Ciągle mówi się o tym, że tablety internetowe z roku na rok sprzedają się coraz lepiej. I rzeczywiście, to prawda… na razie. Okazuje się, że w pierwszym kwartale 2014 roku sprzedaż tabletów w skali rok/rok po raz pierwszy w historii… poszybowała w dół! Tak wynika z ustaleń firmy NPD DisplaySearch, która informuje o niemal 5% spadku sprzedaży „dachówek” względem adekwatnego okresu z 2013 roku. Czym to zostało spowodowane?
Przeczytaj koniecznie >> Chiński rynek tabletów. Jak w rzeczywistości wygląda i kto tam jest liderem?
Do tej pory mieliśmy do czynienia tylko ze wzrostami sprzedaży tabletów. Co kwartał okazywało się, że sprzedaż „dachówek” szybowała w górę względem adekwatnych okresów z lat poprzednich. Mówiono o kolejnych rekordach sprzedaży itp. Dobra passa jednak się skończyła.
NPD DisplaySearch informuje, że w pierwszym kwartale tego roku sprzedaż tabletów internetowych po raz pierwszy w historii była mniejsza. Okazuje się, że od stycznia do końca marca na rynek trafiło 5% mniej tabletów od uznanych producentów. W I kwartale tego roku sprzedano ich 32,384 milionów. Natomiast rok wcześniej była to liczba o niemal 2 mln większa (dokładnie 34,102 mln sztuk).
Okazuje się, że część producentów w I kwartale tego roku zaliczyło naprawdę duży wzrost sprzedaży tabletów. Najlepszym przykładem będzie tu firma Lenovo, która względem I kwartału 2013 roku sprzedała aż 1432,9% więcej tabletów! Skąd więc wynika ogólny spadek? Okazuje się, że winnym sytuacji jest przede wszystkim Apple, które w pierwszym kwartale tego roku zaliczyło spadek i to całkiem spory. Firma z Cupertino w I kw. sprzedała niby tylko 16,1% mniej iPadów niż rok wcześniej. Jednak w przypadku takiego giganta oznaczało to aż ponad 3 miliony mniej iPadów (16,35 w I kw. 2014 r. vs 19,45 mln w I kw. 2013 r.).
Powyżej omawiane dane obejmują jednak tylko markowych producentów. Natomiast jeśli uwzględnimy również chińskich producentów to okazuje się, że w pierwszym kwartale tego roku na rynek trafiło 56,3 mln tabletów. Rok wcześniej była to liczba 59 mln sztuk. Nadal mamy więc do czynienia ze spadkiem, ale już nieco mniejszym, bo na poziomie 4,6% w skali rok/rok.
Skąd wynika spadek sprzedaży tabletów internetowych? Zacznijmy od tego, że rekordowym kwartałem w historii był poprzedzający omawiany okres, a więc IV kw. 2013 roku. Wtedy też sprzedano prawie 77 milionów tabletów. Doszło więc do pewnego nasycenia rynku tego typu urządzeniami. Pierwszy kwartał tego roku niespecjalnie obfitował w ciekawe premiery. Co prawda wiele tabletów zaprezentowano już w trakcie styczniowych targów CES, ale ich debiut w sklepach odbył się później. Dla przykładu, seria Galaxy TabPRO trafiła do sprzedaży dopiero kilka tygodni później.
Drugim z powodów mniejszego zainteresowania nowymi tabletami w pierwszym kwartale może być coraz prężniej rozwijający się rynek wtórny. Wiele osób woli zainwestować w używane urządzenie, ale oferujące większe możliwości (na przykład używanego iPada) niż w nowy tablet w tej samej cenie, ale w rzeczywistości słabszy pod względem specyfikacji oraz funkcji.
Mimo wszystko firmy analityczne wierzą, że słaby pierwszy kwartał 2014 roku wcale nie spowoduje w tym roku mniejszej sprzedaży tabletów. W drugiej połowie roku z pewnością sprzedaż przyspieszy. Tym bardziej, że czekają nas naprawdę ciekawe premiery.
Źródło: NPD DisplaySearch