IDC: sprzedaż tabletów w czwartym kwartale 2014 roku poleciała w dół
Z roku na rok sprzedaż tabletów rosła. Obserwowaliśmy to co kwartał. Tymczasem firma analityczna IDC podsumowała zarówno zeszły kwartał, jak i cały 2014 rok. Okazuje się, że w czwartym kwartale 2014 roku po raz pierwszy doszło do spadku sprzedaży tabletów! Niewielkiego, bo tylko o 3,2% względem adekwatnego okresu z 2013 roku, ale jednak. Najwięcej straciły giganci rynku tabletów, czyli Apple, Samsung czy ASUS.
Z roku na rok sprzedaż tabletów rosła. Obserwowaliśmy to co kwartał. Tymczasem firma analityczna IDC podsumowała zarówno zeszły kwartał, jak i cały 2014 rok. Okazuje się, że w czwartym kwartale 2014 roku po raz pierwszy doszło do spadku sprzedaży tabletów! Niewielkiego, bo tylko o 3,2% względem adekwatnego okresu z 2013 roku, ale jednak. Najwięcej straciły giganci rynku tabletów, czyli Apple, Samsung czy ASUS.
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które z modeli były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku!
Z informacji opublikowanych przez IDC wynika, że w czwartym kwartale 76,1 mln tabletów internetowych. To o 3,2% mniej niż w adekwatnym okresie 2013 roku, gdy na rynek trafiło 78,6 mln. Taka sytuacja ma miejsce pierwszy raz w historii. Spowodowane to zostało przez gigantów rynku tabletów, z których niemal każdy zanotował gorsze wyniki sprzedaży. Pierwsza piątka producentów w czwartym kwartale 2014 roku przedstawia się następująco:
- Apple – firma z Cupertino nadal pozostaje liderem rynku tabletów, ale w zeszłym kwartale sprzedała niemal 5 milionów mniej iPadów niż w Q4 2013 roku. „Tylko” 21,4 mln sztuk, co przełożyło się na rynkowy udział w postaci 28,1%;
- Samsung – drugie miejsce nadal należy do Samsunga. Koreańczycy w zeszłym kwartale sprzedali 11 milionów tabletów Galaxy Tab. To o 18,4% mniej niż w adekwatnym okresie 2013 roku. Samsung w zeszłym kwartale miał udział na poziomie 14,5%, a więc niemal dwa razy mniejszy niż Apple;
- Lenovo – chiński producent jest wyjątkiem i jako jedyny z pierwszej piątki producentów zanotował wzrost sprzedaży. W zeszłym kwartale Lenovo sprzedało 3,7 mln tabletów. To o 300 tysięcy więcej niż w Q4 2013 roku;
- ASUS – Tajwańczycy w zeszłym kwartale sprzedali milion mniej tabletów niż w adekwatnym okresie 2013 roku – dokładnie 3 miliony sztuk;
- Amazon – Amazon w zeszłym kwartale stracił najwięcej. Firma sprzedała tylko 1,7 mln tabletów. To oznacza spadek względem Q4 2013 roku aż o 69,6%.
Pozostali producenci sprzedali łącznie 35,2 mln sztuk tabletów, co oznacza wzrost 0 36,2%. Całkiem sporo. Widzimy więc, że giganci rynku zostali podszczypnięci przez mniej znaczących producentów.
IDC podsumowało również cały 2014 rok. W zeszłym roku na rynek trafiło 229,6 mln tabletów. To zaledwie o 4,4% więcej niż w 2013 roku, gdy sprzedano 219,9 mln sztuk tego typu urządzeń.
Liderem rynku pozostało Apple, które sprzedało w 2014 roku 63,4 mln iPadów, a więc o 14,6% mniej niż w 2013 roku. Samsung sprzedał 40,2 mln tabletów, co przekłada się na wynik lepszy o 1,1%. Trzecie miejsce przypadło firmie ASUS z 11,5 mln sprzedanych tabletów (spadek o 5,5%), czwarte Lenovo, które sprzedało 11,2 mln tego typu urządzeń (wzrost o 43,5%), a piąte Amazon z 3,3 mln sprzedanych Kindle Fire (spadek o 66,4%). Pozostali producenci w 2014 roku zrealizowali zamówienia na 100 milionów tabletów, co przełożyło się na rynkowy udział w postaci 43,6% i wzrost o 31,4% względem 2013 roku.
Gorsza sprzedaż tabletów od znanych firm wynika przede wszystkim z nasycenia rynku iPadami i Galaxy Tabami, jak i również rosnącą popularnością smartfonów z dużymi wyświetlaczami. Niemniej, Lenovo udowadnia, że można polepszyć wyniki sprzedaży. Było to możliwe głównie za sprawą udanych tabletów z serii Yoga, które oferują nieco inne podejście do tego typu sprzętu, które nie jest obecne u konkurencji.
Źródło: IDC