Microsoft wszedł na rynek tabletów dwa lata temu. Początkowo wraz z Surfacem z systemem Windows RT, a potem rozszerzył linię tabletów o modele z serii Surface Pro. Niemniej, dział ten cały czas przynosił straty finansowe. Z kwartału na kwartał coraz mniejsze, ale nadal nie był to zysk. Do teraz, gdyż zeszły kwartał okazał się być pierwszym dla Microsoftu, w trakcie którego sprzedaż tabletów Surface okazała się być w końcu dochodową!
Przeczytaj koniecznie >> Surface RT nadal najpopularniejszym urządzeniem z systemem Windows
Nie ukrywajmy, ale gigant z Redmond rzeczywiście nie miał łatwego startu na rynku tabletów internetowych. Poniekąd z własnej winy, gdyż firma przespała nieco boom na tego typu urządzenia. Początki były bardzo trudne. Jesienią 2012 roku doczekaliśmy się premiery pierwszego tabletu z linii Surface. Był to model z systemem Windows RT, a więc okienkami dla architektury ARM. Niestety, projekt ten okazał się być tragicznym w skutkach. Microsoft wyprodukował zbyt wiele tych tabletów i nie był w stanie ich sprzedać. W konsekwencji w pierwszym roku fiskalnym, gdy gigant z Redmond wprowadził do oferty Surface’y, stracono na nich aż 900 milionów dolarów! Niedługo po tym uruchomiono ich wyprzedaż, aby choć trochę pokryć straty.
Niemniej, Microsoft nie poddał się i nadal uparcie walczył o własne miejsce na rynku tabletów. Z kwartału na kwartał straty były coraz niższe. Dla przykładu, w pierwszym kwartale tego roku dział Surface przyniósł już „tylko” niecałe 50 milionów dolarów straty.
Zdaje się jednak, że Microsoft wiedział co robi i w końcu się opłaciło! Zgadza się, gdyż w zeszłym kwartale urządzenia Surface w końcu na siebie zarobiły i przyniosły zysk! Przychody ze sprzedaży tabletów Surface w zeszłym kwartale osiągnęły wynik 908 milionów dolarów. To o 127% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku. Wynik jest więc z pewnością godny pozazdroszczenia. Tym bardziej, że 126% wzrostu pochodzi ze sprzedaży tabletów z serii Surface Pro 3. Dokładne wyniki Microsoftu za zeszły kwartał znajdziecie udając się do źródła tej informacji. Oczywiście głównymi przychodami dla firmy pozostaje dział usług (w tym opartych na przetwarzaniu w chmurze) i oprogramowania.
Surface’y to nie jedyne produkty giganta z Redmond, które sprzedają się coraz lepiej. Warto również wspomnieć o rekordzie ustanowionym przez smartfony z linii Lumia. W zeszłym kwartale sprzedano ich łącznie 9,3 mln sztuk.
Dla porównania, gdy Microsoft notuje lepsze wyniki sprzedaży tabletów, tak gigant tego rynku, czyli Apple, traci. Firma z Cupertino zaliczyła spadek sprzedaży iPadów już trzeci kwartał pod rząd. Trudno powiedzieć, czy nowe iPady, które właśnie trafiły do sprzedaży to zmienią. Na pewno Apple sprzeda ich wiele, ale czy zostanie pobity rekord z czwartego kwartału 2013 roku, gdy sprzedano 26 mln iPadów? Analitycy są pod tym względem sceptyczni.
Coraz lepsze wyniki sprzedaży Surface’ów powinni sprawić, że gigant z Redmond zacznie odważniej stąpać po rynku tego typu urządzeń i być może w końcu zdecyduje się rozszerzyć własną ofertę tabletów o nowe państwa. W tym Polskę, gdzie tablety Microsoftu nigdy nie trafiły do oficjalnej dystrybucji i na razie nie zanosi się, że stanie się to wraz z Surface Pro 3.
Kupilibyście tablet od Microsoftu, gdy był oficjalnie dostępny w polskie sprzedaży, czy nie robi wam to większej różnicy?
Źródło: Microsoft