Gartner: w 2015 roku sprzedaż tabletów będzie większa niż wszystkich komputerów
Najnowszy raport Gartnera nie pozostawia złudzeń. Już w przyszłym roku tablety internetowe mają szansę prześcignąć cały rynek komputerów, który obejmuje laptopy, klasyczne komputery PC i urządzenia klasy ultramobile oraz premium. W 2015 roku zostanie sprzedanych ponad 320 milionów tabletów. Natomiast w przypadku zwykłych komputerów będzie to około 4 mln mniej urządzeń. Czy tak się stanie?
Najnowszy raport Gartnera nie pozostawia złudzeń. Już w przyszłym roku tablety internetowe mają szansę prześcignąć cały rynek komputerów, który obejmuje laptopy, klasyczne komputery PC i urządzenia klasy ultramobile oraz premium. W 2015 roku zostanie sprzedanych ponad 320 milionów tabletów. Natomiast w przypadku zwykłych komputerów będzie to około 4 mln mniej urządzeń. Czy tak się stanie?
Przeczytaj koniecznie >> Chiński rynek tabletów. Jak w rzeczywistości wygląda i kto tam jest liderem?
Firma analityczna Gartner opublikowała nowe prognozy sprzedaży urządzeń komputerowych na ten i kolejny rok. Do końca tego roku ma trafić na rynek 256,3 mln tabletów, a więc 50 mln więcej niż w zeszłym roku. Natomiast w przypadku komputerów (gdzie Gartner obejmuje nie tylko laptopy i komputery stacjonarne, ale również urządzenia klasy premium i ultramobile) będzie to liczba 308,5 mln sztuk, a więc znacznie większa niż w przypadku tabletów.
Wszystko ma się jednak zmienić już w przyszłym roku. Z ustaleń Gartnera wynika, do końca 2015 roku na rynek trafi ponad 320 milionów tabletów internetowych. Natomiast w przypadku komputerów będzie to niespełna 317 milionów sztuk urządzeń. Dojdzie więc do sytuacji, gdzie tablety po raz pierwszy prześcigną cały rynek PC. Do tej pory udało się to już w przypadku notebooków i innych typów komputerów, ale nie pod względem całości.
Podobnie sytuacja ma wyglądać w przypadku smartfonów, których sprzedaż z roku na rok będzie coraz większa. Do końca tego roku zostanie sprzedanych 1,863 mld smartfonów. Natomiast w 2015 roku będzie to już 1,946 mld. Dokładne detale opublikowane przez Gartnera znajdziecie w poniższej tabeli.
Sprzedaż tabletów internetowych z roku na rok wzrasta i nic nie wskazuje na to, iż w niedługim czasie to się zmieni. Ceny „dachówek” są coraz niższe i oferują coraz więcej funkcji. Tablety są poręczniejsze niż komputery, a podłączenie klawiatury sprawia, że z powodzeniem mogą zastąpić nam laptopy.
Gartner jednak stwierdza, że coraz większa liczba sprzedawanych tabletów internetowych obecnie nie wynika jednak z coraz większej funkcjonalności, ale przede wszystkim spadających cen, co jest głównym motorem szybkiej adaptacji tego typu urządzeń. Doskonale widać to na przykładzie tabletów internetowych z Windows. Jeszcze rok temu zakup takiego urządzenia w cenie poniżej tysiąca złotych graniczył z cudem. Tymczasem latem tego roku w sprzedaży pojawią się urządzenia tego typu z okienkami, których cena będzie niższa od równowartości 500 złotych. Ponadto sugeruje się, że koszty produkcji najtańszych tabletów z Chin w tym roku spadną już do kwoty stanowiącej równowartość zaledwie 25-30 dolarów! W tym przypadku mowa jest o 7-calowych tabletach, ale koszty produkcji tych z większymi wyświetlaczami także mają być niższe. Ponadto na rynku jest coraz większa konkurencja, co sprawia, że producenci muszą walczyć o klienta również cenami… oczywiście jak najniższymi.
Pamiętajmy jednak, że obecne prognozy firm analitycznych i tak obecnie są nieco niższe niż te sprzed około roku, gdzie na najbliższe lata sugerowano większą liczbę sprzedanych tabletów. Wynika to między innymi z nasycenia oraz rynku wtórnego, gdzie często dobry, markowy tablet można zakupić w cenie nowego, ale oferującego gorsze parametry i jakość wykonania.
Źródło: Gartner