Wczoraj wspominaliśmy wam o podsumowaniu rynku tabletów za 2014 rok, który opublikowała firma IDC. Własny raport przygotowało również Canalys. Według tej firmy sprzedaż tabletów w czwartym kwartale spadła jeszcze bardziej niż prognozowano, bo aż o 12% względem adekwatnego okresu 2013 roku. IDC twierdziło, że tylko o 3,2%. Z czego wynika ta różnica?
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które z modeli były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku!
Firma analityczna Canalys opublikowała własne podsumowanie rynku komputerów za czwarty kwartał 2014 roku. Od początku października do końca grudnia na rynek trafiło 67 milionów tabletów, czyli o 12% mniej niż w adekwatnym okresie 2013 roku. Natomiast IDC stwierdza, że było to 76,1 mln tabletów. Skąd tak duża rozbieżność? Wynika to z kilku powodów. Po pierwsze nie wszystkie firmy ujawniają dokładne wyniki sprzedaży . Wtedy też pozostaje ustalanie konkretnych wartości na podstawie kanałów dystrybucyjnych i stanów magazynowych. Ponadto IDC we własnym podsumowaniu brało pod uwagę urządzenia hybrydowe, czyli tablety z klawiaturami. Canalys prawdopodobnie tylko tradycyjne tablety.
Canalys stwierdza, że liderem rynku pozostaje Apple, które w czwartym kwartale 2014 roku sprzedało 21,4 mln iPadów. To jednak o 18% mniej niż w adekwatnym okresie 2013 roku, gdy sprzedano 26 milionów iPadów. Apple przez cały 2014 rok notowało spadki sprzedaży własnych tabletów. Co nie zmienia faktu, że przez prawie 5 lat firma z Cupertino sprzedała już niemal 260 milionów iPadów!
Samsung również zaliczył mniejszą sprzedaż Galaxy Tabów. W zeszłym kwartale koreański gigant sprzedał 11 milionów tabletów, czyli o 24% mniej niż rok wcześniej. Canalys stwierdza, że trzecia pozycja przypadła Amazonowi. Gigant rynku e-commerce zaliczył świetny kwartał i odzyskał pozycję sprzed lat. Firma sprzedała 4 miliony sztuk Kindle Fire, co dało jej rynkowy udział na poziomie 6%. Lenovo także zaliczyło wzrost sprzedaży. W czwartym kwartale Chińczycy sprzedali 3,7 mln tabletów, co zawdzięcza między innymi nowym modelom z linii Yoga, o czym zresztą ostatnio rozmawialiśmy z Danielem Malakiem z polskiego oddziału firmy. Tym samym Lenovo miało udział na poziomie 5,5%. Canalys wspomina także o Microsofcie (który nie pojawił się w zestawieniu IDC). Gigant z Redmond w czwartym kwartale zeszłego roku sprzedał rzekomo ponad 2 miliony Surface’ów. Natomiast firma HP sprzedała od października do końca grudnia milion tabletów.
Co ciekawe, spada zainteresowanie 7-calowymi tabletami. Canalys stwierdza, że w zeszłym kwartale modele z 7″ ekranami stanowiły około 50% wszystkich sprzedanych tabletów z Androidem. Tymczasem w pierwszym kwartale 2014 roku było to jeszcze 66%. Mniejsze zainteresowanie 7-calowymi tabletami wynika przede wszystkim z rosnącej popularności phabletów, czyli smartfonów z dużymi ekranami. Takie urządzenia są w stanie z powodzeniem zastąpić wielu osobom tablety. Canalys wierzy, że w tym roku własną pozycję będą umacniać tablety z 8-calowymi ekranami. Także dzięki modelom z Windows. Skoro już przy okienkach jesteśmy, to warto dodać, że w czwartym kwartale 2014 roku sprzedano 6 milionów tabletów z Windows (udział na poziomie 9%), a co trzecim z nich był Surface. Całkiem nieźle. Wszak Surface nie należy do tanich tabletów, ale widzimy, że zdobywa coraz większe zaufanie wśród klientów.
Źródło: Canalys