Ostatnie kilka dni przyniosły nam informacje na temat spadku sprzedaży tabletów, do czego doszło po raz pierwszy od pięciu lat. Potwierdza to między innymi firma IDC, która mówi o spadku o 3,2%, jak i Canalys, które dostarczyło jeszcze bardziej pesymistyczne wyniki. Tymczasem własne podsumowanie rynku tabletów opublikowała także firma Strategy Analytics. Co ciekawe, według nich w zeszłym kwartale nie doszło do spadku sprzedaży tabletów względem adekwatnego okresu 2013 roku. Wręcz przeciwnie, bo do małego wzrostu. I komu wierzyć?
Przeczytaj koniecznie >> Tablety w Polsce. Wiemy, które z modeli były najpopularniejsze przez ostatnie pół roku!
Najpierw własne podsumowanie rynku tabletów opublikowało IDC. Według tej firmy w czwartym kwartale 2014 roku doszło do spadku sprzedaży (względem Q4 2013 roku) o 3,2%. Następny raport pochodził od Canalys, które stwierdziło, że sprzedaż spadła aż o 12%! Tymczasem firma Strategy Analytics dostarcza nam inne informacje.
Strategy Analytics twierdzi, że w czwartym kwartale zeszłego roku doszło do wzrosu sprzedaży tabletów. Co prawda bardzo niewielkiego, bo o zaledwie 1% względem adekwatnego okresu 2013 roku, ale zawsze to jakiś plus. W zeszłym kwartale na rynek trafiło 78,3 mln tabletów. Dla porównania, w czwartym kwartale 2013 roku była to liczba 77,2 mln. Jak wspomnieliśmy, to tylko 1% więcej. Dużo mniej niż rok temu, gdy względem czwartego kwartału 2012 roku doszło do wzrostu aż o 20%.
Najpopularniejszymi tabletami pozostają te z Androidem. Z informacji przekazanych przez Strategy Analytics wynika, że klienci kupili aż 51,8 mln sztuk takich urządzeń. To dokładnie o 4 miliony więcej niż w czwartym kwartale 2013 roku (gdy sprzedano 47,8 mln). To oznacza, że 2/3 tablety kupione w zeszłym kwartale pracowały w oparciu o system Google. Rok wcześniej było to 62%.
Strategy Analytics twierdzi, że mocniejszy udział Androida wynika poniekąd ze spadków sprzedaży iPadów, z czym trudno się nie zgodzić. Apple sprzedało w zeszłym kwartale 21,4 mln tabletów, czyli o 18% mniej niż rok wcześniej. Wiemy, że spowodowane to jest nie tylko nasyceniem rynku iPadami, ale również kanibalizacją tabletów z iOS ze strony większych iPhone’ów, które sprzedają się jak ciepłe bułeczki (74,5 mln sztuk w czwartym kwartale). Tym samym udział iOS na rynku tabletów spadł. Z 32% do 27%.
Strategy Analytics wspomina także o wzroście sprzedaży tabletów z Windows. W zeszłym kwartale sprzedano 5,1 mln tabletów z okienkami Microsoftu, czyli o 89% więcej niż w adekwatnym okresie 2013 roku. To przełożyły się na wzrost udziału Windows na rynku tabletów z 4% do 7%. Całkiem niezły wynik, który zawdzięczany jest nie tylko dobrą sprzedażą tabletów z serii Surface Pro 3, ale również chińskim producentom, którzy co chwilę wprowadzają do oferty coraz tańsze modele z okienkami – podkreśla Peter King ze Strategy Analytics.
Pozostaje nam jeszcze odpowiedzieć na pytanie zadane na początku. Skąd wynikają różnice w raportach prezentowanych przez wszystkie trzy firmy. Zacznijmy od tego, że IDC nie bierze pod uwagę Chin, gdzie sprzedano w zeszłym kwartale kilkanaście milionów tabletów. Różne są także metody ustalania sprzedaży. Pamiętajmy, że nie wszyscy producenci udostępniają takie dane i wtedy pozostaje śledzenie stanów na podstawie kanałów dystrybucyjnych. Tak więc w rzeczywistości nie wiemy, czy w zeszłym kwartale doszło do spadku czy wzrostu sprzedaży tabletów. Strategy Analytics twierdzi, że nie doszło do spadku.
Źródło: Strategy Analytics