Wzrost sprzedaży tabletów w Q3 niewielki. Tylko o 1% większy niż rok wcześniej
Zdaje się, że sprzedaż tabletów uległa stabilizacji. Po sporych wzrostach, które notowano we wcześniejszych kwartałach, w zeszłym wyniósł zaledwie 1% względem adekwatnego okresu sprzed roku – raportuje Digitimes. Czym to jest spowodowane i dlaczego tablety już tak prężnie nie rosną na rynku urządzeń elektronicznych?
Zdaje się, że sprzedaż tabletów uległa stabilizacji. Po sporych wzrostach, które notowano we wcześniejszych kwartałach, w zeszłym wyniósł zaledwie 1% względem adekwatnego okresu sprzed roku – raportuje Digitimes. Czym to jest spowodowane i dlaczego tablety już tak prężnie nie rosną na rynku urządzeń elektronicznych?
„Wzrost sprzedaży tabletów o 20%… wzrost sprzedaży o 30%…” Nie ukrywajmy, ale właśnie przez ostatnie kilka lat mieliśmy do czynienia z takimi nagłówkami. Rynek tabletów bardzo prężnie się rozwijał i do sprzedaży trafiało coraz więcej tego typu urządzeń. Aż nastąpił pewny zastój.
Zgadza się, bo w zeszłym kwartale na rynek trafiło tylko o 1% więcej tabletów internetowych niż w adekwatnym okresie z 2013 roku – raportuje serwis Digitimes. W trzecim kwartale tego roku producenci sprzedali łącznie 63,4 mln tabletów. To oznacza, że na rynku mamy do czynienia ze stagnacją. Co ciekawe, nastąpiło to wcześniej niż oczekiwano.
Digitimes raportuje, że Apple zrealizowało zamówienia na około 15 mln iPadów. Niemniej, sprzedanych zostało tylko 12,3 mln sztuk tabletów z iOS i trzeci kwartał był kolejnym z rzędu, gdy sprzedaż iPadów poleciała w dół. Co ciekawe, spadki sprzedaży zaliczyli również chińscy producenci, czyli tzw. White Box. Zrealizowali oni zamówienia na 26,2 mln sztuk tabletów. Warto jednak zauważyć, że wielu producentów tabletów z Androidem zanotowało w trzecim kwartale wzrosty sprzedaży, w tym Samsung, ASUS czy Lenovo. Nie były to jednak bardzo duże wzrosty.
W raporcie Digitimes czytamy również, że z fabryk tajwańskich firm wyjechało 23,13 mln sztuk tabletów. Natomiast Foxconn zanotował spadek zamówień, a Quanta Computer oraz Compal Electronics zwiększyli własne dostawy. Głównie dzięki zamówieniom od firm Asustek oraz Amazon.
Zapewne zastanawiacie się nad odpowiedzią na pytanie: dlaczego rynek tabletów zaczyna ulegać stagnacji? Cóż, po pierwsze zacznijmy od tego, że rynek jest po prostu nasycony tego typu urządzeniami. Do tej pory sprzedano około miliarda tabletów internetowych. To naprawdę wiele, a więc nic dziwnego, że ludzie nie chcą cały czas kupować nowych. Ponadto tablety internetowe zmieniane są na nowe modele rzadziej niż smartfony.
Drugim powodem jest rosnący rynek wtórny. Wiele osób woli kupić używany, ale lepszy technicznie tablet niż płacić takie same pieniądze za nowe urządzenie, które będzie oferować gorsze parametry i funkcje. To dotyczy na przykład używanych iPadów.
Kolejnym aspektem jest po prostu coraz mniejsze zainteresowanie tabletami, które wynika przede wszystkim z racji rosnącego zainteresowanie phabletami, a więc smartfonami z dużymi wyświetlaczami, które wielu osobom z powodzeniem zastępują małe tablety. Nie ukrywajmy, ale na 5,5-6-calowym ekranie w zasadzie zrobimy to samo, co na tablecie z 7-calowym ekranem. Mając więc phablet wiele osób nie widzi w ogóle sensu w kupowaniu tabletu, gdyż ten po prostu leżałby w szufladzie i się kurzył.
Tak więc rynek tabletów czeka zapewne powolna stagnacja, a kto wie i może już za kilka miesięcy przeczytamy po raz pierwszy o spadku sprzedaży tabletów względem adekwatnego okresu sprzed roku? Jest to bardzo możliwe i kiedyś z pewnością nastąpi.
Planujecie w najbliższym czasie zakupić nowy tablet?
Czy wiesz, które z tabletów internetowych były najpopularniejsze w Polsce przez ostatnie pół roku?
Źródło: Digitimes