Jeszcze trzy lata temu w Polsce najczęściej przeglądaliśmy internet z urządzeń mobilnych z logo Nokii. Przez ostatnie lata naprawdę wiele jednak się zmieniło i Finowie obecnie muszą zadowolić się udziałem na poziomie niespełna 10%. Z urządzeń jakiej firmy przeglądamy więc obecnie najczęściej strony internetowe? Jeśli wydaje wam się, że są to iPady lub iPhone’y, to jesteście w błędzie. Fakt, do niedawna tak było, ale mamy nowego króla na rodzimym rynku. Zmiany i trendy, z którymi mieliśmy do czynienia od 2011 roku możemy prześledzić na infografice opublikowanej przez Gemius.
Przeczytaj koniecznie >> Krótki test popularnych przeglądarek internetowych na Androida
Czasy, gdy internet na urządzeniach mobilnych głównie przeglądaliśmy z gadżetów Nokii odeszły w niepamięć. Co prawda Finowie dosyć długo mogli pochwalić się pozycją lidera i w rzeczywistości zostali zdetronizowani dopiero w połowie 2011 roku. Przez kogo? Oczywiście przez Apple. Okazuje się, że Polacy zakochali się w produktach firmy z Cupertino i te, począwszy od czerwca 2011 roku, stały się najpopularniejszymi urządzeniami w kraju, z których przeglądaliśmy internet mobilnie. W tym samym miesiącu iPad dogonił iPhone’a. Było to możliwe przede wszystkim dzięki cieple przyjętemu w Polsce iPadowi 2. generacji, który zadebiutował w sprzedaży w marcu 2011 roku. Od tej pory przez wiele miesięcy tablet z systemem iOS był najczęściej wykorzystywanym przez rodaków urządzeniem przenośnym do przeglądania internetu.
Co ciekawe, już w pod koniec 2011 roku odsetek ruchu internetowego w Polsce, który generowany był przez urządzenia mobilne zamknął się w udziale na poziomie 2,4%, z czego niemal 30% stanowiły urządzenia marki Apple (głównie iPad).
W między czasie własną pozycję na rynku urządzeń mobilnych w Polsce umacniał Samsung. Dla porównania, na początku 2011 roku udział rynkowy Koreańczyków wynosił w Polsce zaledwie 9%. Tymczasem już na początku 2012 roku Samsung przegonił Nokię, która była już wtedy na drugiej pozycji. Od tej pory najszybciej własną pozycję na rynku umacniały w zasadzie już tylko dwie firmy i były to oczywiście Apple i Samsung. Pod koniec 2012 roku firma z Cupertino mogła pochwalić się nad Wisłą 24% udziałem (sam iPad wykorzystywany był do przeglądania internetu przez więcej niż co czwartą osobę). Samsung także nadal rósł w siłę i w grudniu 2012 roku miał już 26% udziałów.
Zeszły rok również nie przyniósł nam większych niespodzianek. Firma z Cupertino i Apple pod koniec 2013 roku miała w garści (łącznie) 60% udziałów. Warto zauważyć, iż kilka miesięcy temu aż 9,4% całego ruchu internetowego w Polsce stanowiły odsłony z urządzeń mobilnych.
Do prawdziwego przełomu doszło na początku tego roku. Dokładnie w styczniu, gdy Apple poddało się w końcu Samsungowi i koreański producent zdetronizował firmę z Cupertino i tym samym objął na rynku prowadzenie. Udziały z grudnia uległy zmianie i tak Apple zamknęło styczeń z wynikiem 29%, a Samsung mógł pochwalić się 31% udziałem. Dla porównania, w tym czasie Sony miało udział na poziomie 12%, a Finowie z Nokii już tylko 9%.
Szczegółowe detale związane ze zmianami na rynku internetu mobilnego w Polsce możecie obejrzeć na poniższej infografice opracowanej przez Gemius. Jak wam się wydaje, czy na polskim rynku w najbliższym czasie dojdzie do kolejnej zmiany i Apple ponownie przegoni Samsunga?
Źródło: Gemius