Gigant z Redmond ma ogromny problem w przebiciu się na rynku tabletów internetowych, który zdominowany jest przez iPada oraz urządzenia pracujące w oparciu o Androida. Mimo wszystko Microsoft nie poddaje się i robi co może, aby tylko zwiększyć zainteresowanie tabletami z własnymi okienkami. Najnowsze plotki sugerują, że gigant z Redmond wraz z partnerami OEM zamierza wprowadzić do sprzedaży tablety z Windows, których cena będzie oscylować wokół około 500 złotych! Jak Microsoft chce tego dokonać?
Przeczytaj koniecznie >> Polscy producenci stawiają na tablety z Windows w cenie poniżej tysiąca złotych
Nie ukrywajmy, ale Microsoft przespał kilka lat temu cały boom na tablety internetowe i obecnie robi co może, aby tylko uszczypnąć sobie kawałek tortu na rynku. Z wyliczeń firmy Gartner wynika, że w zeszłym roku klienci kupili zaledwie około 4 milionów tabletów z Windows. Dla porównania, samo Apple sprzedało 70 milionów iPadów, a w przypadku urządzeń z Androidem było to ponad 120 mln tabletów. Jak nietrudno zauważyć, rynkowy udział okienek był więc bardzo znikomy.
Gdzie tkwi przyczyna małego zainteresowania tabletami z Windows? Przede wszystkim w cenie. Użytkownicy chcący tabletu z prawdziwego zdarzenia (nie patrząc się przy tym na cenę) zazwyczaj wybierają iPada. Ci z kolei, którzy szukają czegoś tańszego decydują się na urządzenie z Androidem. Microsoft ma w zasadzie szansę konkurować o klienta tylko w drugim przypadku, ale chcąc to zrobić musi wraz z partnerami zaproponować tańsze tablety.
Z informacji ujawnionych przez CNBeta wynika, że Microsoft wraz z partnerami rozważa wprowadzenie na rynek tabletów, które mają kosztować niespełna 200 dolarów. Najpierw na rynku indyjskim, gdzie ich cena ma nie przekraczać 10 tysięcy rupii, a więc około 500 złotych. To będzie jednak dopiero początek, gdyż później ekspansja powinna odbyć się także na innych rynkach.
Niższa cena tabletów z Windows może zostać osiągnięta przede wszystkim wtedy, gdy stanieją same licencje na system. Nie ukrywajmy, ale to cena okienek w głównym stopniu wpływa na wyższe koszty zakupu tabletu. Microsoft dostrzegł ten problem i przygotowuje dla partnerów OEM nową wersje okienek, która ukrywa się pod nazwą „Windows 8.1 with Bing”. Będzie to oprogramowanie bazujące na systemie Windows 8.1 Update 1 (nad którym prace rzekomo zakończono kilka dni temu), a jego cena dla partnerów sprzętowych ma wynosić zaledwie kilkanaście dolarów. Niższe koszty licencji będą jednak okupione dodatkowymi usługami, które zintegruje Microsoft, w tym Bing oraz OneDrive. Będą to domyślne usługi i aplikacje, ale dla użytkownika końcowego nie powinno stanowić to żadnego problemu. Tym bardziej, że w dowolnej chwili będzie można zmienić silnik wyszukiwarki na preferowany przez siebie.
Windows 8.1 with Bing powinien więc znacząco przyczynić się do spadku cen tabletów internetowych. Polscy producenci już oferują 10,1-calowe modele z okienkami Microsoftu w cenie poniżej tysiąca złotych, a to dopiero początek. Podejrzewamy że, w niedługim czasie na rynku pojawią się także mniejsze tablety z Windows 8.1, które będą posiadać 8-calowe ekrany (jak na przykład zapowiedziany dziś GOCLEVER INSIGNIA 800 z dual boot). Całkiem możliwe, że kwota ich zakupu zamknie się w przedziale do… 700 złotych! Co na to powiecie? Zdecydowalibyście się na zakup tabletu z Windows w tak przystępnej cenie?
Źródło: CNBeta, bav0.com