Zdaje się, że Koreańczycy z Samsunga zapoczątkowali mały boom na większe tablety internetowe z około 12-calowy wyświetlaczami. Serwis Digitimes informuje, że druga połowa tego roku przyniesie nam znacznie więcej podobnych urządzeń. Co ciekawe, nie będą to tylko droższe modele, ale również tańsze „dachówki”, których cena będzie oscylować w granicy około 300 dolarów. Czy duże tablety internetowe są jednak tymi, których potrzebują klienci?
Przeczytaj koniecznie >> Kupujemy tablet do gier za mniej niż tysiąc złotych. Na co zwracać uwagę w trakcie zakupu?
Duże tablety internetowe, a więc takie, które posiadają większe ekrany niż o przekątnej 10 cali, nie są w rzeczywistości niczym nowym. Po sukcesie, jaki odniósł iPad w 2010 roku, na rynku rok później pojawiło się wiele różnych tabletów wyposażonych w przeróżne przekątne ekranów. W 2012 roku bez problemu można już było zakupić nawet modele z wyświetlaczami o przekątnej około 12 lub 13 cali. Mimo wszystko tego typu urządzenia nigdy nie odniosły na rynku większego sukcesu. Klienci woleli jednak mniejsze, bardziej poręczne tablety.
Tymczasem serwis Digitimes informuje, że w drugiej połowie tego roku zobaczymy znacznie więcej tego typu urządzeń. Co najciekawsze, część z większych tabletów internetowych ma kosztować około 300 dolarów.
Duży tablet internetowy przygotowują Tajwańczycy z Acer. Urządzenie ma wyprodukować firma Pegatron Technology, a jego rynkowa premiera odbędzie się w trzecim kwartale tego roku (tak więc pewnie zobaczymy go w Berlinie na IFA). W lipcu rozpoczną się pierwsze dostawy.
W raporcie czytamy, że kolejną firmą, która przygotowuje większy tablet internetowy jest… Sony! Zgadza się. Japończycy niedawno pozbyli się własnego działu VAIO, ale to nie oznacza, że nie zamierzają wprowadzić do oferty większego tabletu z około 12-calowym tabletem.
Czy tak zwane duże tablety internetowe jednak rzeczywiście mają szansę odnieść rynkowy sukces? Zauważmy, że coraz więcej producentów stawia obecnie na tego typu rozwiązania. Na początku tego roku duże tablety zaprezentował Samsung (mowa oczywiście o 12,2-calowych modelach Galaxy TabPRO oraz Galaxy NotePRO). Na większy rozmiar postawił również Microsoft wraz z Surface Pro 3 (który wyposażono w 12-calowy ekran o dosyć nietypowych proporcjach 3:2). Pamiętajmy, że przeszkodą na drodze do sukcesu dla dużych tabletów internetowych była wcześniej ich wysoka cena. Koszty produkcji i poszczególnych komponentów jednak spadają i firmom coraz łatwiej zaproponować klientom większe tablety, których cena już nie odstrasza tak bardzo jak rok lub dwa lata temu.
Około 12-calowe i większe tablety mogą więc z powodzeniem odnieść sukces, ale ich cena rzeczywiście będzie musiała zamknąć się w kwocie do wspomnianych 300 dolarów. Właśnie w tym przedziale cenowym tablety cieszą się największym zainteresowaniem ze strony klientów.
Z informacji ujawnionych przez firmę analityczną IDC wynika, że przez najbliższe lata rynkowy udział dużych tabletów internetowych ma rosnąć. W tym roku zamknie się jeszcze w przedziale zaledwie niespełna 2%, ale już w 2018 roku ma wynieść około 6,6%.
Rosnące zainteresowanie dużymi tabletami wcale jednak nie sprawi, że te mniejsze przestaną cieszyć się zainteresowaniem. Większość klientów i tak będzie wolała postawić na mniejsze, bardziej poręczne urządzenia. Te duże pozostaną więc niszą, która znajdzie tylko pewne grono odbiorców.
Źródło: Digitimes