W zeszłym kwartale na rynek trafiło 57,6 milionów tabletów internetowych (za Strategy Analytics), z czego niemal 2/3 urządzeń pracowało w oparciu o Androida. To znacznie mniej niż w czwartym kwartale 2013 roku, gdy padł rekord. Tymczasem Digitimes Research prognozuje, że w obecnym kwartale na rynek trafi więcej tabletów internetowych – 61,42 mln sztuk, a więc niemal o 5% więcej niż w zeszłym kwartale. Kto będzie liderem?
Przeczytaj koniecznie >> Chiński rynek tabletów internetowych. Jak w rzeczywistości wygląda i kto tam jest liderem?
Kilka dni temu doczekaliśmy się pierwszych podsumowań rynku tabletów internetowych za zeszły kwartał. Od stycznia do końca marca producenci zrealizowali zamówienia na 57,6 milionów sztuk tego typu urządzeń. To gorszy wynik niż w Q4 2013 roku, ale pamiętajmy, że okres zimowy jest zawsze słabszy niż sezon przedświąteczny.
Tymczasem specjaliści z Digitimes Research opublikowali prognozy sprzedaży związane z obecnym kwartałem. Z informacji ujawnionych przez źródło tej informacji wynika, że od początku kwietnia do końca czerwca zostanie sprzedanych 61,42 mln sztuk „dachówek”. To oznacza wzrost względem zeszłego kwartału o 4,9%. Z kolei w skali rok/rok wzrost przekroczy 30%.
Digitimes Research prognozuje, że liderem rynku nadal pozostanie Apple, które w Q2 tego roku sprzeda 13,5 milionów iPadów, a więc o około 3 mln sztuk mniej niż w zeszłym kwartale. Tablety innych marek mają sprzedać się w liczbie 24,62 mln sztuk. Pozostałe 23,3 mln tabletów mają stanowić urządzenia chińskich producentów, czyli tak zwane White-Box.
Jak z kolei ma wyglądać udział rynkowy dla poszczególnych producentów? Rzekomo następująco:
- Apple – 22%;
- Samsung – 20%;
- Asustek Computer – 6,7%;
- Lenovo – 6,1%;
- Acer – 1,7%.
Tablety z Androidem mają stanowić około 59,8% wszystkich sprzedanych „dachówek” w drugim kwartale, a więc nieco mniej niż w Q1. iPad będzie miał udział na poziomie 35,4%, a tablety z okienkami Microsoftu będą musiały zadowolić się wynikiem w postaci 5,7%.
Następnie Digitimes Research prognozuje sprzedaż z podziałem na przekątne ekranów:
- 7-calowe tablety – 21,7%;
- 7,9-calowe tablety – 15,4%;
- 8-8,9-calowe tablety – 18,4%;
- 9-9,9-calowe tablety – 20,7%;
- 10-calowe tablety – 21,7%;
- modele z ekranami o przekątnej powyżej 11 cali – 2,1%.
Warto również wspomnieć o udziale z podziałem na konkretnych wytwórców ODM/OEM. Tajwańscy producenci mają dostarczyć w Q2 na rynek 20,6 mln tabletów. Za największą ilość dostaw ma odpowiadać Foxconn Electronics z udziałem na poziomie 48,6%, następnie mamy Pegatron z wynikiem 24,9%, Quanta Computer (14%) oraz Compal Electronics (8,1%) i Wistron (4,4%).
Podsumowując, widzimy, że drugi kwartał nie będzie zbyt dobry dla Apple. W Q1 tego roku firma z Cupertino sprzedała 16,35 milionów iPadów, a w obecnym będzie to kilka milionów mniej tabletów. Ponadto firmie z Cupertino mocno po piętach będzie już deptać Samsung, który ma szansę w niedługim czasie zdetronizować Apple i stać się liderem rynku tabletów. 2% różnica to już bardzo niewiele. W zeszłym kwartale Koreańczycy sprzedali tylko około 3 miliony mniej tabletów niż Apple. Firma z Cupertino raczej nie wprowadzi do oferty nowych iPadów przed końcem trzeciego kwartału, a więc latem może odbyć się decydujące starcie o podium.
Źródło: Digitimes