferty wiele nowych, ciekawych urządzeń. Z pewnością dobry wynik zawdzięczany jest także Nexusowi 7 2. generacji. Tajwańczycy sprzedali w Q4 2013 roku 3,9 mln tabletów i zamknęli kwartał z udziałem na poziomie 5,1%.
Na piątej pozycji znalazło się Lenovo, które ma silną pozycję na rynku azjatyckim. Chińczycy sprzedali w czwartym kwartale zeszłego roku 3,4 mln tabletów internetowych, a ich udział na rynku wyniósł 4,4%. Warto zauważyć, że w skali rok/rok Lenovo zaliczyło wzrost sprzedaży aż o 325%!
Pozostali producenci, którzy nie zostali ujęci w zestawieniu, sprzedali łącznie 23,3 mln tabletów. Na liście zabrakło między innymi Microsoftu, ale wiemy, że gigant z Redmond w czwartym kwartale sprzedał około 1-2 mln Surface’ów. W raporcie nie znajdziemy również informacji na temat udziału Windows. Szczegółowe zestawienie IDC znajdziecie w poniższej tabeli.
Czwarty kwartał 2013 roku okazał się więc być najlepszym (jak dotąd) okresem sprzedażowym w historii tabletów internetowych. Oczywiście przez najbliższe kilka miesięcy sprzedaż będzie nieco niższa, ale możemy spodziewać się, że w Q4 2014 roku padnie kolejny rekord. Z roku na rok zainteresowanie tabletami wzrasta i nie zapowiada się, aby to w najbliższym czasie uległo zmianie…
Źródło: IDC