IDC: sprzedaż tabletów zwalnia. Apple zaliczy w tym roku spadek
Niestety, ale to kiedyś musiało nastąpić. Z informacji opublikowanych przez firmę analityczną IDC (International Data Group) wynika, że sprzedaż tabletów w tym roku będzie niższa niż zakładano jeszcze w zeszłym roku. Do końca roku na rynek ma trafić 235,7 mln sztuk tabletów, a więc „tylko” o 7,2% więcej niż w 2013 roku. Co ciekawe, lider rynku, czyli firma Apple, ma zanotować spadek sprzedaży iPadów względem zeszłego roku. I to niemały, bo prawie o 13%.
Niestety, ale to kiedyś musiało nastąpić. Z informacji opublikowanych przez firmę analityczną IDC (International Data Group) wynika, że sprzedaż tabletów w tym roku będzie niższa niż zakładano jeszcze w zeszłym roku. Do końca roku na rynek ma trafić 235,7 mln sztuk tabletów, a więc „tylko” o 7,2% więcej niż w 2013 roku. Co ciekawe, lider rynku, czyli firma Apple, ma zanotować spadek sprzedaży iPadów względem zeszłego roku. I to niemały, bo prawie o 13%.
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które modele były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku
Sprzedaż tabletów z roku na rok jest coraz większa. Niemniej, sprzedaż tego typu urządzeń zaczyna zwalniać, co potwierdzają nowe prognozy opublikowane przez firmę IDC.
Okazuje się, że w tym roku zostanie sprzedanych 235,7 mln tabletów internetowych, a więc tylko o 7,2% więcej niż w zeszłym roku. Jak ma wyglądać sytuacja w przypadku poszczególnych systemów dla urządzeń mobilnych? Rozkład ma prezentować się w następujący sposób:
- Android – platforma Google już od miesięcy jest liderem rynku tabletów i nie inaczej będzie w tym roku. Do końca 2014 roku zostanie sprzedanych 159,5 mln tabletów z Androidem, a więc o 16% więcej niż w zeszłym roku. To da Androidowi udział na poziomie 67,7%;
- iOS – Apple od samego początku jest liderem wśród producentów tabletów i to nie ulegnie zmianie w tym roku. Niemniej, firma z Cupertino od początku tego roku notuje spadki sprzedaży iPadów i okazuje się, że to przełoży się także na skalę całego roku. W tym roku zostanie sprzedanych 64,9 mln tabletów z systemem iOS, czyli o 12,7% mniej niż rok wcześniej. To da Apple udział na poziomie 27,5%. Co nie zmienia faktu, że do tej pory Apple sprzedało już ponad 237 milionów iPadów. Jest to wynik, o którym inni producenci mogą tylko pomarzyć;
- Windows – tablety z Windows również sprzedają się coraz lepiej. Głównie z racji pojawiania się coraz tańszych urządzeń, nawet w cenie poniżej 100 dolarów. Do końca tego roku na rynek trafi około 10,9 mln tabletów z okienkami Microsoftu, czyli o 67,3% więcej niż w 2013 roku. Udział rynkowy Windows zamknie się w tym roku na poziomie 4,6%;
Tablety z innymi systemami mają stanowić w tym roku tylko 0,2% całości. To przekłada się tylko na 500 tysięcy urządzeń i będzie to wynik gorszy od zeszłorocznego o ponad 70%.
119,3 mln wszystkich sprzedanych w tym roku tabletów ma trafić na rynki rozwijające się. To przekłada się na udział na poziomie 50,6%. Dojrzałe rynki mają stanowić 49,4% i liczbą 116,4 mln sprzedanych tabletów. Widzimy więc, że adaptacja tabletów jest większa na rynkach rozwijających się. W tym roku będzie to wzrost o 11,5%.
IDC prognozuje również sprzedaż tabletów do 2018 roku. Wtedy też zostanie sprzedanych 285,9 mln tabletów. Co ciekawe, jeszcze w zeszłym i 2012 roku zakładano, że za cztery lata sprzedaż tabletów w skali roku może przekroczyć barierę 400 mln sztuk. Cóż… zdaje się, że to się nie wydarzy, gdyż rynek jest już bardzo nasycony tabletami, a ponadto klienci coraz chętniej interesują się większymi smartfonami z ekranami o przekątnej 5 i więcej cali, które z powodzeniem zastępują wielu osobom tablet. Kwitnie także rynek wtórny, o czym wspominaliśmy wam już nieraz.
Strategy Analytics: Apple, ASUS i Samsung tracą udziały na rynku tabletów
Źródło: IDC