Firma analityczna IDC zaprezentowała świeże wyniki sprzedaży tabletów internetowych za drugi kwartał tego roku. Liderem rynku pozostało Apple z 13,3 mln sprzedanych iPadów. Na drugiej pozycji uplasował się Samsung, który w tym samym okresie dostarczył na rynek 8,4 mln tabletów internetowych. Łącznie w zeszłym kwartale sprzedano prawie 50 mln „dachówek”, a więc 11% więcej niż w adekwatnym okresie z 2013 roku. Jak dokładnie wyglądał „torcik” za drugi kwartał na rynku tabletów?
Przeczytaj koniecznie >> Chiński rynek tabletów. Jak w rzeczywistości wygląda i kto tam jest liderem?
IDC opublikowało nowe podsumowanie rynku tabletów internetowych. Tym razem dane dotyczą wyników sprzedaży za drugi kwartał 2014 roku. W okresie od początku kwietnia do końca czerwca sprzedano łącznie 49,3 mln tabletów (gdzie IDC wlicza również urządzenia typu 2w1, czyli popularne hybrydy z odłączanymi klawiaturami). To daje nam wynik o 11% lepszy niż w adekwatnym okresie sprzed roku, gdy sprzedano 44,4 mln tego typu urządzeń.
Firma z Cupertino sprzedała w zeszłym kwartale 13,3 mln iPadów. To pozwoliło Apple zachować pozycję lidera wśród producentów (z udziałem na poziomie niespełna 27%), ale sprzedaż iPadów nadal spada. W zeszłym kwartale (w skali rok/rok) był to wynik gorszy o 9,3%. Natomiast w pierwszym kwartale było to 14% na minusie. Apple już dosyć dawno nie odświeżyło portfolio własnych tabletów i stąd zapewne wynika coraz mniejsze zainteresowanie nimi ze strony klientów. Nowe modele tabletów z iOS powinniśmy jednak zobaczyć już pod koniec lata lub jesienią. Warto dodać, że do tej pory (od 2010 roku) Apple sprzedało już ponad 225 mln iPadów!
Druga pozycja ciągle okupowana jest przez Samsunga. Koreańczycy w drugim kwartale sprzedali mniej tabletów niż w pierwszym (8,4 mln vs 13 mln), ale w skali rok/rok zaliczyli wzrost sprzedaży na poziomie 1,6%. Udział koreańskiego giganta na rynku tabletów wynosi obecnie 17,2%. Do Apple brakuje więc niecałe 10%. W obecnym kwartale sytuacja może ulec jednak zmianie. Samsung wprowadził do oferty bardzo udaną serię Galaxy Tab S (naszą recenzję 8,4-calowego tabletu znajdziecie pod tym adresem) z ekranami AMOLED, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach. Część osób sugeruje, że tablety te mogą sprawić, że Samsung sprzeda w tym kwartale więcej „dachówek” niż Apple, które iPadów w najbliższym czasie jeszcze nie odświeży. Jak będzie w rzeczywistości? O tym przekonamy się dopiero w październiku, gdy pojawią się raporty sprzedaży za trzeci kwartał.
Kolejne miejsce przypadło firmie Lenovo. Chińczycy sprzedali w drugim kwartale 2,4 mln tabletów, a więc o prawie 65% więcej niż rok wcześniej. Tajwańczycy z firmy ASUS spadli na czwartą pozycję. Firma sprzedała tylko o 100 tysięcy mniej tabletów od Lenovo i zaliczyła wzrost w skali rok/rok o 13,1%. Pierwszą piątkę producentów zamyka Acer, który w zeszłym kwartale sprzedał milion tabletów, czyli 36,3% mniej niżw Q2 2013 roku.
Pozostali producenci sprzedali łącznie 21,9 mln tabletów, co dało im udział na poziomie 44,4% rynku, a więc o 1/3 więcej niż rok wcześniej. To oznacza, że giganci rynku tracą coraz bardziej ze względu na innych graczy, których jest po prostu coraz więcej.
IDC niedawno zmieniło również własne prognozy sprzedaży na ten rok, które nieco zaniżono. Do końca 2014 roku ma zostać sprzedanych 245 milionów tabletów, a najgorętszym okresem będzie (już tradycyjnie) czwarty kwartał roku.
Źródło: IDC