Sprzedaż tabletów internetowych z roku na rok jest coraz większa. Spadają ceny tego typu urządzeń, a konkurencja sprawia, że mamy coraz większy wybór. W tym roku nie będzie inaczej. Sprzedaż tabletów oczywiście wzrośnie. Okazuje się jednak, że chińscy producenci tego typu urządzeń, tzw. White-Box mogą zaliczyć… spadek sprzedaży! Dlaczego? Głównie z powodu producentów markowych urządzeń, którzy w Chinach coraz bardziej umacniają własną pozycję i oferują tablety w coraz niższych cenach.
Przeczytaj koniecznie >> Chiński rynek tabletów. Jak w rzeczywistości wygląda i kto tam jest liderem?
Chiński rynek tabletów internetowych rządzi się własnymi prawami. Okazuje się jednak, że jest bardzo zbliżony do światowego. Tam również rynkiem władają takie firmy, jak Apple i Samsung. Dosyć duży udział mają również lokalni producenci tabletów, tzw. White-Box.
W tym roku zostanie sprzedanych jeszcze więcej tabletów internetowych niż w ubiegłym. W Chinach będzie tak samo. Tymczasem serwis Digitimes informuje, że 2014 rok może być dla chińskich producentów dosyć ciężki i mogą oni zaliczyć spadki sprzedaży.
Z czego to wynika? Oczywiście przede wszystkim z racji obecności konkurencji spoza tego kraju. W raporcie Digitimes czytamy, że własne, bardzo tanie tablety wprowadzili do oferty już Samsung, Asus oraz Lenovo. Modele te wyposażono w 7 i 8 calowe wyświetlacze. To sprawia, że producenci White-Box muszą jeszcze bardziej konkurować z nimi cenowo. To oczywiście nie jest proste, bo z drugiej strony do jakiego stopnia można obniżać ceny? To nie może odbywać się w nieskończoność. Są pewne granice, po których przekroczeniu po prostu przestaje się to opłacać.
Ten rok nie będzie prosty dla chińskich producentów. Spodziewamy się, że w ofercie znanych marek pojawią się kolejne modele tabletów, które będą kosztować mniej niż 100 dolarów. Co prawda w Chinach można zakupić tego typu urządzenia nawet za połowę tej ceny, ale okazuje się, że zainteresowanie tabletami z najniższej półki cenowej wcale nie jest tak duże, jak mogłoby się wydawać. Chińczycy również wolą dopłacić ciut więcej i otrzymać lepszy jakościowo produkt.
Pewne źródła, na których opiera się raport Digitimes wierzą jednak, że producenci White-Box mogą w rzeczywistości zaliczyć wzrosty sprzedaży. Ich zdolność R&D pozwala im przygotowywać tablety oferujące wydajność zbliżoną do markowych tabletów, a przy tym są w stanie zaoferować nieco niższą cenę.
Jakiś czas temu wspominaliśmy wam, że chińskim rynkiem tabletów na poważnie zaczął interesować się Intel. Co ciekawe, okazało się to być strzałem w dziesiątkę. Procesory giganta rynku CPU są obecnie bardzo chętnie wybierane przez tamtejszych producentów. Układy sa coraz tańsze, a oferują dobrą wydajność. Ponadto Intel oferuje szerokie wsparcie, również z zakresu marketingu, z czego chińscy wytwórcy chętnie korzystają. Układy z serii Bay Trail są także przyszłościowe, gdyż już teraz oferują wsparcie dla 64-bitowej architektury.
Tak więc w rzeczywistości na chińskim rynku tabletów wcale nie musi w tym roku dojść do większych zmian i w zasadzie lokalni producenci także będą mogli liczyć na większe zyski niż w 2013 roku.
Prognozuje się, że koszty produkcji 7-calowych tabletów internetowych mogą w Chinach w tym roku spaść nawet do kwoty na poziomie zaledwie 30 dolarów. Jeśli tak się stanie, to producenci spoza tego kraju z pewnością nie będą w stanie zagrozić cenowo White-Boksom w najniższym przedziale cenowym.
Źródło: Digitimes