IDC: sprzedaż tabletów nadal spada. Czy to się kiedyś zmieni?
Do niedawna obserwowaliśmy jedynie wzrosty sprzedaży na rynku tabletów. To jednak uległo zmianie. Popularne „dachówki” są kanibalizowane przez duże smartfony i ich sprzedaż leci w dół. Nie inaczej było w pierwszym kwartale tego roku. W okresie od stycznia do końca marca producenci sprzedali „tylko” 47,1 mln sztuk tabletów, co oznacza spadek o 5,9% względem adekwatnego okresu sprzed roku. Czy to ulegnie zmianie i producenci tabletów zaczną nagle sprzedawać więcej urządzeń, jak za dawnych dobrych lat? Cóż, niekoniecznie…
Do niedawna obserwowaliśmy jedynie wzrosty sprzedaży na rynku tabletów. To jednak uległo zmianie. Popularne „dachówki” są kanibalizowane przez duże smartfony i ich sprzedaż leci w dół. Nie inaczej było w pierwszym kwartale tego roku. W okresie od stycznia do końca marca producenci sprzedali „tylko” 47,1 mln sztuk tabletów, co oznacza spadek o 5,9% względem adekwatnego okresu sprzed roku. Czy to ulegnie zmianie i producenci tabletów zaczną nagle sprzedawać więcej urządzeń, jak za dawnych dobrych lat? Cóż, niekoniecznie…
Przeczytaj koniecznie >> iPad już nie jest najpopularniejszym w Polsce urządzeniem mobilnym do przeglądania internetu
Miłe złego początki
Boom na tablety internetowe rozpoczął się w 2010 roku, gdy Apple wprowadziło do oferty pierwszego iPada. Urządzenie szybko zainspirowało inne firmy, które w niedługim czasie przygotowały odpowiedź na tablet firmy z Cupertino. Przez kolejne lata producenci sprzedawali coraz więcej urządzeń tego typu… do zeszłego roku, gdy zaczęliśmy obserwować pierwsze spadki sprzedaży. Zaczęło się od prekursorów rynku tego typu urządzeń, czyli od Apple, które sprzedało w zeszłym roku 14% mniej iPadów niż rok wcześniej. Trend ten zaczyna dotykać również innych producentów (choć nie wszystkich) i dowodzi tego najnowszy raport IDC.
Tablety w Q1 2015 roku
Firma analityczna IDC (International Data Corporation) opublikowała raport dotyczący sprzedaży tabletów w pierwszym kwartale tego roku. Okazuje się, że wszyscy producenci zrealizowali zamówienia na 47,1 mln sztuk tego typu urządzeń. To, niestety, o 5,9% mniej niż w adekwatnym okresie 2013 roku, gdy na rynek trafiło około 50 mln tabletów. Przyjrzyjmy się z bliska pierwszej piątce producentów tabletów i zobaczmy, jak sobie poradzili.
1. Apple – firma z Cupertino w zeszłym kwartale sprzedała 12,6 mln egzemplarzy iPadów. Względem adekwatnego okresu z 2014 roku, gdy sprzedano 16,35 mln tabletów z iOS, to wynik gorszy o 22,9%. Niestety, Apple nadal notuje spadki sprzedaży iPadów, które przynoszą firmie coraz mniej pieniędzy (w zeszłym kwartale stanowiły około 9% wszystkich przychodów). Apple zarabia przede wszystkim na iPhone’ach i te, wraz z MacBookami, kanibalizują iPady. Mimo to Tim Cook powiedział niedawno, że jego firma nadal zamierza inwestować pieniądze w rozwój tego produktu. Coraz mniejsza sprzedaż iPadów wynika też z długiej żywotności tego produktu. Tablety wymieniane są rzadziej na nowe niż smartfony, co zresztą dostrzegło po kilku latach samo Apple.
2. Samsung – drugie miejsce należy do Koreańczyków, którzy sprzedali w zeszłym kwartale około 9 milionów tabletów. To przełożyło się na rynkowy udział w postaci 19,1%. Samsung również zaliczył spadki sprzedaży w skali rok/rok. W pierwszym kwartale 2014 roku producent sprzedał niemal 2 miliony więcej tabletów Galaxy Tab.
3. Lenovo – Chińczycy z Lenovo radzą sobie coraz lepiej na rynku tabletów. Głównie za sprawą udanych urządzeń z serii Yoga. W zeszłym kwartale Lenovo sprzedało 2,5 mln tabletów, czyli o 23% więcej niż w pierwszym kwartale 2014 roku. Obecnie firma ma udział na rynku tabletów na poziomie 5,3%. Widzimy więc, że dobry pomysł na tablet potrafi zaowocować lepszą sprzedażą. Lenovo to udowadnia.
4. ASUS – na kolejnej pozycji mamy firmę ASUS. Tajwańczycy sprzedali w pierwszym kwartale 2015 roku około 1,8 mln sztuk tabletów, co przekłada się na udział w postaci 3,8%. Niestety, w ten sam sposób ASUS zaliczył spadek sprzedaży względem adekwatnego okresu sprzed roku aż o 30,6%. Całkiem niezłe wyniki sprzedaży ASUS zawdzięcza między innymi nowym Transformerom Chi oraz FonePadom z funkcją telefonowania, które nieźle się sprzedają w krajach rozwijających się.
5. LG – na piątym miejscu znaleźli się Koreańczycy z LG i jest to wielka niespodzianka. Firma sprzedała w zeszłym kwartale 1,4 mln tabletów, co przełożyło się na rynkowy udział w postaci 3,1%. Co ciekawe, to oznacza wzrost względem adekwatnego okresu aż o 1423,7%! Skąd taki duży skok? LG już kiedyś próbowało szczęścia na rynku tabletów za sprawą Optimusów Pad, ale bez sukcesu. Niemniej, w 2013 roku firma powróciła wraz z bardzo udanym G Padem 8.3, a w zeszłym roku wprowadziła do oferty kolejne tablety z serii G Pad, które dosyć często oferowane są przez operatorów sieci komórkowych. To sprawiło, że urządzenia znalazły całkiem sporo klientów.
Pozostali producenci sprzedali 19,7 mln tabletów, co przekłada się na rynkowy udział na poziomie niespełna 42% i oznacza wzrost o 8,6% względem pierwszego kwartału 2014 roku. Szczegółowe wyniki sprzedaży można znaleźć w poniższej tabeli.
Tablety są nudne?
Jak nietrudno zauważyć, pierwszy kwartał tego roku jest kolejnym, w którym doszło do sprzedaży tabletów. Niestety, ale rynek odczuwa nasycenie tego typu urządzeniami, co widać na przykładzie iPadów lub Galaxy Tabów. Tego typu urządzenia są coraz mniej pożądane. Wszak dziś bez problemu można zakupić podstawowy tablet za nawet około 100 złotych. Poza tym tablet kupujemy z myślą o użytkowaniu przez kilka lat. Smartfony nierzadko wymieniany co rok. Czekając tylko na nowy model ulubionej marki.
Dużo mówi się też o tym, że tablety są nudne. Obserwując rynek tego typu urządzeń można poniekąd się z tym zgodzić. Producenci serwują nam w zasadzie coraz mocniejsze podzespoły, które zamykane są w cieńszych obudowach. Brakuje tego czegoś co miał pierwszy iPad. Z drugiej strony trudno wymyślać coraz to nowsze funkcje i inżynierom zaczyna brakować pomysłów. To również sprawia, że po nowy tablet klienci sięgają coraz rzadziej.
Trudno powiedzieć, czy sytuacja ulegnie za jakiś czas zmianie. Stagnacja na rynku tabletów w kolejnych miesiącach pewne będzie się pogłębiać. Czy tego chcemy, czy nie. Co nie zmienia faktu, że tablety to ciągle dochodowy biznes, na którym wiele firm zarabia grube miliony dolarów. I to z pewnością w najbliższym czasie nie ulegnie zmianie.
źródło: IDC