Cyfryzacja kolei z tabletami Panasonic Toughpad
Tablety Panasonica z serii Toughpad są nam bardzo dobrze znane. Mieliśmy okazję je testować już nieraz. Teraz Panasonic pochwalił się informacją o nowym przedsięwzięciu, które zakończyło się z sukcesem. Firmie udało się wdrożyć własne tablety w pociągach belgijskiej kolei NMBS, gdzie Toughpady zastąpiły starsze terminale noszone przez konduktorów. Wybór padł na tablet Toughpad FZ-M1, który ma 7-calowy ekran i cechuje się wzmocnioną obudową potrafiącą znieść upadek z wysokości 1,5 metra.
Tablety Panasonica z serii Toughpad są nam bardzo dobrze znane. Mieliśmy okazję je testować już nieraz. Teraz Panasonic pochwalił się informacją o nowym przedsięwzięciu, które zakończyło się z sukcesem. Firmie udało się wdrożyć własne tablety w pociągach belgijskiej kolei NMBS, gdzie Toughpady zastąpiły starsze terminale noszone przez konduktorów. Wybór padł na tablet Toughpad FZ-M1, który ma 7-calowy ekran i cechuje się wzmocnioną obudową potrafiącą znieść upadek z wysokości 1,5 metra.
Cyfryzacja belgijskich kolei rozpoczęła się już dziesięć lat temu. Wtedy wdrożono urządzenia o nazwie IBIS. Dzięki nim ponad 2500 konduktorów miało dostęp do danych przesyłanych elektronicznie,
a także możliwość sprzedawania i kontrolowania biletów oraz kart miejskich MoBib. Niestety, z czasem okazało się, że takie terminale są niewygodne, dużo ważą i poza tym cechowały się sporą awaryjnością. Dlatego NMBS zaczęło szukać nowego rozwiązania, które sprawdzi się lepiej od IBIS. W tym celu nawiązano współpracę z firmą PwC, która wytypowała najważniejsze cechy, które powinien spełniać nowy produkt. I tak też wybór padł na tablet Panasonic Toughpad FZ-M1, który jest podstawowym urządzeniem platformy ITRIS. Testy przeprowadzono na 250 konduktorach w pociągach NMBS i po ich sukcesie pod koniec roku z sukcesem wdrożono je na szerszą skalę.
Panasonic Toughpad FZ-M1 to w rzeczywistości nasz stary i dobry znajomy. Mieliśmy okazje testować ten tablet w 2014 roku. Jest to urządzenie o konkretnej specyfikacji technicznej, które zaprojektowano z myślą o pracy w terenie. Tablet ma wodo- i pyłoszczelną obudowę, a jego wzmocniona konstrukcja sprawia, że niestraszny mu upadek nawet z wysokości 1,5 metra. Oczywiście, Panasonic na potrzeby pociągów NMBS musiało go nieco przerobić. Nie było to jednak trudne i z powodzeniem udało się zaimplementować sloty SAM, technologię zbliżeniową NFC, czytnik kart Smart Card oraz moduły 4G oraz GSM-R. Przy tym zachowano całkiem niską wagę nieprzekraczającą 850 gramów.
Panasonic ToughPad FZ-M1 ma 7-calowy ekran klasy IPS o rozdzielczości WXGA (1280 x 800 pikseli), a jego sercem jest wydajny procesor Intel Core i5 vPro, który wspomagany jest przez 4 GB pamięci operacyjnej RAM typu DDR3. Na dane przeznaczono dysk SSD o pojemności do 128 GB. Oczywiście, pamięć można w dowolnej chwili rozszerzyć z użyciem kart microSD. Specyfikację techniczną tabletu uzupełniają Wi-Fi w standardzie 802.11ac, moduł Bluetooth 4.0, przednia kamerka 720p do wideo rozmów, tylny aparat fotograficzny 3 Mpix, bateria o pojemności 3320 mAh, a całość pracuje w oparciu o system Windows.
– Załoga pociągu ma teraz dostęp do informacji na temat połączeń, awarii czy opóźnień w czasie rzeczywistym i może je natychmiast przekazywać pasażerom. Mnóstwo informacji jest także dostępnych w trybie offline. Co więcej, cały proces sprawdzania biletów i pobierania płatności przebiega dużo sprawniej, a podróżujący mogą wykorzystywać między innymi karty płatnicze – mówi Pascal Rooms, Project Manager
w NMBS. – Platforma ITRIS usprawniła zarówno komunikację wewnętrzną, jak i tę z pasażerami. Zamiast papierowych rozkładów jazdy pracownicy mają aktualne informacje w zasięgu ręki, dzięki szybkiemu połączeniu internetowemu 3G lub 4G. Z dumą możemy stwierdzić, że dzięki wdrożeniu rozwiązania typu all-in-one, w obszarze technologii wyznaczamy kierunek innym kolejom w Europie – dodaje Pascal Rooms.
Toughpad FZ-M1 Standard jest dostępny u autoryzowanych dystrybutorów Panasonic w cenie od 7500 zł netto.
Źródło: informacja prasowa, fot.: NMBS, redakcja