Surface to obecnie miliardowy biznes dla Microsoftu. Koniec strat. Pora na zyski
Microsoft nie miał łatwego startu z Surface na rynku. Początkowo projekt przynosił gigantyczne straty. To jednak przeszłość, bo już w trzecim kwartale 2014 roku Surface przyniósł firmie zysk i dobra passa była kontynuowana także w czwartym kwartale, gdy dział tabletów Microsoftu stał się miliardowym biznesem i wygenerował 1,1 mld dolarów przychodu!
Microsoft nie miał łatwego startu z Surface na rynku. Początkowo projekt przynosił gigantyczne straty. To jednak przeszłość, bo już w trzecim kwartale 2014 roku Surface przyniósł firmie zysk i dobra passa była kontynuowana także w czwartym kwartale, gdy dział tabletów Microsoftu stał się miliardowym biznesem i wygenerował 1,1 mld dolarów przychodu!
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które z modeli były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku!
Microsoft ujawnił własne wyniki finansowe za zeszły kwartał (dla firmy był to drugi kwartał roku fiskalnego). W tym czasie gigant z Redmond miał przychody na poziomie 26,5 mld dolarów i 7,8 mld przychodów operacyjnych. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze wzrostem o 8% (względem adekwatnego okresu z 2013 roku), a w drugim ze spadkiem o 2%.
Skupmy się jednak na urządzeniach Microsoftu. W zeszłym kwartale gigant z Redmond sprzedał rekordową ilość smartfonów Lumia – 10,5 mln sztuk. To wynik, który nigdy nie osiągnęła Nokia. Tak dobry sukces wynika przede wszystkim ze sprzedaży słabszych modeli, jak Lumia 535 i podobne.
W przypadku Surface’ów Microsoft nie zdradził dokładnych wyników sprzedaży. Co ciekawe, do tej pory nigdy tego nie ujawniono. Przychody ze sprzedaży tabletów Microsoftu i akcesoriów przekroczyły wartość jednego miliarda (dokładnie 1,1 mld) dolarów, co oznacza wzrost o 24%.
Tym samym czwarty kwartał był kolejnym, dobrym okresem dla działu Surface, który przestał przynosić straty kilka miesięcy temu. Jak dobrze pamiętamy, na początku nie było tak różowo. Tylko w pierwszym roku fiskalnym od wprowadzenia do sprzedaży Surface’ów gigant z Redmond zanotował stratę w wysokości aż 900 milionów dolarów. Wynikało to z faktu, że Microsoft wyprodukował zbyt wiele Surface’ów z systemem Windows RT, których potem nie mógł sprzedać. Dlatego też latem 2013 roku zdecydowano się na wyprzedaż tych urządzeń w niższej cenie. Po to, aby chociaż trochę pokryć wielomilionowe straty. Kolejne miesiące były coraz mniej stratne dla Surface’ów. W pierwszej połowie 2014 roku straty, które generował dział, nie przekraczały kilkudziesięciu milionów dolarów. Przełom nastąpił w trzecim kwartale, o czym więcej przeczytacie tutaj.
Coraz lepsze wyniki sprzedaży Surface’ów wynikają także z zainteresowania ze strony sektora biznesowego. Firmy coraz chętniej inwestują pieniądze w modele Pro 3. Niemniej, w trakcie targów CES 2015 w Las Vegas wielu producentów zaprezentowało odświeżone wersje własnych hybryd z procesorami Intel Core M i/lub Core 5. generacji. Surface Pro 3 pracuje pod kontrolą starszych procesorów Intela i w zasadzie już teraz proszą się o odświeżenie. Microsoft z pewnością już przygotowuje się do premiery nowych tabletów, które zobaczymy zapewne już wiosną tego roku.
Jakiś czas temu dowiedzieliśmy się, że akcesoria dedykowane Surface Pro 3 mają być kompatybilne z nową generacją tabletu. To oznacza, że Surface Pro 4 nadal będzie dysponować 12-calowym ekranem. W sieci jednak krążą plotki na temat jeszcze jednego, większego modelu Surface Pro, który może mieć wyświetlacz o przekątnej około 13-14 cala.
Warto pamiętać, że Surface Pro doczeka się wielu nowych funkcji wraz z aktualizacją do Windows 10, w tym ciekawego trybu Continuum.
Zobacz także >> Microsoft: Windows 10 będzie dostępny na tablety z układami ARM. Jest tylko pewne „ale”